Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
26 december 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Lieve Tosca, kan Zwarte Piet niet gewoon zwart blijven?

Lieve Tosca,

Dat hele gedoe rondom Zwarte Piet irriteert me. Vroeger zat ik bij de scouting en ben ik vaak Zwarte Piet geweest (met zwarte schmink) en dat was altijd hartstikke leuk. Wij bedoelden er niets racistisch mee, de kinderen vonden het fantastisch en iedereen was vrolijk. Nu vinden bepaalde mensen dus dat we racistisch bezig waren. Die mensen kapen mijn gelukkige herinneringen. Volgens mij is er slechts een kleine groep die Zwarte Piet als iets negatiefs ziet en verandering probeert af te dwingen. Er hangt nu zo’n ruziesfeer omheen dat de lol voor mij van het feest af is. Kunnen we deze in mijn ogen onschuldige traditie alsjeblieft redden en Zwarte Piet laten zoals ie altijd was?

Liefs,
Pieternel

Lieve Pieternel,

Helaas moet ik je teleurstellen: Zwarte Piet wordt nooit meer zoals ie was. Al is het maar omdat de discussies van de afgelopen jaren het imago van dit fictieve figuur hebben veranderd. Waar we tien jaar geleden nog met droge ogen konden beweren dat zijn zwarte uiterlijk géén racisme was omdat we daar nog nooit iemand over hadden gehoord, is dat nu echt anders. We weten dat er mensen zijn die aanstoot nemen aan het stereotype waar Zwarte Piet voor staat en dat heeft alles anders gemaakt.

Dat jij een paar jaar geleden nog verkleed als Zwarte Piet het Sinterklaasfeest hebt gevierd, is prima. Die leuke herinneringen pakt niemand je af. Toch zou het je sieren als je iets verder dan je eigen witte neus kijkt en aan mensen vraagt waarom ze tegen Zwarte Piet zijn. Ze zullen je vertellen over slavernij, over grappen die voor hen niet zo grappig waren en over hartelijk racisme waar ze toen (en zeer waarschijnlijk nog steeds) op regelmatige basis mee moeten dealen. Dat zijn andere herinneringen dan die van jou, maar zijn ze daarom minder belangrijk?

Tradities zijn aan verandering onderhevig. Katknuppelen en palingtrekken waren een paar eeuwen terug populair vermaak. Daar zijn we mee gestopt omdat ze niet langer pasten bij wat we goed vonden voor mens en dier. Ook aan de traditie maandag, wasdag is allang een einde gekomen en sinds 1957 valt een gehuwde vrouw niet langer onder de voogdij van haar man en mag ze zelf haar handtekening zetten. Zeg eerlijk, vind je dat een achteruitgang?

Zwarte Piet is trouwens al ver voor jouw tijd veranderd van een dreigende figuur in een lollig type, omdat deze traditie van bangmakerij niet meer in onze moderne opvoedingsideeën paste. Wat is er op tegen, met de verhalen van gekwetste Nederlanders in het achterhoofd, om de Zwarte-Piettraditie opnieuw aan te passen? We hebben het eerder gedaan, dus waarom zouden we het niet nog een keer doen? Roetveegpieten (zonder dikke lippen, kroeshaar, gouden creolen en Surinaams accent!) zijn een prima compromis dat niemand geweld aan doet.

Het Sinterklaasfeest kan even uitbundig gevierd worden als voorheen. Het enige échte obstakel is de herkenbaarheid van de Zwarte Pieten die de cadeautjes komen brengen op pakjesavond. Voorheen kon elke oom of buurvrouw met een dikke laag schmink onherkenbaar binnenvallen met de pakjes. Daar moet nu even wat beter over worden nagedacht.

