Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
20 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Photo of author

Rajiv is hogeschooldocent, afstudeercoordinator op de Rotterdam Academy, opleiding Ad ondernemen én CMR-lid. Lees zijn eerdere blogs.

Recente blogs

Recente artikelen

Blog

Minder hoorcolleges, meer feedback

Gepubliceerd: 11 January 2018 • Leestijd: 1 minuten en 29 seconden • Rajiv

Maar vijf procent van de stof die ik in een les deel, blijft hangen. Dat is bijzonder weinig. Dus ik heb een plan: maak van alle lessen consult-uren. 

Ik had altijd de illusie dat studenten braaf luisterden tijdens mijn hoorcolleges. Tot mijn verbazing laat de Learning Pyramid van de National Training Laboratories zien dat maar 5 procent van wat ik ze meegeef daadwerkelijk blijft hangen. Blijkbaar denken ze meer aan hun boodschappen voor het avondeten dan dat ze daadwerkelijk luisteren.

Ik heb dus besloten om binnen mijn leerlijnen marketing en ondernemen leervormen aan te bieden die beter zijn voor de student. Zij doen al het werk voordat de les begint en krijgen feedback tijdens de les. Soms in de vorm van workshops die de studenten aan elkaar geven en soms een-op-een van mij. Ik doe dit nu een aantal periodes en met succes: het rendement is 15 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar en de feedback werpt vruchten af.

Wanneer studenten elkaar uitleg geven over de theorie blijft volgens de Learning Pyrimad tot ongeveer negentig procent hangen. Maar ondanks het rendement heeft dit ook een mindere kant. Voor mij, maar misschien ook wel voor de student. Ik was gewend om vanuit actualiteit, flexibiliteit en improvisatie les te geven. Iets waar ik door studenten positief op werd beoordeeld. Door de andere lesopzet is deze magie verdwenen. Waar ik eerst klassikaal lesgaf, komen de studenten nu in groepjes of individueel langs voor feedback. Ik kom dan tijd tekort om bijvoorbeeld klassikaal te starten en te eindigen.

Het is zoeken naar een middenweg. De vraag is hoe je een klas van 25 man in twee uur per week het best mogelijke onderwijs kan geven. Als je het omrekent, heb je per les vier minuten feedback per student. En dat is best weinig tijd als ik bijvoorbeeld feedback moet geven op een complex model. Een middenweg is werken in groepjes, maar dit is binnen de context van onze opleiding niet altijd relevant en toepasbaar.

Ik heb een voorstel: we gooien het helemaal om. Om meer feedbackmomenten te creëren, doen we alleen nog maar megahoorcolleges in grote aula’s voor alle studenten. Dit hoorcollege komt ook als videocollege op N@Tschool te staan. Studenten krijgen vervolgens de tijd om met de theorie aan de slag te gaan en daarna geven we alleen nog maar feedback tijdens lesuren.

Iets om verder over te brainstormen? Think about it!

Recente blogs

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

5 Responses to Blog Rajiv: Minder hoorcolleges, meer feedback

  1. Ik zie jou al helemaal staan voor zo’n grote aula, Rajiv. Helaas hebben we er niet zoveel van. Ik zit zelf meer te denken aan combinatie van elearning met feedback / werkcolleges. Op video naar een hoorcollege kijken is niet zo aantrekkelijk. Het werkt beter als je korte kennisclips maakt en daar opdrachten aan koppelt. Zo als het format van scalable-learning.com. Ik zou daar graag mee experimenteren in het kader van casecompetitietraining. Doe je mee?

  2. http://acrlog.org/2014/01/13/tales-of-the-undead-learning-theories-the-learning-pyramid/comment-page-1/

    En zo zijn er nog een heleboel artikelen te vinden ondertussen die aangeven dat de learning pyramid niet klopt, niet wetenschappelijk is bewezen en door de originele schrijver ook nooit is voorzien van die percentages. Die heeft iemand er letterlijk bij verzonnen en dat is een eigen leven gaan leiden. Net als die vermakelijke 70/20/10, die ook niet onderbouwd is, maar wel door o.a. het bedrijfsleven veelvuldig wordt gebruikt om werknemers met een kluitje het riet in te sturen als ze weer een cursus willen volgen.

    Wat ik als eigenlijk nog nieuwe docent interessant vind is dat een les, in welke vorm dan ook, bij de ene klas echt in slaat als een bom en bij de andere klas echt een enorme sof is. One size does not fit all. Dus niet alleen op zoek naar de middenweg, maar ook nog eens tailor made, waarbij je als docent moet leren inschatten wat in de ene groep werkt en wat in de andere. Heel leuke en interessante uitdaging trouwens om dat leerrendement te verhogen.

  3. Rajiv, ik heb vorig jaar mijn cursus omgegooid om meer feedbackmomenten te introduceren. We werken nu met een on/off schedule: 1 week klassikale les (geen massa, gewoon 20-25 studenten) waarin we zaken samen behandelen en dan de volgende week een individuele feedbacksessie met de docent. Het gaat hierbij om een vak Engels, dus de feedback is altijd op basis van iets dat ze geschreven hebben Elke twee weken produceren de studenten een stukje tekst dat ik dan met ze doorneem. Dit is maar 1 of 2 paragrafen, zodat het haalbaar is om ze allemaal te zien.
    Om dit goed te laten verlopen, krijgen studenten een oefenboek mee met 5 hoofdstukken. In dat hoofdstuk zitten oefeningen voor hun schrijfvaardigheid maar ook over plagiaat of het beoordelen van bronnen. Vorig jaar moesten studenten al die oefeningen maken, maar ik ga ze dit jaar meer keuzevrijheid geven: als je denkt dat je iets al kan, sla die oefeningen dan over. (Dit heeft eventuele gevaren, maar vorig jaar haakten mensen af omdat ze het teveel vonden, dus…). De laatste oefening is die korte schrijfopdracht die ze dus meebrengen naar de sessie. Ze kunnen deze zelf online inplannen (ik gebruik Calendly.com) en ze hoeven alleen aanwezig te zijn tijdens die sessie van 5 minuten. Op deze manier kan ik veel betere, gerichtere en individuelere feedback geven op hun schrijfwerk en doordat studenten vaker oefenen, gaan ze sneller vooruit. Des te meer de studenten van het porgramma hebben afgerond, des te minder fouten ze maakten in hun brongebruik. Wat ik dit jaar ook nog ga toevoegen zijn kennisclips, waar Ingrid ook al naar verwees. Dit zijn korte clipjes met informatie over het beoordelen van bronnen en het gebruik van EndNote voor referenties. Studenten zullen deze clips te allen tijde via N@tschool kunnen bekijken, dus het is een mooi on-demand middel, naast de informatie die al via het werkboek wordt gegeven.

  4. Beste Radjiv. Ik heb drie jaar geleden samen met twee andere docenten het constructie onderwijs bij IPO radicaal gewijzigd. Rendementen beter, lessen leuker, stof blijft beter hangen en wordt meer toegepast in projecten. Mechatronica wordt zelfs regelmatig genoemd als een van de leukste vakken…tijd voor een kopje koffie samen? Veel onderwijsdingen zijn reeds bekend wat wel en niet werkt…maar zoek wat bij jou werkt met jouw studenten in welke mate ze een andere aanpak ook echt aankunnen…grt Stefan Persaud (Industrieel Product Ontwerpen / Onderwijs en Kwaliteit)

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top