‘Alsof ik in de voetstappen van de havenarbeiders van vroeger loop’
Gepubliceerd: 19 September 2019 • Leestijd: 2 minuten en 3 seconden • InterviewAutomotivestudent Justus Wagter wilde afstuderen bij een bedrijf in de Rotterdamse haven dat robots maakt. Hij wist zijn opleiding te overtuigen dat dit prima past bij automotive en studeerde deze zomer af.
Tien jaar geleden deed Justus Wagter de opleiding elektrotechniek op het mbo en liep hij stage in de haven. ‘Ik dacht toen: hier wil ik terugkomen, maar dan wel op een andere positie.’ En zo is het ook gegaan. In oktober start Justus bij VertiDrive, het bedrijf waar hij deze zomer afstudeerde.
Justus: ‘In Rotterdam kun je automotive studeren, maar voor werk of stages moet je elders in Nederland zijn. Omdat ik zelf liever rondom Rotterdam aan de slag wilde, kwam ik terecht bij VertiDrive, een bedrijf dat gevestigd is in het Makers District op het RDM-terrein. Zij ontwikkelen robots die via magnetische kracht verticaal kunnen bewegen. Die worden bijvoorbeeld ingezet om tanks vanbinnen te reinigen. Dat is voor mensen gevaarlijk werk en met deze robots hoeven schoonmakers de tanks niet meer in.’
Overlap
Voor Justus was het duidelijk wat hij als automotivestudent kon leren bij dit bedrijf. Maar de opleiding moest nog overtuigd worden: kon hij de competenties van automotive wel toepassen bij VertiDrive? Justus: ‘Bij een robot zit er geen persoon in het “voertuig”, maar de basis is hetzelfde. Ik kon de engineeringvakken die ik tijdens mijn studie heb gehad ook inzetten in mijn afstudeeronderzoek. Sommige systemen kon ik zelfs een-op-een implementeren zoals ik tijdens mijn opleiding had geleerd. Bovendien moest ik me bezighouden met sensoren en dat is ook bij voertuigen een hot item.’
Omgekeerd merkte Justus dat het bedrijf hem een interessante kandidaat vond vanwege het ‘complete-voertuig-denken’ dat hij op zijn opleiding had geleerd. De opleiding keurde zijn voorstel goed en Justus kon beginnen aan een afstudeertraject van vijf maanden.
Onderwaterrobot
Justus: ‘VertiDrive is bezig met de ontwikkeling van een onderwaterrobot die de romp van mammoettankers kan reinigen. Onder water werkt gps niet en kunnen we de positie van de robot niet op die manier bepalen. De robots worden nu bovendien manueel bediend, terwijl dat in de toekomst geautomatiseerd moet worden.’
Justus onderzocht voor zijn afstuderen hoe sensoren hierbij ingezet kunnen worden en maakte een prototype. Het leverde hem een diploma én een baan bij VertiDrive op.
Hij hoopt dat hij met deze afstudeerstage een wegbereider is geweest voor andere automotivestudenten die de haven in willen. ‘De horizon is breder dan alleen de automotive-industrie. In de haven zitten veel innovatieve bedrijven waar wij als engineers goed passen. Het is heel leuk om je carrière bij zo’n bedrijf te beginnen. Je wordt bij meer inhoudelijke taken betrokken dan bij grote bedrijven. Ik denk dat wij als automotivestudenten de praktische hands-onmentaliteit hebben die je ook bij dit soort jonge bedrijven ziet.’
Het vooruitzicht dat hij vanaf oktober elke werkdag in de haven is, bevalt hem. VertiDrive is gevestigd in een oud pand van de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij. ‘Iedereen die bij ons binnenkomt, is amazed. Als ik daar ben, voelt het alsof ik terugga in de tijd en in de voetstappen van de havenarbeiders van vroeger loop.’
Tekst: Esmé van der Molen
Fotografie: Wouter le Duc
Kijk voor onderwater communicatie ook eens naar de scriptie buddyAssist van Jelle Tigchelaar van een jaar of 4 geleden. Als je wilt kan ik je de scriptie sturen.
Hij heeft zelf een protocol gemaakt samen met Rijkswaterstaat om onderwater communicatie mogelijk te maken. Hij paste het toe op duiken, maar het is open source gemaakt en heeft vele toepassingen. Mail naar ubert@hr.nl als je de scriptie wilt ontvangen.