Hoewel ik me hier ook sterk afvraag of we kinderen niet te veel credits geven qua gezichtsherkenning. Ze zijn daar sowieso een stuk slechter in dan het slot op je iPhone en daarbovenop zijn die kleintjes ook gewoon opportunisten. Ik herinner me nog een Sinterklaasviering waarop mijn ooms Zwarte Piet speelden en een grappige, maar duidelijk 18+ uitvoering van ‘de zak van Sinterklaas’ ten gehore brachten. Alle kinderen herkenden de Pieten, maar dat deed niets af aan de feestvreugde. Niemand sprak ze aan met hun echte namen, ze waren die avond gewoon Zwarte Piet.

Laten we vooral niet vergeten dat kinderen erin meegaan dat er een spons (met broek!) op de bodem van de zee woont die allerhande avonturen beleeft, dat Adriaan (man van middelbare leeftijd met bierbuik, broer van Bassie) een acrobaat was, terwijl niemand hem ooit ook maar een handstand heeft zien doen en dat de acteurs uit Spangas (twintigers met babyfaces) op de middelbare school zitten.

RECTIFICATIE: Er zijn natuurlijk wel mensen die Adriaan een handstand hebben zien doen. Hij was ooit samen met Bassie The Crocksons, pre-bierbuik én tv-opnames. Fotografisch bewijs alhier.

We hoeven onszelf dus niet voor te houden dat we Zwarte Piet onveranderd moeten laten voor de kinderen. Want het maakt de kinderen niets uit. Het gaat om ons en onze ouders, wij die de ‘ouderwetsche’ Zwarte Piet nog hebben meegemaakt. Ik hoop dat wij allemaal genoeg empathie hebben om mee te bewegen met de mensen die zich gekwetst voelen. En als dat nu nog niet het geval is, dan hopelijk tegen de tijd dat de jongeren van nu Sinterklaas gaan vieren met hun eigen gezinnen.

Lfs, Tosca

Op maandagavond vragen we onze Instagramvolgers in de stories hoe zij op de Lieve-Toscavraag van die week zouden reageren.
Je ziet hun reacties op deze vraag terug als Instagramhoogtepunt

Tosca Sel is hoofdredacteur van Profielen. Heb je ook een vraag voor haar? Mail Lieve Tosca op t.sel@hr.nl.
Gepubliceerd: 13 November 2019 • Lieve Tosca

Lieve Tosca

Reacties

Laat een reactie achter

25 Responses to Lieve Tosca, kan Zwarte Piet niet gewoon zwart blijven?

  1. “iets verder dan je eigen witte neus kijkt”

    dit soort uispraken worden vaak gebruikt in discussies over racisme, maar die vind ik in essentie ook racistisch. Weten we dit zeker over Pieternel (wat waarschijnlijk geen echte naam is)?
    Het bevestigd het beeld van de racistische blanke persoon, en dat zit mij nou niet bepaald lekker. Het is nu heel acceptabel geworden om ‘wit’ te generaliseren en racistisch te noemen terwijl dat hartstikke hypocriet is.

    Over de zwarte piet discusse: verandering moet maar de hele heisa eromheen maakt het feest wel minder leuk.

  2. Voor wie is het feest minder leuk :voor de volwassen? Of voor de kinderen die het niet uitmaakt als de pieten alle kleuren van de regenboog hebben, zonder dikke lippen en kroes haar? En zoals ik kinderen nog wel eens hoor vragen: Maar ik heb geen schoorsteen, hoe komt hij dan zo zwart? Nou een verklaring hiervoor schijnt er dan ineens niet te zijn.
    Een beetje met de tijd mee gaan en het feest maken wat voor iedereen toegankelijk is, dat getuigd van respect voor je medemens.

  3. “Toch zou het je sieren als je iets verder dan je eigen witte neus kijkt en aan mensen vraagt waarom ze tegen Zwarte Piet zijn. Ze zullen je vertellen over slavernij, over grappen die voor hen niet zo grappig waren en over hartelijk racisme waar ze toen (en zeer waarschijnlijk nog steeds) op regelmatige basis mee moeten dealen. Dat zijn andere herinneringen dan die van jou, maar zijn ze daarom minder belangrijk?”

