Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
22 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Hogeschool Windesheim wil bindend studieadvies afschaffen

Gepubliceerd: 24 January 2019 • Leestijd: 1 minuten en 51 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Hogeschool Windesheim wil af van het bindend studieadvies (bsa). Als het aan het bestuur ligt, worden trage eerstejaars niet meer weggestuurd. Dat zal minister Van Engelshoven als muziek in de oren klinken.

Het is niet verrassend dat uitgerekend Windesheim met dit plan komt. De hogeschool experimenteert met ‘flexstuderen’ waarbij de student zijn eigen tempo bepaalt en per studiepunt betaalt. Een bsa geldt daar niet. Wel praten studiebegeleiders regelmatig met de flexstudenten over hun voortgang. Dat bevalt zo goed dat het bestuur het bsa bij alle opleidingen wil afschaffen, meldt hogeschoolblad Win’.

Onderwijsovereenkomst

‘Gewone’ eerstejaars studenten bij Windesheim hebben nu 54 van de 60 studiepunten nodig om aan het tweede jaar te kunnen beginnen. Wie dat niet haalt, wordt weggestuurd. In het nieuwe systeem hoeven trage student niet meer te vertrekken. Als ze meer dan 45 à 50 studiepunten hebben behaald, mogen ze vast met tweedejaarsvakken beginnen.

Wel wordt in een zogeheten ‘onderwijsovereenkomst’ vastgelegd wanneer ze de ontbrekende eerstejaarsvakken inhalen. Dit om te voorkomen dat ze die vakken eindeloos voor zich uit schuiven. Studiebegeleiders houden de vinger aan de pols totdat de student zijn propedeuse heeft behaald.

Hogeschool Windesheim is de eerste onderwijsinstelling die af wil van het bindend studieadvies. Stemt de centrale medezeggenschapsraad in, dan wordt het per 1 september afgeschaft, meldt een woordvoerder.

Struikelen

Minister Van Engelshoven zal er blij mee zijn. Bij de opening van dit collegejaar kwam ze onverwacht met het voorstel om de bsa-norm landelijk te verlagen naar 40 studiepunten. Ze vindt dat studenten nu vaak ‘onnodig struikelen’ in het eerste jaar. ‘Met een bsa van 50 of 60 ECTS in dat eerste jaar pak je deze groep studenten op het kwetsbaarste moment’, lichtte ze toe.

Gebruuskeerd

Ze kreeg in de Kamer weinig steun voor haar plan en ook de instellingen voelden zich gebruuskeerd. Achteraf zei ze dat ze vooral een discussie wilde losmaken en in gesprek zal gaan met universiteiten en hogescholen over de toekomst van het bsa.

Het bindend studieadvies was ooit bedoeld om te beoordelen of studenten ongeschikt zijn voor een opleiding. Bij de meeste universiteiten en hogescholen moeten eerstejaars ongeveer 45 van de 60 studiepunten halen. Wie daar niet in slaagt, kan beter vroegtijdig vertrekken dan nog jaren te zwoegen en toch niet af te studeren, is de gedachte.

Hogeschool Rotterdam

Op de vraag of de Hogeschool Rotterdam overweegt het bsa af te schaffen, wordt nog niet gereageerd. De hogeschool wacht het onderzoek naar studiesucces af voordat ze reageert. Toen Profielen in september 2018 een rondvraag deed met betrekking tot het 40-puntenplan van de minister, reageerde collegevoorzitter Ron Bormans niet positief: ‘De ervaring van de afgelopen jaren leert dat een verhoging van de bsa-norm leidt tot minder restpunten bij de start in het tweede jaar. Hoe minder restpunten studenten naar het tweede jaar meenemen, hoe minder vertraging. Als studenten het tweede jaar starten met achterstand, is de kans groot dat zij achterstand op achterstand opbouwen, een soort cumulatieve vertraging. Hierdoor is de kans op langstuderen of uiteindelijke uitval groot.’

HOP, Inge Schouten

Dit artikel wordt je aangeboden door Profielen, het nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam. Like what you see? Like ons dan op Facebook en blijf via je eigen tijdlijn op de hoogte van het laatste nieuws. Liever een nieuwsbrief? Meld je hier aan voor een wekelijkse update.

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

5 Responses to Hogeschool Windesheim wil bindend studieadvies afschaffen

  1. Nee, dat vindt ik zo’n flutplan van Windesheim. Ik denk dat ze dat vooral doen om meer studenten aan te trekken. Je moet toch WAT overhebben voor je opleiding/studie?

  2. “Als ze meer dan 45 à 50 studiepunten hebben behaald, mogen ze vast met tweedejaarsvakken beginnen.”, staat in dit artikel. Wat doet Windesheim met studenten die geen 40 studiepunten behalen in Jaar 1?

  3. @Maurits aangezien ze geen negatief BSA meer willen denk ik dat die studenten dan eerst genoeg punten moeten halen van het eerste jaar, voordat ze nieuwe vakken mogen volgen. Als ze weggestuurd worden is deze hele uitleg onzin, want kennelijk is er dan wel een negatief BSA.

  4. @Maurits, @Student: Studenten die veel minder of geen punten halen, blijven in feite zitten. Wel kunnen ze ‘toestemming vragen om bepaalde vakken uit de hoofdfase te volgen’, meldt hogeschoolblad Win (zie link in het artikel).

  5. Voor wie is het bindend studieadvies eigenlijk? Voor de student of voor de hogeschool? En wat is het doel van studeren? Klaarstomen voor de arbeidsmarkt of mensen een goede basis bieden voor het leven. Ik ben ook wel benieuwd hoe lang de leden van het college zelf gestudeerd hebben. Vreemd genoeg niet een twee drie te vinden. In de huidige regels had ik moeten stoppen destijds. Maar heb de studie wel afgemaakt. Met vertraging, maar ik ben blij dat het toe nog kon. In dit kader vind ik dit interview goed passen: https://decorrespondent.nl/9111/herman-tjeenk-willink-nederland-wordt-geregeerd-door-spreadsheets-zo-winnen-we-onze-democratie-terug/1175420751648-dbc8168a
    Laten we elkaar de vraag (weer) stellen waarom we onderwijs geven en wat daarin ècht belangrijk is. Hoeveel studenten vielen er vroeger uit? Wat kostte het de samenleving in totaal dat mensen langer studeerden? Wie hadden met de huidige regels destijds hun studie af moeten breken, maar hebben het toch met goed gevolg afgerond? En wat hebben die studenten van toen extra geleerd in die verlengde studietijd? Waren die extra kosten zo exorbitant hoog? Ik vraag het me af. Zal eens bij het CBS informeren of er cijfers over zijn.
    Persoonlijk denk ik dat geld investeren in onderwijs zich dubbel en dwars terugbetaald. Zowel materieel als in een gelukkigere bevolking. En, al heeft het voor mij geen invloed meer: Schaf dat BNSA zo snel mogelijk af en begeleid deze studenten beter. Overal zit een verhaal achter.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top