Als het niet wil lukken op je stage is er vaak intervisie die je uit het dal moet helpen. Maar die intervisiedagen blijven hangen in kringgesprekken waar ik niets aan heb.
Tijdens stageperioden worden door veel opleidingen intervisiedagen georganiseerd. De gedachte is dat studenten met elkaar in gesprek kunnen gaan om hun stageproblemen te bespreken en elkaar te helpen. Een goede gedachte, alleen aan de uitvoering moet volgens mij nog een beetje gewerkt worden.
Intervisie kan een goed platform voor studenten zijn. Ze kunnen hulp krijgen en daardoor met andere inzichten verdergaan met hun stage. Ik wil bij zo’n bijeenkomst dan ook serieus met iemand in gesprek gaan om diegene te helpen. Door in een kring bij elkaar zitten, waarbij het de bedoeling is om je problemen te bespreken, gebeurt dat niet of nauwelijks. Ik krijg er een beetje het kleuterklasgevoel bij.
Ik zie graag dat intervisiedagen wat serieuzer worden aangepakt. Stel voordat de intervisie begint de deelnemende studenten concrete vragen over hun stage. Vragen naar ‘ongemakkelijke momenten’ gaat hen echt niet helpen. Waarom geeft iedereen niet een korte presentatie, waarna de medestudenten vragen kunnen stellen over de aanpak van de student die aan het woord is? Ik denk dat je dan veel meer kunt bereiken.
Ook de begeleiding voorafgaand aan de stages kan beter. Begin bijvoorbeeld bij projecten: het projectonderwijs moet gewoon heel erg goed zijn. Door meer praktisch te werken leren studenten hoe een onderzoek in elkaar zit. Er zijn twee jaar beschikbaar voordat de meeste studenten op stage gaan. Gebruik deze ook om studenten voor te bereiden op de grote onderzoeken die ze gaan doen. Zo kunnen ze losgelaten worden en zelfstandig functioneren tijdens hun stage, want daar gaat het toch om?
Ga voor de stages dus al met studenten aan de slag en zorg dat ze echt de juiste bagage hebben om het werkveld in te gaan. Door de juiste bagage mee te geven, wordt een stage naar mijn mening een stuk beter uitgevoerd. Er ontstaan minder problemen op de stage, of je kunt ze door je goede voorbereiding zelf oplossen. En de problemen waar je niet zelf uitkomt, kunnen serieuzer besproken worden, met medestudenten die óók weten waar ze mee bezig zijn.
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Gelukkig wordt dit bij de opleiding Logistics Management wel in zo een presentatie-vorm gedaan. De problemen van de studenten worden dan glashelder, en na de presentatie krijgen de overige studenten ook de kans om vragen te stellen om de probleemstelling duidelijker te krijgen. Wel wil ik erbij toevoegen dat de stagebegeleiders beter aangewezen kunnen worden. De Hogeschool heeft zoveel docenten die in een bepaald gebied gespecialiseerd zijn. Als mijn opdracht bijvoorbeeld over voorraad gaat, wil ik een stagebegeleider die daarin gespecialiseerd in is. Als mijn opdracht over bouwlogistiek gaat, wil ik een stagebegeleider die daar ervaring in heeft, enz. Dit zie ik nog te weinig gebeuren met als gevolg dat de student in een soort spagaat komt vast te zitten als hij een probleem niet aan aanpakken.
Ik heb gemerkt dat wat ik geschreven heb op een verkeerde manier geïnterpreteerd kan worden. Ik schrijf het stuk vanuit mijn ervaring wat ik zelf mee maak op mijn opleiding EN over wat ik in de wandelgangen van de hr mee krijg van andere studenten.
Bij CTE is de intervisie namelijk prima geregeld en deze ervaring heb ik mee genomen in deze blog. De manier hoe het bij CTE heb ik ook geprobeerd te beschrijven omdat deze juist goed is naar mijn mening. Op deze manier wil ik dan nogmaals verduidelijken dat ik hr breed probeer te schrijven en niet alles specifiek over CTE gaat.
Danny,
Bedankt voor je rectificatie.
Je ziet hoe makkelijk mensen dingen verkeerd kunnen interpreteren. Dit zie je ook aan de 1e reactie op jouw verhaal.
Ik ben in ieder geval blij om te lezen dat de intervisie bij CTE tijdens de stage goed is geregeld!
Met vriendelijke groet,
Michel