    Wat mij stoort aan deze “discussie” is de hypocrisie die inmiddels ongekende vormen aanneemt. Verander “witte neus” door “zwarte neus” en het kwetsland is wederom te klein. Racisme zit in ons allen en is geen witte mannen hobby.

    De verwijzing naar de slavenhandel is helemaal lachwekkend. Kick out zwarte piet (lekker positieve benadering van een kindervriend overigens) is een militante beweging opgericht door Jerry Afriyie, een Ashanti uit Ghana. Een stam die zeer actief was in de tijd van slavenhandel. De kans dat zijn voorouders slavenhandelaars waren, is vele malen groter dan dat de mijne het waren. Deze man komt dit land de les lezen met teksten als:“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor”.
    Als het niet zo treurig was zou je er om lachen. Waar blijft zijn mea culpa?

    Zwarte piet is een symbool geworden voor velen. Je kunt denken: lekker belangrijk of de schmink zwart is of roetveeg of stroopwafel. Verandering is goed, nieuwe inzichten, vooruitgang. Niemand kan tegen zijn. Maar een ieder die met droge ogen beweert dat een organisatie als KOZP vooruitgang nastreeft, verbinding zoekt is ziende blind. Men is nooit tevreden, alles moet kapot en er is geen weg meer terug. Er wordt een precedent geschapen van angst,juist meer onverdraagzaamheid en meer intolerantie. Heerlijk een land met gekwetste mensen aan de ene kant die bij de minste of geringste onwelgevallige gure wind van ogenschijnlijk onverdraagzaamheid in verzet komen maar zo inconsequent zijn (Kwakoefestival anyone?) dat je verplicht bent het niet serieus te nemen. Aan de andere kant een groep racisten die alles aangrijpen om hun ongenoegen tegen “buitenlanders”te uiten..In t midden de gewone man/ vrouw die het echt helemaal spuugzat is dit gezeik en dit land werkelijk op ieder gebied ziet afglijden (onderwijs, gezondheidszorg, armoede etc) maar wordt doodgegooid met nietszeggendheid en leegte. Hoi Andre en Bridget :).

    Het worden interessante tijden. Dat is zeker .

    Heb t goed!

  4. Hier heb je weer een voorbeeld van een dubbele standaard vanuit Tosca, en het verkondigen van, óf een misvatting, óf een politieke leugen. Want wat maakt Zwarte piet racistisch? Het heeft niets met slavernij te maken en ook niet met stereotypen.
    Van mij mag er natuurlijk wel verandering plaatsvinden aan klederdracht of uiterlijk, dat boeit me niet zoveel. Het gaat erom wat erachter zit.

    Het gaat deze gekwetste mensen niet om de kleur maar om afschaffing van heel het feest.

    En is het niet gevaarlijk dat je zoveel waarde hecht aan een klein groepje gekwetsten? Zo kan je alles wel veranderen. Tegenwoordig lijkt het wel alsof gekwetstheid gewoon een vorm van machtswinning is.

    KOPZ is een racistische, wannabe black panther, met geweld dreigende en provocerende organisatie. Het is heel raar dat deze mensen (als je ze zo mag noemen) enige aandacht en macht krijgt. Dat uberhaupt gepraat wordt met hen is belachelijk en hier komt dan ook de aap uit de mouw: Deze worden ondersteund door gemeente Amsterdam, maar ook door louche organistie`s/bewegingen als AFA, De Grauwe eeuw enzovoort.

    Verder sta ik helemaal achter @ Love in a elevator.

    Vier het feest zoals je zelf wil (anders beledig je mij, en we willen natuurlijk niemand beledigen).

  5. Jasper, hoe kom je erbij dat mensen het volledige Sinterklaasfeest willen afschaffen?
    Dat heb ik echt nog nergens gezien of gelezen, maar misschien ben ik niet goed geïnformeerd.

    Allso: KOZP-aanhangers zijn mensen en het lijkt me niet meer dan logisch dat je ze zo noemt.
    Hoe had je ze anders willen noemen?

    Grts Tosca

  6. @ Tosca Sel

    Dit hebben KOPZ-leden en grauwe Eeuw leden gezegd, zoals Mitchell Esajas, Michael van Zeijl, Rogier Meijerink enzovoort.

    Waarom ik zeg ‘als je ze zo mag noemen’: Zij gedragen zich als beesten (geweld (terrorisme), intimidatie, bedreigingen), dan heb ik het nog niet over de hypocrisie, racisme e.d. vanuit deze groepen.

    Als je jezelf zo gedraagt, ongeacht hoe je eruit ziet, ben je voor mij nogal beestachtig, dus heb ik de neiging deze mensen beesten te noemen.

    Tip: kijk eens naar de oproepen van de vriendin van Jerry en wat die wil dat witte mensen wordt aangedaan…. (Natia Aitin).

  7. Zucht… gaan we weer met ‘de witte neus’. Ik vind het prima dat de pieten veranderen, als we hierdoor niemand kwetsen helemaal top! Maar om vervolgens weer dingen zoals ‘de witte neus’ erbij te halen, kom op zeg. Zoals gezegd racisme gaat 2 kanten op. Ik heb ook opmerkingen gehad dat ik onder de zonnebank moet, omdat mijn witte benen de ogen verblindde van de ander. Of de vraag hoe die ‘witte lange meiden’ zo lang worden en zo chagrijnig kijken. Maar ook vrienden van mij die beoordeeld worden vanwege hun huidskleur, alsof ze een crimineel zijn. Vreselijk. Als mensen zich gekwetst voelen door zwarte piet en dat door een paar kleine aanpassingen kunnen oplossen is het toch geweldig. Leef en laat leven, als we nou met elkaar proberen te zorgen dat iedereen zich fijn voelt in dit land, in plaats van tegen elkaar in te werken zou het al veel schelen. Racisme is dom en onnodig, ieder mens is hetzelfde aan de binnenkant, de buitenkant doet er niet toe.

  8. @ Tosca Sel,

    Volgens mij heb je een politieke filter nog aanstaan? Of zoek je niet goed?
    Nee, en de VN is niet serieus te nemen in deze. Ze laten zich vertegenwoordigen door iemand als Jerry, en hebben dit jaar de Iranse ‘zwarte piet’ die dan ook racistisch is, verklaard als internationaal erfgoed. Frappant.

    Wat Jerry, Sunny, Sylvana en Aitin betreft en het oproepen tot geweld, dit is echt zo te vinden en algemeen bekend. Ik vind daarom je reactie nogal veelzeggend.

    Hieronder een link:

    https://pbs.twimg.com/media/Dpe_yfUW4AAvY2C.jpg

    Anders ff in de balk kopiëren. Deze worden geliked door bovenstaande namen.

    Dit is een los voorbeeld; er zijn er zat te vinden hoor, zelfs in verschillende kranten geweest.

  9. @Jasper

    Sja, ik ben geen vrienden met Nitia en heb dus geen toegang tot haar besloten Facebook-account. En ik heb als journalist geleerd dat ik naar de bron moet en niet moet afgaan op screenshotjes van anderen.
    Misschien laat Google mij een andere kant van het nieuws zien dan jou. Dat zou prima kunnen want ons klikgedrag verschilt. En in de Volkskrant, de krant die ik iedere dag lees, kom ik toch echt een gematigder geluid tegen dan hetgeen jij hier verkondigt.

  10. @ Tosca Sel

    Als journalist verwacht ik meer van je, helaas. Ik ken mensen die zich in die groepen infiltreren en het is erg schokkend om dit te zien.
    De screenshot die gemaakt is heb ik zelf geverifieerd maar is inmiddels door haar van haar facebook verwijderd, zo slim was ze wel.
    Ik begrijp dat je als journalist zelf bij de bron moet gaan, maar wat mij opvalt, geldt dat niet voor journalisten als het niet in hun wereldbeeld past (rechts of links-leunend), die uit je reactie naar voren komt op de ingezonden vraag.

    Maargoed, deze screenshots zijn geverifieerd (ook) door verschillende journalisten enzovoort.
    Verder ga ik deze discussie niet met je aan, omdat je zo alles kan wegwuiven, de bron zal ontkennen (verklaard zichzelf niet schuldig natuurlijk) en zelf het niet (wil) vind(en). Daarnaast is mij opgevallen dat journalisten tegenwoordig ook activisten (kunnen) zijn. Of het nu gaat om welke kant van het politieke spectrum dan ook.

    En wat ik hier verkondigt wordt bewezen in screenshots, daarnaast kan je gewoon zelf naar de facebook accounts en twitter accounts volgen, zodat je het vanaf de bron te horen krijgt. Deze activisten zijn stom genoeg om zich te herhalen.

  11. Racisme: het geloof dat het ene ras superieur is tegenover het andere ras. Helaas zal de witte mens nooit zo onderdrukt zijn als de zwarte of bruine mens. En is daarbij ‘reverse-racism’ dus een mooi fabeltje. Er is tegen je gezegd dat je onder de zonnebank moest omdat je benen zo wit zijn en dat heeft je gekwetst, dat snap ik. Alleen is deze opmerking absoluut niet racistisch. Begin maar te praten over racisme wanneer de witte mens zonder enige aanleiding in elkaar wordt geslagen. Of verdacht aangekeken worden voor het dragen van een hoodie. Wanneer jij wordt afgewezen voor een baan omdat jouw huidskleur de werkgever niet aanstaat.

    Jij, als wit persoon mag Zwarte Piet niet racistisch vinden, maar dat zwarte jongetje dat zijn hele leven lang ‘He Zwarte Piet!’ naar zijn hoofd krijgt denkt daar vast en zeker anders over. En ik ben dan ook meer geneigd aan zijn kant te staan.

  12. @ YallNoces

    ‘Racisme: het geloof dat het ene ras superieur is tegenover het andere ras. Helaas zal de witte mens nooit zo onderdrukt zijn als de zwarte of bruine mens. En is daarbij ‘reverse-racism’ dus een mooi fabeltje’.

    – uhm, wat? Hoe bedoel je ‘helaas’??, en volgens mij is dit niet waar, maargoed. Nogal tegenstrijdig, ook, je definitie en daarna je opmerking ‘reverse racism’ en ‘fabeltje’ haha.

    ‘Begin maar te praten over racisme wanneer de witte mens zonder enige aanleiding in elkaar wordt geslagen. Of verdacht aangekeken worden voor het dragen van een hoodie. Wanneer jij wordt afgewezen voor een baan omdat jouw huidskleur de werkgever niet aanstaat’.

    – Dit gebeurd letterlijk ook bij blanke mensen, maargoed,…

    ‘Jij, als wit persoon mag Zwarte Piet niet racistisch vinden, maar dat zwarte jongetje dat zijn hele leven lang ‘He Zwarte Piet!’ naar zijn hoofd krijgt denkt daar vast en zeker anders over. En ik ben dan ook meer geneigd aan zijn kant te staan.’.

    Leuk, maar er zijn meer zwarte mensen in NL die van ZP houden dan andersom, dus doe niet generaliserend a.u.b.
    Je bent een schoolvoorbeeld van iemand met vooroordelen en discriminatie o.b.v. huidskleur (naar witte mensen).

    ik lees opmerkingen ‘witte neus’, en dan bovenstaande, en dan denk ik,.. mwa, nogal hypocriet, bevooroordeeld en racistisch.

  13. @YallNoces

    Als ik de opmerking andersom zou maken, dat iemand minder onder de zonnebank zou moeten gaan omdat degene te donker is naar mijn mening is het wel racistisch. waarom andersom niet?

    Even ter verduidelijking dat ik dat nooit tegen iemand zou zeggen, omdat dat gewoon niet kan.

