Een uitgestoken hand voor gemotiveerde uitvallers
Gepubliceerd: 12 June 2018 • Leestijd: 3 minuten en 0 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.De HR gaat voor uitgevallen, maar wel gemotiveerde studenten een curriculum op maat aanbieden. Komend studiejaar gaat het bij de zogenoemde Talentenboulevard om een pilot met maximaal twintig studenten.
‘We richten ons in eerste instantie op voltijd tweede- en derdejaars van wie de studieloopbaancoach zegt: ‘t is doodzonde dat-ie stopt’, vertelt Jeroen Chabot, directeur van de Willem de Kooning Academie en initiatiefnemer van de Talentenboulevard. ‘Waarom bieden we hen niet de kans om hun opleiding voor een deel in de praktijk af te ronden? Het gaat om studenten die gemotiveerd zijn, maar om diverse redenen met hun opleiding zijn gestopt.’
Informaticastudenten die zijn weggeplukt door bedrijven
Onder de uitvallers die in aanmerking komen, kunnen studenten zitten die het druk kregen met hun onderneming, informaticastudenten die zijn weggeplukt door bedrijven, mantelzorgers die aan huis zijn gebonden en bijvoorbeeld kunstenaars.
Chabot vertelt over Judith de Leeuw die onlangs werd geïnterviewd door het AD. Ze deed autonome kunst op de WdKA, maar stopte omdat ze als maker van grote portretten te succesvol werd. Haar kunstwerken sieren wereldwijd op gevels, tijd voor school had ze niet.
‘Als ik minder opdrachten heb, volg ik theorievakken’
Na de zomer zal ze worden begeleid door docenten en is ze dus een van de studenten van de Talentenboulevard. ‘Ik maak eerst een soort eindexamen om te testen wat ik al kan’, vertelt ze aan het AD. ‘Wat ik nog niet kan, ga ik leren op een manier die mij uitkomt. En in de winter, als ik minder opdrachten heb, volg ik theorievakken.’
De Talentenboulevard kan worden vergeleken met de experimenten in het deeltijdonderwijs waarbij delen van de praktijk meetellen voor het onderwijs en scholen met studenten afspraken maken over ‘leeruitkomsten’. Chabot: ‘De status van de pilot is dat we buiten de gebaande kaders treden. Dat doen we binnen de wet, maar gebruikmakend van de ruimte die de wet biedt. Daarbij sluiten we aan bij het techniek- en kunstonderwijs waar de inbreng van praktijkwerk in het reguliere leerplan altijd al hoog is, gesimuleerd of echt.’ Met andere woorden: ook met werkervaring kun je studiepunten verdienen.
‘Begeleider op het werk functioneert een beetje als docent’
‘Die weggeplukte informaticastudenten kunnen bijvoorbeeld op hun werk hun portfolio bijhouden met daarin de feedback van hun begeleider op het werk. Die begeleider functioneert in dat geval een beetje als docent, een docent en een werkplek waar je uiteraard eisen aan stelt. Ook bij duale opleidingen is het doodnormaal dat je op die manier delen van het curriculum afrondt.’
Tentamens moeten in sommige gevallen wel en in sommige gevallen niet worden gemaakt. Chabot: ‘Het hangt van het programma en van de student af. Het onderwijs zal zeker niet makkelijker zijn, maar op punten wel anders en dat spreken we met de docenten af. Wat ons betreft is de voordracht van de studieloopbaancoach bepalend. Alles hangt af van de student en zijn ambitie en mogelijkheden, van de bereidwilligheid van een dedicated docententeam om maatwerk te leveren én van het inlevingsvermogen van een examencommissie om mee te denken en te bewegen voor zover dat mag van de wet. Ambities waarmaken is het doel, ook als het stramien van een curriculum knelt.’
Ministerie prijst geleverde maatwerk
De pilot zal zo worden ingericht dat het past binnen de aanwezige opleidingsvormen, ook die van het deeltijd- en het duale onderwijs. Chabot: ‘Er bestaan verschillende vormen van praktijkervaring als onderdeel van de stage, en het werken aan reële opdrachten uit de praktijk maakt ook al langer deel uit van het onderwijs.’
Harde afspraken met het ministerie van Onderwijs zijn volgens Chabot niet nodig en dat wordt ook bevestigd door een woordvoerder van het ministerie die de Talentenboulevard omschrijft als ‘een mooi voorbeeld van hoe een onderwijsinstelling bijdraagt aan het succesvol afronden van de studeerloopbaan van een student.’ Het ministerie prijst het maatwerk dat de HR levert: ‘Want het zou zonde zijn als getalenteerde en gemotiveerde studenten het onderwijs verlaten terwijl ze wel de competenties hebben om hun diploma te halen.’
Succes als de helft diploma haalt
De pilot Talentenboulevard duurt twee tot vier jaar. ‘Zo lang duurt het naar verwachting voordat de eerste lichting studenten is afgestudeerd’, vertelt Chabot. ‘We willen starten met een groep van vijftien tot twintig studenten en als de helft daarvan het diploma behaalt, is het al een succes.’
Mocht de pilot inderdaad succesvol blijken, dan zou Chabot het goed vinden om binnen, maar ook buiten de HR te bespreken of van de Talentenboulevard een blijvende onderwijsvorm te maken is.
Op dit moment zijn er twee studenten tot de pilot toegelaten. Daar kunnen er dus nog een paar bij.
Tekst: Jos van Nierop
Illustratie: Katja Hermann
Het is verstandig om te investeren in competente professionele docenten die soms bedoeld of onbedoeld de studenten demotiveren en het nut en belang van het vak niet weten over te brengen