‘Dan denk ik: Botte hork, je helpt de leeromgeving om zeep’
Gepubliceerd: 4 December 2019 • Leestijd: 2 minuten en 24 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Bij de opleiding commerciële economie is coachend lesgeven het devies. In de praktijk van docent Piër Pelk betekent dat: studenten zelf leren denken, op hun niveau uitdagen en een veilige leeromgeving bieden.
Piër Pelk heeft een achtergrond in socratisch lesgeven en dat merken zijn studenten. Stellen ze hem een vraag, dan krijgen ze er meestal eentje terug. ‘Het gaat erom dat je studenten zelf leert nadenken. Soms stellen ze een vraag waarin het antwoord al besloten ligt. Een andere keer moet je ze in de richting van het antwoord wijzen.’
Vinden studenten het niet irritant dat ze geen antwoord te krijgen? ‘Ja, en soms ga ik wel overstag. Het ligt eraan hoe gefrustreerd ze zijn. Je wilt niet dat studenten uit verveling afhaken, je moet ze uitdagen, maar als het te moeilijk wordt verlies je ze ook.’
‘Wat is er zo bijzonder aan het onderwijs van commerciële economie?’
Oordeel opschorten
Coachend lesgeven betekent voor Pelk dat je studenten op niveau uitdaagt. Niet alleen de gemiddelde student moet groeien, ook de voorlopers. ‘En dat terwijl de neiging van veel docenten is om zich op achterblijvers te richten.’
‘Met games kun je studenten uitdagen op niveau’
Uitdaging op niveau vereist allereerst het inschatten van het niveau van studenten. Ook hier helpt het om vragen te stellen, al is de ervaring van Pelk dat je er altijd naast kunt zitten. ‘Ik heb weleens van een student gedacht dat die niets kon of wilde, maar die heeft me later nog enorm verbaasd. Ik heb daarvan wel geleerd om mijn oordeel zoveel mogelijk op te schorten.’
Games maken coachend lesgeven makkelijker
Pelk gebruikt graag computerspellen en -simulaties om het coachend lesgeven te bevorderen. ‘In een marketinggame die we hier veel gebruiken moeten studenten zelf beslissingen nemen en die onderbouwen in een logboek. Dat bespreek ik met ze, ik stel er vragen over en ik geef feedback. Studenten willen de game heel graag onder de knie krijgen, waardoor ze heel veel van hun eigen leervragen moeten beantwoorden.’
Door de gelaagdheid van het spel kunnen studenten die er goed in zijn ook dieper in de materie duiken. Pelk: ‘Baseer je je productiecijfers gewoon op die van vorig jaar? Of ga je meer marktonderzoek doen, naar cijfers, trends en concurrenten? De game die wij gebruiken biedt genoeg achtergrondinfo om hier meer of minder diep op in te gaan. Je kunt studenten daardoor uitdagen op niveau.’
Spijt achteraf
‘Ik probeer nu de kwetsbare opstelling om problemen op te lossen.’
Een paar dingen moet Pelk nog leren, vindt hij zelf, om een betere docent-coach te worden. In de klassikale lessen, die hij gebruikt om modellen of theorieën uit te leggen, kan hij studenten die zich misdragen nog weleens voor schut zetten. ‘Je stelt iemand als voorbeeld om de rest van de klas te waarschuwen. Maar dat levert geen veilige leeromgeving op. Die andere studenten weten: de volgende keer kan ik zelf aan de beurt zijn.’
Achteraf heeft hij daar vaak spijt van. ‘Dan denk ik: Botte hork, je helpt de leeromgeving om zeep. Daarom heb ik nu al een paar keer een nieuwe methode geprobeerd: de kwetsbare opstelling om problemen op te lossen. Als het te rumoerig wordt, zeg ik: jongens, ik weet even niet hoe ik verder moet nu. En dan verwijs je naar het doel van de les en maak je het probleem bespreekbaar. Daarmee win je aan geloofwaardigheid.’
Tekst: Olmo Linthorst
Beeld: Demian Janssen
Dit interview maakt deel uit van een dossier over coachend lesgeven.
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top