  14. Lieve Tosca, bedankt dat jij als witte vrouw op deze manier een kijk op de situatie hebt gegeven. Ik las met een opgelucht hart jouw stuk. Echter, toen ik aankwam bij de reacties kon ik moeilijk mijn tranen bedwingen zo achter mijn bureau. Ieder zo z’n ding, maar om zo te moeten lezen hoe er gedacht wordt door iemand die misschien wel een kamer naast mij zit doet pijn. KOZP wordt er zomaar bijgehaald terwijl het daar volgens mij niet eens om draait. Het gaat om mensen zoals ik, mensen in mijn omgeving die, zoals jij ook al benoemt in jouw stuk, in het verleden en nu nog worden vergeleken met deze karikatuur en hier dus last van hebben. Waar is de empathie voor elkaar gebleven? Waarom als er mensen zijn die aangeven dat iets kwetsend is voor hen, wordt dit gevoel teniet gedaan?

    Deze maatschappelijke discussie zuigt zoveel energie, ik ben blij als het weer 6 december is.

  15. Het meest vervelende aan de hele discussie vind ik persoonlijk dat deze gedomineerd wordt door oneliners en absolutismen. “het is traditie/een kinderfeestje”, “zwarte piet = blackface & racisme”, “het maakt voor die kinderen toch niks uit”, etc. Allemaal pogingen om snel gelijk te krijgen de discussie met één zin af te ronden.

    Zwarte Piet is niet, zoals @love in a elevator zegt een symbool geworden. Zwarte Piet is altijd al een symbool geweest. Oorspronkelijk een duivel die aan het eind van het jaar (afrekening) stoute kinderen bang maakt & straft, terwijl Sint Nicolaas de goede kinderen beloond. Tegenwoordig is daar niet veel meer van over natuurlijk en staan Sint en Piet symbool voor een traditioneel kinderfeest. Maar wat is een symbool? De film “the Davinci Code” begint met een college of symbolen https://youtu.be/ZFt3xJ6DvVE. Mannen in een wit gewaad en een witte puntmuts? De KKK natuurlijk! Nee fout: een Spaanse priesterorde. De betekenis van een symbool is geen absolute waarheid, maar een betekenis die een groep mensen er aan toekennen.

    De zwarte Piet discussie is dus in essentie een machtsdiscussie: wie mag bepalen waar een zwart geschminkte persoon voor staat? Hier valt uiteraard geen zinnig antwoord op te geven: iedereen kan een Sint of pietpak aantrekken en claimen dat dit ergens voor staat. Een vervelend aspect is echter wel dat mensen gevoeliger zijn voor negatieve associaties dan voor positieve. Hier is door anti-zp actiegroepen dan ook gretig gebruik van gemaakt, om met een klein aantal mensen toch een zo maximaal mogelijk effect te sorteren. Men heeft er bijvoorbeeld “black face” bijgehaald. Een racistische stereotype uit de VS dat daar een enorm taboe is. Zo groot dat voor veel Amerikanen het een absolute, universele waarheid is geworden: blackface = racisme. Kijk je echter naar een land als Zuid-Afrika, wat net zo goed een recent verleden heeft van apartheid, dan kent men dat echter helemaal niet. Er is niks universeels aan dus en ook in Nederland is het geen “zwarte bladzijde”.

    Dan is er nog de pijn en gekwetsheid die donkere mensen zouden voelen bij het zien van Zwarte Piet. Dit kan natuurlijk deels terecht zijn, maar ook net zo goed conformisme en zich laten ompraten door negativiteit, haat en achterdocht. Leed als machtsmiddel. En wat is de waarde van ouders die een traditie willen doorgeven? Niks? Onbelangrijk? Kick out Zwarte Piet heeft ingezet op maximaal effectbejag en heeft polarisatie en extremisme gekregen. Een holle en betekenisloze overwinning, met de roetveegpiet als sneu symbool daarvan. Het enige verwijt wat misschien aan autochtone Nederlanders te maken is, is dat er te weinig moeite is gedaan om mensen met een immigratieachtergrond erbij te betrekken: dan had je op een gegeven moment vanzelf een zwarte Sint gehad en gekleurde Pieten en had niemand er een probleem met die veranderingen gehad. Maar ja, daar is het nu te laat voor.

