Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
22 oktober 2020

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Ingezonden: Geef studiepunten voor maatschappelijke participatie

Gepubliceerd: 1 October 2019 • Leestijd: 1 minuten en 41 seconden • Nieuws

Docent social work Ed Meesters vindt dat er per jaar twee studiepunten te verdienen moeten zijn met allerlei vormen van maatschappelijke participatie, binnen en buiten de Hogeschool Rotterdam. Hij schreef er een ingezonden brief over.

‘Jonge mensen zijn tot veel in staat. Dat laten bijvoorbeeld startups zien. Vaak losgemaakt van bedrijven met belemmerende beslissingsstructuren werken studenten en andere jonge mensen ideeën uit en creëren in eigen regie hún product.

Ik vraag me af hoe we ervoor kunnen zorgen dat studenten, onze studenten, hun tijd en moeite ook meer gaan steken in iets dat een bijdrage levert aan de maatschappij. Je kunt bijvoorbeeld denken aan het verlenen van mantelzorg, zitting hebben in een gemeentelijke adviesraad of vrijwilliger zijn bij vluchtelingenwerk. En, binnen de hogeschool, aan surveilleren tijdens toetsen, deel uitmaken van een sollicitatiecommissie of in een werkgroep zitten die zich buigt over bijvoorbeeld het verbeteren van de startmeter bij de studiekeuzecheck.

Zaken die de opleiding en de hogeschool betreffen worden nu vaak besproken en besloten door bestaande vormen van participatie (zoals medezeggenschapsraad en opleidingscommissies). Het probleem is dat studenten, is mijn indruk, het belang daarvan onvoldoende zien cq door de commissies onvoldoende betrokken worden.

‘Twee studiepunten invullen met allerlei vormen van maatschappelijke participatie’

Mijn voorstel is om per jaar twee studiepunten in te vullen met allerlei vormen van maatschappelijke participatie, zowel binnen als buiten de hogeschool. Door maatschappelijke participatie te erkennen als leeractiviteit bieden we de student keuzevrijheid en sluiten we aan bij de energie van de student. Het moet in overleg met de examencommissie mogelijk zijn criteria te formuleren waarmee zij het geleerde kunnen onderbouwen.

Studenten vormen het nog onvoldoende benutte maatschappelijk kapitaal van de Hogeschool Rotterdam. Werkgroepen zouden zich bijvoorbeeld kunnen verdiepen in gezondheid, veiligheid, milieubeleid of in participatie binnen de HR. Na literatuuronderzoek en gesprekken met partijen binnen de HR kunnen zij het collegebestuur of de medezeggenschapsraad adviseren.

In dit verband is het interessant om te kijken naar het project ‘Studenten als Partners’ op de Universiteit Leiden. Daar kun je met een paar andere studenten een plan indienen om het onderwijs te verbeteren. Je toetst dat plan op haalbaarheid en ontvangt een vergoeding voor je deelname aan het project.

Ik zou graag zien dat collegebestuur, directies, medezeggenschapsraden en opleidingscommissies een werkgroep de ruimte geven om na te denken over criteria voor de twee studiepunten en de inrichting ervan binnen het onderwijs.

Als die werkgroep in maart 2020 zijn opdracht afrondt, kan er binnen het curriculum van 2020/2021 mee worden gestart. Maar dan moeten we nú beginnen met de voorbereidingen. Laten we niet alleen praten, het ‘ja-maar’ loslaten en dúrven organiseren, faciliteren en waarderen. Een lerende organisatie? Zeker.’

Ed Meesters (e.a.r.meesters@hr.nl)
Docent social work

 Profielen, het onafhankelijke nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam, deelt wekelijks artikelen op Linkedin. Ben jij onze nieuwe connectie?
 Wil je op vrijdag (rond lunchtijd) het heetste nieuws van afgelopen week in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

2 Responses to Ingezonden: Geef studiepunten voor maatschappelijke participatie

  1. Beste Ed,
    Binnen het IVG is het mogelijk voor studenten om hun keuzepunten te besteden aan vrijwilligerswerk. Zij schrijven een verslag over hun ervaringen en reflecteren hierop gekoppeld aan hun eigen beroepscompetenties. Is dit vergelijkbaar met wat jij bedoelt met jouw voorstel?
    Vriendelijke groet
    Hannah

  2. Ook binnen het instituut EAS is het mogelijk om 2 ECTS per jaar te krijgen voor dingen buiten het curriculum, zoals het doen van vrijwilligerswerk. Daarnaast kunnen studenten (wanneer dit binnen hun opleiding gefaciliteerd wordt) maatschappelijk werk, participatie en vrijwilligerswerk gebruiken als onderdeel van hun HonoursProgramma. Hier krijgen ze (na goede afronding) een extra vermelding van op hun diploma. Mooie beloning van betrokkenheid.

 

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  2. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  3. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  4. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  5. Geen commerciële boodschappen.
  6. Niet op de man/vrouw spelen.
  7. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  8. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  9. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top

%d bloggers like this: