Vanaf september schaal 13 voor hardcore docent mogelijk
Gepubliceerd: 4 July 2017 • Leestijd: 2 minuten en 32 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Vanaf september kunnen docenten carrière maken als pedagoog en didacticus en zo uiteindelijk in salarisschaal 13 terechtkomen. Gisteren vergaderde de pgmr over nieuwe functiebeschrijvingen voor docenten.
Ruim een jaar geleden zette Hans van der Moolen, directeur van het Instituut voor Gezondheidszorg, in een ingezonden bijdrage op de site van Profielen het functiehuis voor docenten op de agenda.
‘Van de tien punten onder ‘kennis en vaardigheden’ in de functieomschrijving van de ‘gewone’ docent (schaal 10) heeft er maar één direct met lesgeven te maken’, stelde hij toen. ‘Kennelijk is doceren slechts bijzaak. Want het gaat er vooral over notities schrijven, beleid bedenken, onderzoek opzetten, etc. Als je wilt promoveren naar schaal 11 wordt het nog erger. Van de extra competenties die je daarvoor nodig hebt, heeft er niet één met lesgeven te maken. Voor schaal 12 komt er dan nog iets met ‘externe financiering’ bij en in schaal 13 ben je eigenlijk geen docent meer maar beleidsmaker. […] De pijnlijke boodschap die we ambitieuze docenten meegeven is dat hun leskwaliteiten er niet toe doen.’
Daaraan kwam gisteren een einde. Er lagen ter instemming voor de pgmr nieuwe functiebeschrijvingen klaar van vijf docent-rollen: die van pedagoog en didacticus, onderwijsontwikkelaar en innovator, onderzoeker, coördinator en teamlid.
De rollen van pedagoog/didacticus en teamlid zijn voor alle docenten belangrijk en iedere docent moet de rol van pedagoog/didacticus tenminste op het basisniveau kunnen vervullen, ongeacht het loopbaanpad dat de docent wil bewandelen. Dat stond te lezen in de bijgevoegde notitie van de dienst OeO.
Om de stap naar een hogere functie te kunnen maken, moet een docent excelleren in tenminste één van de rollen.
Coördinatietaken ten koste van onderwijs?
Over de rollen van coördinator en onderzoeker werd gediscussieerd. ‘Coördinatietaken (zoals stage- of afstudeercoördinator, red.) worden in de conceptbeschrijvingen nu toegekend als rol buiten de hiërarchie, naast die van de managers’, stelde pgmr-lid Ed Catijn. ‘Sommige organisatietaken verschuiven van de onderwijsmanager naar de docent-coördinator. Dit gaat ten koste van de onderwijscapaciteit en dat was toch precies niet de bedoeling? Ook is onduidelijk hoe de taken van de onderwijsmanager zich verhouden tot die van de docent-coördinator.’ Het college kon hierin meegaan en zegde toe de managementtaken uit de taakbeschrijving van de coördinatiedocent te schrappen.
Zorgen over kwaliteit onderzoeksvaardigheden docent-onderzoeker
Ook over de rol van docent-onderzoeker zijn zorgen, zowel bij het inspraakorgaan kenniscentra (iok) als bij de pgmr. Niet-gepromoveerde docenten hebben weinig tot geen ervaring met onderzoek doen en kunnen die taak niet zelfstandig uitvoeren. Het is ook niet te verwachten dat leidinggevenden binnen de instituten de docent-onderzoeker kunnen beoordelen op de kwaliteit van zijn of haar onderzoek. Het iok stelt dat zelfstandig onderzoek alleen door gepromoveerde docenten kan worden gedaan.
Voor dit standpunt had het college, in de persoon van Jan Roelof, geen begrip. ‘We hebben de afspraak dat onderzoek en onderwijs dichter naar elkaar toe moeten komen en dat docenten dus onderzoek doen. De kenniscentra moeten de kwaliteit van dit onderzoek borgen. De leidinggevende van de docent-onderzoeker moet feedback over de onderzoeksvaardigheden van individuele docenten ophalen bij de lectoren en dat gebruiken voor de beoordeling. De kwaliteit van onderzoek wordt geborgd door de gesprekscyclus, niet door de functiebeschrijvingen.’
En daarmee waren de nieuwe docentrollen uitgediscussieerd. Alhoewel de pgmr in het preadvies had gesteld niet in te stemmen met de notitie ‘Functiebeschrijvingen van de docentfuncties 10-13’, leken de leden tevreden met de toezeggingen en uitleg van het college. Pgmr-voorzitter Sjoerd van Vliet bracht de notitie in ieder geval niet meer in stemming.
Zonder discussie over, en zonder bezwaren tegen de rol van docent-pedagoog en -didacticus, is de mogelijkheid voor hardcore-docenten om carrière te maken een feit, bevestigde OeO-directeur Ostara de Jager na afloop.
Met ingang van het volgende collegejaar gaat de hogeschool met de nieuwe functiebeschrijvingen werken.
Dorine van Namen
Illustratie: Bart Zwart
Mooi! En voor de andere Hardcore medewerkers van HR?????
Langs andere lijnen, management bv, was dat al mogelijk.
Volgens mijn zijn er ook andere lijnen binnen de HR die Hardcore hun werk uitvoeren. Of bestaat de HR alleen maar uit managers en docenten?? Elke lijn draagt zijn bijdrage en binnen elke lijn heb je dus wel Hardcore collega’s die zich 200% inzetten!
Er is een vacature ontstaan ivm langdurige ziekte; wil jij die wiskunde en natuurkunde lessen voor de eerste jaars niet even overnemen tot de vacature weer vervuld is? Rob heeft aangegeven permanent voor de vakbond te gaan werken; jij doet ook beladen toch ? er is niemand anders – kun jij tijdelijk even de beladingsmodules erbij nemen ? Eric is ontploft en wil geen navigatielessen meer doen in de kaartenkamer – heeft problemen gekregen met de dames van toezicht daar – kun jij dat even overnemen. Zo maar wat voorbeelden van een hard core schaal 11 docent die voor alle zeevaartkunde en zeemanschap vakken inclusief natuur- en wiskunde lessen ingezet kan worden en ingezet is geworden door onvoorziene omstandigheden in een werkverband van 15 jaar.
Bij verandering in management ( een werkduur van een opleidingsmanager bij de HR is gemiddeld maar 2,5 jaar) is de oude inzet niet bekend en dan is een meningsverschil over een futiel onderwerp al voldoende om afscheid te nemen van zo een hard core docent. Functiebeschrijvingen zullen daarin geen veranderingen in brengen.