  16. “Ze zullen je vertellen over slavernij, over grappen die voor hen niet zo grappig waren en over hartelijk racisme waar …”

    Ik kan mij niets voorstellen bij ‘hartelijk racisme’ : ) Ik neem aan dat er ‘hatelijk’ wordt bedoeld?

  17. Hoi Marco, hartelijk was geen vertyping maar ironisch bedoeld. Toch hatelijk bedankt voor je oplettendheid 🙂

  18. Deze boze witte man van middelbare leeftijd uit een dorpje diep in Brabant is er helemaal klaar mee. Klaar met die intolerantie. Dat je op TV een paar achterlijke Nederlanders dingen hoort zeggen als “komen ze hierheen, leven op onze kosten en komen ze ook nog aan onze tradities’. Om maar aan te geven dat als dit niet door kan gaan als racisme het op zijn minst toch een gevoel van verhevenheid boven een ander aantoont. Racisme en emancipatie gaan in dit land overigens nog steeds hand in hand. Best wit mens, denk eens na. Hoe vaak dacht je niet toen je tegenover een vrouw in een hoge functie zat of er een op TV voorbij zag komen, ‘die heeft het ver geschopt’ of ‘zo, een carrièrevrouw’, ‘knap gedaan’. Gewoon omdat we in veel hoge functies vooral witte mannen verwachten. En wat als we dan ineens tegenover een zwarte man komen te staan die arts is in bijvoorbeeld een ziekenhuis? Dat hadden we helemaal niet verwacht. Een zwarte vrouw waarschijnlijk nog veel minder.
    Dat is de situatie in dit zielige landje. Vrouwen ervaren een glazen plafond, zwarte mensen moeten harder hun best doen, hier geboren kinderen met een niet Nederlands achternaam komen moeilijk aan een stageplaats, laat staan een baan.
    Het verschil tussen nu en zeg pakweg 50 jaar geleden toen de huidige Zwarte Piet, die met kroeshaar, rode lippen, gouden oorringen en een Surinaams-Nederlands accent vorm kreeg, is dat men nu hun gelijke recht begint op te eisen.
    Pestgedrag is van alle tijden. Hoe vaak werd de roodharige geen vuurtoren genoemd, de langste van de klas gevraagd of het daarboven ook zo koud was, het dikkere kind of de nerd in elkaar geslagen? Hele televisieseries zijn er aan gewijd waar pesters hun excuses aanboden. Maar veel kwaad was vaak al geschied. Alle pestprotocollen in het onderwijs en bij bedrijven ten spijt, als het gaat om Zwarte Piet geldt het ineens niet meer? Fatsoen moet je doen. Dus als iemand last heeft van iets wat er gebeurt, dan laat je dat achterwege, dan respecteer je dat gevoel en pas je je aan om samen verder te kunnen.
    Pas als je dan blijft volharden in je traditie en er een ‘wij tegen zij’ van maakt en dat zij, met die kleur dus, dan maar aan moeten passen of op moeten rotten, pas dan wordt het RACISME.

  19. Het is best oke blank te zijn hoor mensen, je kunt er niets aan doen dat je met die huidskleur geboren bent.

  20. @ Frank

    Ik herken je verhaal niet.

    Ohw en ik heb last van je,.. Zou je willen ophouden.

  21. @Janny Smit.

    Het is zelfs prima om blank te zijn, al zou je tegenwoordig bijna een andere indruk krijgen.

