Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
30 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Minor mag Stint niet meer gebruiken. Wat nu?

Gepubliceerd: 10 October 2018 • Leestijd: 2 minuten en 3 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Na het dramatische ongeluk met een Stint in Oss besloot minister Van Nieuwenhuizen deze segway met laadbak te verbieden. Het verbod heeft gevolgen voor de minor distributie die een Stint inzette voor het leveren van drank aan Rotterdamse horeca.

De minorstudenten met de bakfiets (links) en de Stint (rechts)
De minorstudenten met de bakfiets (links) en de Stint (rechts)

De minor distributie opereert vanuit een loods in de Merwe-Vierhavensgebied. In opdracht van vervoersbedrijf NedCargo leveren de minorstudenten drank aan horecabedrijven in de Rotterdamse binnenstad. De studenten, de meesten van logistics management, maken zelf een planning en zoeken uit wat de meest gunstige routes en levermomenten zijn.

Stint was voor ons ideaal omdat hij smal en wendbaar is

‘Van de ene op de andere dag kregen we te horen dat we ‘m niet meer mochten gebruiken’, vertelt Ewoud Moolenburgh, als docent logistics management betrokken bij de minor. ‘Dat had best wel impact. De Stint was voor ons het meest ideale voertuig, omdat hij smal en wendbaar is.’

Naast de Stint gebruiken de studenten ook een elektrische bakfiets en met die twee voertuigen konden ze precies alle wijn, sterke drank en fris bezorgen die besteld was. Na het besluit van de minister kon dat even niet meer en gingen de bestellingen van Nedcargo vorige week weer ‘gewoon’ met de vrachtwagen.

Vervangen door een Nissan-busje

Inmiddels is de Stint tijdelijk vervangen door een elektrisch Nissan-bestelbusje dat op het RDM-terrein stond. ‘Het is jammer dat dit busje niet in de categorie licht elektrisch vervoer valt’, vindt Moolenburgh. ‘Nedcargo wil graag voor zo min mogelijk overlast zorgen. Dan gaat het over milieuoverlast, maar ook over verkeersdrukte.’

Dus niet meer met een vrachtwagen het centrum in, maar bijvoorbeeld met een bakfiets of een Stint. Beide mogen op het fietspad, het Nissan-bestelbusje niet.

Studenten kwamen meteen met ideeën

Het ingestelde verbod was voor de minorstudenten uiteraard ook een leermoment. Moolenburgh: ‘Studenten zijn heel dynamisch en kwamen meteen met ideeën, zoals het gebruiken van de Goupil waar Picnic mee rijdt. Dat elektrische voertuig wordt ook gebruikt door GroenCollect dat afval bij horeca ophaalt en dat in dezelfde loods zit als wij.’

Deze Goupil samen met GroenCollect gebruiken is een optie maar niet à la minute. Moolenburgh: ‘We moeten kijken of dat lukt qua verzekering.’

Verschillende manieren van vervoer vergelijken

Het inzetten van een tweede bakfiets is niet de bedoeling. Moolenburgh: ‘Dat gaat ten koste van ons onderzoek waarin we kijken naar de verschillen tussen twee manieren van vervoer. We onderzoeken hoe snel de drank wordt geleverd en wat de klanten van ons vinden. Vorig jaar deden we ook al onderzoek bij horecaondernemers van de Witte de Withstraat. Vanwege de klanten op het terras geven zij voor het afleveren van bestellingen de voorkeur aan kleine milieuvriendelijke voertuigen.’

De studenten van de minor onderzoeken ook in hoeverre de Rotterdamse infrastructuur geschikt is voor leveringen met licht elektrisch vervoer zoals de elektrische bakfiets.

Jos van Nierop
Foto via Ewoud Moolenburgh

Ewoud Moolenburgh met zijn award
Ewoud Moolenburgh met zijn award

Moolenburgh in de prijzen
Het minoronderzoek naar licht elektronische voertuigen viel vorige week ook nog in de prijzen. Tijdens het internationale vrachtvervoercongres HVTT15 ontving Ewoud Moolenburgh de Young Talent Award. Hij droeg de prijs op aan zijn studenten.

Dit artikel wordt je aangeboden door Profielen, het nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam. Like what you see? Like ons dan op Facebook en blijf via je eigen tijdlijn op de hoogte van het laatste nieuws. Liever een nieuwsbrief? Meld je hier aan voor een wekelijkse update.

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

3 Responses to Minor mag Stint niet meer gebruiken. Wat nu?

  1. Gaan we met al die verkeersongelukken per jaar nu ook al die ondeugdelijke en goedkope fietsen verbieden, bestuurd door fietsers die geen benul hebben van verkeersregels, al dan niet afgeleid door teringherrie op hun kop?

  2. Madeleine,

    de Stint is verboden omdat er een softwarematige fout in zat die de fabrikant niet gemeld had, waardoor het ongeluk veroorzaakt is. Is iets anders dan de menselijke fout.

  3. Wesley, ik lees iets heel anders op internet. De Stint heeft als wijziging een zwaardere motor gekregen en dat had gemeld moeten worden. Ik lees niets over een softwarematige wijziging die zou zijn doorgevoerd. Er wordt ook niet gezegd dat die wijziging een fout is. Het is alleen niet gemeld. En conclusies dat daardoor het ongeluk veroorzaakt is worden al helemaal nog niet getrokken.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top