HR stopt met studievoorlichting in de Caribische gebiedsdelen
Gepubliceerd: 21 December 2018 • Leestijd: 2 minuten en 35 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.De Hogeschool Rotterdam stopt met actieve studievoorlichting op Curaçao en Aruba. De uitval is te hoog: het merendeel van de studenten die in Rotterdam aan een studie begint, gaat zonder diploma terug naar huis.
Jaarlijks kiezen tweehonderd studenten uit de Caribische gebiedsdelen voor een studie aan de Hogeschool Rotterdam. Tijdens de viering van Koninkrijksdag afgelopen vrijdag, vertelde collegevoorzitter Ron Bormans dat drie van de vier studenten hun studie niet afmaken en dat baart hem zorgen. Die grote uitval is voor de HR reden om de voorlichting aan studenten uit de Caribische gebiedsdelen te staken, totdat er mogelijkheden zijn om het studiesucces te verhogen.
‘Wij halen talenten weg van de eilanden om ze kansen te bieden, maar als zo weinig van hen slagen moet je je afvragen of we niet moeten ophouden met het werven op de eilanden. Studenten van de eilanden hebben het gewoon heel moeilijk bij ons’, vertelde hij.
Verwachtingen die we niet kunnen waarmaken
Dit statement van Bormans komt niet uit de lucht vallen. Afgelopen juni schreef hij in een brief aan onderwijsminister Van Engelshoven dat de hogeschool heeft besloten de voorlichtingsactiviteiten stop te zetten omdat ‘daarmee verwachtingen worden gewekt die wij niet kunnen waarmaken, ondanks dat onze voorlichting een zo getrouw mogelijk beeld geeft van de opleiding en het studeren in het hoger onderwijs’.
De HR was dit jaar voor het eerst niet aanwezig op voorlichtingsdagen op Curaçao en Aruba. Studenten die zich toch aanmelden voor een studie aan de Hogeschool Rotterdam krijgen nog steeds een studiekeuzecheck aangeboden, gevolgd door een Skypegesprek met een studieloopbaancoach van de opleiding.
Subi Jet pa bo get
De studenten die na het gesprek met de studieloopbaancoach besluiten om naar Rotterdam te komen, kunnen het voorbereidingstraject Subi Jet pa bo get (Neem het vliegtuig en vertrek) van de HR volgen waarin onderwerpen als taal, cultuurverschillen, budgetteren en studievaardigheden worden behandeld. Het traject eindigt pas wanneer de studenten hun studie aan de HR starten. Vanaf dat moment kunnen zij voor raad en daad terecht bij het mentoraat Antuba, onderdeel van Student aan Zet.
Er zijn dus allerhande faciliteiten om het studiesucces te bevorderen, maar die werken niet voldoende. Het diplomarendement na vijf jaar is minder dan tien procent en er zit nauwelijks verbetering in. Studenten die hun studie niet afmaken, gaan zonder diploma maar mét een studieschuld naar huis. En dat is geen wenselijke situatie, vertelt Marja Bakker, coördinator van de studiekeuzecheck en het voorbereidingstraject voor de Cariben.
Bakker: ‘Studenten van de Cariben komen in het Nederlandse leenstelsel terecht. Vaak lenen ze maximaal voor hun studie en als ze geen diploma halen, moeten ze de lening én de ov-kosten (91,62 euro per maand) terugbetalen. Daar mogen ze 35 jaar over doen, maar op de eilanden waar de salarissen lager liggen dan hier is het hard werken om zo’n lening af te betalen. Dus kiezen studenten er regelmatig voor om in Nederland te blijven zodat ze hun lening makkelijker kunnen afbetalen, maar dat zorgt dan weer voor een braindrain.’
Brief aan de minister
De Hogeschool Rotterdam ziet de oplossing in een langer én verplicht doorstroomprogramma met extra aandacht voor studievaardigheden, taalvaardigheid en cultuurverschillen. De HR kan zo’n programma echter niet verplichten. Daarom heeft de hogeschool minister Van Engelshoven gevraagd te onderzoeken of er mogelijkheden zijn om zo’n programma een verplicht karakter te geven. De minister heeft nog niet inhoudelijk op de brief gereageerd.
Omdat er ook zonder actieve studievoorlichting studenten uit de Caribische gebiedsdelen naar Rotterdam komen, werkt de hogeschool aan een verbeterd en intensiever Subi Jet pa bo get-programma. Bakker: ‘We houden het huidige programma tegen het licht en proberen in het nieuwe jaar met een programma te komen dat nog beter aansluit op wat de studenten nodig hebben. Daarnaast gaan we studenten na de studiekeuzecheck nog duidelijker adviseren. Het kan dus voorkomen dat we studenten die nog jong zijn of bij wie het Nederlands onvoldoende is, aanraden om eerst een opleiding op het eiland te gaan volgen, voordat ze via het voorbereidingstraject naar Rotterdam komen.’
Tekst: Tosca Sel
Foto: Wikipedia
Ik vraag me af waar deze feiten vandaan komen. Is er onderzoek gedaan naar de studenten die terug zijn naar de eilanden en echt gekeken waarom ze de studie niet af hebben gemaakt? Want persoonlijk denk ik niet dat het aan de voorbereidende cursus ligt noch aan “beloftes die niet nagekomen kunnen worden” en de “verwachtingen”. Is hier verifiërend onderzoek naar gedaan?
@Hooi. Waar ligt het wel aan?