  22. Laatst sprak ik met een aantal Amerikaanse mensen die te gast waren bij vrienden. Mijn vrienden vroegen mij aan de Amerikanen te vertellen wie Zwarte Piet is en wat zijn rol is in het Sinterklaasfeest. Ze dachten dat ik ze voor de gek hield! Blanke Nederlanders die zich pikzwart schminken, krullebolpruik, grote gouden oorbellen. En duidelijk de knecht van de Goedheiligman. Nou, dat wilden ze wel een keer meemaken! Maar ik moest ze teleurstellen, want ook in Nederland wordt het niet ‘leuk’ en niet ‘gepast’ gevonden om iemand met een donkere huidskleur op die manier te portretteren.
    Wat ik maar zeggen wil; de blackface is nou eenmaal racistisch. Dat wil niet zeggen dat iemand die vrijwilliger is bij de sinterklaasintocht en zich zwart schminkt een racist is of racistische overtuigingen heeft. Maar een roetveegpiet voldoet ook aan de eisen van de kinderen. Om wie het allemaal begonnen was. Toch?

  23. @ Ad Beckeringh

    Zijn onderstaande afbeeldingen ook voorbeelden van racisme, al wordt er gebruik gemaakt van zwarte schmink?

    (oud-europese traditie, kleur niet in referentie aan huidskeur)

    https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fimages.gscdn.nl%2Fimage%2Fa7a68109dc_Schermafbeelding_2018-10-23_om_21.37.32.png%3Fw%3D600%26s%3Db8ddb9ead134917c7af60fefe79fa5e8&imgrefurl=https%3A%2F%2Fwww.geenstijl.nl%2F5144536%2Fnederland-ziet-zwart-van-de-zwarte-piet-intochten%2F&docid=6kccc05y479a-M&tbnid=x6wapPRYfllWCM%3A&vet=10ahUKEwiBz6iFtoXmAhXKw8QBHe1OBA8QMwjsASglMCU..i&w=600&h=450&bih=979&biw=1920&q=europa%20en%20zwarte%20schmink&ved=0ahUKEwiBz6iFtoXmAhXKw8QBHe1OBA8QMwjsASglMCU&iact=mrc&uact=8

    of

    https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fimages2.persgroep.net%2Frcs%2F8xYzcah7zyAp_Jc3dVsiwAq0Uhw%2Fdiocontent%2F156836388%2F_fitwidth%2F1240%3FappId%3D93a17a8fd81db0de025c8abd1cca1279%26quality%3D0.9&imgrefurl=https%3A%2F%2Fwww.volkskrant.nl%2Fnieuws-achtergrond%2Fblackface-ligt-wereldwijd-onder-vuur-zelfs-als-het-gedaan-wordt-met-humor-voelt-het-vernederend~bcc43dd5%2F&docid=s8Nc-IaZ2GqwyM&tbnid=grxoStxhLHMb5M%3A&vet=10ahUKEwiBz6iFtoXmAhXKw8QBHe1OBA8QMwi1ASgAMAA..i&w=1240&h=827&bih=979&biw=1920&q=europa%20en%20zwarte%20schmink&ved=0ahUKEwiBz6iFtoXmAhXKw8QBHe1OBA8QMwi1ASgAMAA&iact=mrc&uact=8#h=827&imgdii=bpyA_h1hhwZ1BM:&vet=10ahUKEwiBz6iFtoXmAhXKw8QBHe1OBA8QMwi1ASgAMAA..i&w=1240

    En wat te denken van de Iraanse ‘zwarte piet’ die kort geleden door de Unesco/VN is aangemerkt als internationaal erfgoed? (zelfde organisaties die zwarte piet veroordelen als racisme, trouwens).

    https://www.google.com/search?rlz=1C1GCEA_enNL876NL877&biw=1920&bih=979&tbm=isch&sa=1&ei=7NDbXYGpFMqHk74P7Z2ReA&q=iraanse+zwarte+piet&oq=iraanse+zwarte+piet&gs_l=img.3..0l2.306751.310394..310641…0.0..0.188.955.18j1……0….1..gws-wiz-img…….0i67j0i131j0i24.zj3lpDg-Cdk&ved=0ahUKEwiBz6iFtoXmAhXKw8QBHe1OBA8Q4dUDCAc&uact=5#imgrc=GcJzZTCSJct-_M:

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top