Student van het Jaar 2019: Finalist #3 Zeyad al Mumar
Gepubliceerd: 18 December 2019 • Leestijd: 3 minuten en 42 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Wie van de 24 genomineerden gaat er met de eretitel Student van het Jaar 2019 vandoor? In deze laatste lesweek van 2019 maken we de top 5 bekend. Op nummer 3: Zeyad al Mumar. Deze tweedejaars Ad management wil graag iets betekenen voor anderen.
Wat doe je allemaal naast je studie?
‘Ik ben lid van de opleidingscommissie, klassenvertegenwoordiger, hoofd peercoach, en als skills coach help ik mbo-studenten met de overgang naar het hbo. Ik ga ook onderzoeken hoe die overgang beter kan. Ik ga eerst de huidige situatie bekijken en analyseren wat de knelpunten zijn, vervolgens ga ik de gewenste situatie schetsen en tot slot een advies uitbrengen. Dit doe ik allemaal onder begeleiding van een docent die mij feedback geeft. Ik hoop het onderzoek in juni af te hebben en ben van plan om het op te sturen naar het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap omdat dit hun project is. Daarnaast ben ik ook studentvoorlichter en lid van de medezeggenschapsraad geworden.’
Waarom doe je dit allemaal?
‘Ik wil graag iets beteken voor anderen. Ik vind het leuk om mensen te helpen en kennis te delen. Ik probeer ook mijn eigen klasgenoten te helpen. Het leven is geven en nemen. Onze kracht is dat we allemaal verschillend zijn. Als we elkaar helpen dan vullen we elkaar aan. Zo kunnen we allemaal onze eigen doelen bereiken.’
Hoe ben je gekomen waar je nu bent?
‘Op veertienjarige leeftijd ben ik met mijn ouders vanuit Irak naar Nederland gevlucht. Toen ik aankwam wilde ik zo snel mogelijk naar school gaan en de taal leren. De eerste twee jaar heb ik de Nederlandse taal geleerd, daarna ging ik naar het vmbo. Vanaf het eerste moment wilde mijn ouders dat ik ging participeren, integreren en zo snel mogelijk bijdragen aan de Nederlandse samenleving. In een recordtijd heb ik de taal geleerd zodat ik ook mijn ouders kon helpen om bijvoorbeeld een bankrekening en stroom te regelen.
Mijn ouders stimuleerden mij heel erg, en later op school ook de docenten. Met sommigen van hen heb ik nog steeds contact. Ik ging eerst naar het vmbo, toen op het mbo van niveau 3 naar 4, en nu zit ik dus op het hbo.
Alle kansen die ik kreeg om mijn taal te verbeteren wilde ik aanpakken. Ik heb veel bijles gevolgd en bijbaantjes gehad. Ik werkte niet per se om geld te verdienen, maar vooral om contact te hebben met mensen en de taal te leren. Ik heb bij de Action gewerkt want dat is een drukke winkel en zo werd ik gedwongen om veel te praten. Zo leerde ik mijn Nederlands verbeteren.’
Hoe kom je aan zoveel doorzettingsvermogen?
‘Ik heb uit de boeken die ik lees geleerd dat je er altijd voor moet zorgen dat je harder werkt dan een gemiddeld mens. Tenminste als je succes wil behalen. Je moet positiever zijn dan de gemiddelde mens; je kan klagen als iets niet lukt maar je kan ook een oplossing gaan vinden. Als je daarvoor kiest dan til je jezelf op. Iedereen heeft problemen in het leven, het gaat erom hoe je ermee omgaat. Dat is een stukje mindset.’
Wat betekent succes voor jou?
‘Succesvol zijn is voor mij niet per se een hoog salaris verdienen, maar werk doen dat je leuk vindt, vrijheid hebben in het leven en iets voor de ander betekenen. Opstaan met het gevoel dat je zin hebt in het leven; dat is voor mij succesvol zijn. Ik ben dankbaar voor alle kansen die ik heb gekregen en zonder de mensen om mij heen was het veel moeilijker geweest om dit te bereiken.’
Wat heb je het afgelopen jaar geleerd?
‘Het mooiste dat ik geleerd heb is om mezelf te overtreffen. Daar ben ik trots op en dat ga ik mijn hele leven doen. Ik weet nu veel beter wie ik ben en wat ik leuk vind. Voordat ik aan deze opleiding begon wist ik eigenlijk helemaal niet wat ik wilde, maar het is me nu duidelijk geworden dat onderwijs echt iets voor mij is. Na mijn studie wil ik daarom docent of coach worden in het onderwijs. Ik zou het ook leuk vinden om onderzoek te doen en de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.’
In welk vak blink je uit?
‘Voor projectmanagement heb ik vorig jaar een 10 gekregen en ook organisatiemanagement vind ik een interessant vak. Advieswerk komt ook vaak terug binnen organisaties en dat vind ik erg leuk om te doen. Ik had ook voor mijn eigen opleiding laatst een adviesrapport opgesteld en naar de opleidingscoördinator en onderwijsmanager gestuurd. Ik had bijgehouden wat beter kan en dat heb ik in dat rapport geschreven. Het was geen opdracht maar ik deed het ook om mezelf uit te dagen om veel te schrijven. In het rapport benoemde ik natuurlijk ook de positieve punten van de opleiding.’
Profielen organiseert deze verkiezing in 2019 voor het eerst om opvallende hogeschoolstudenten in het zonnetje te zetten. Nadat de redactie op 6 november de hele hogeschoolgemeenschap opriep zijn/haar Student van het Jaar te nomineren, stroomden de mails binnen. Maar liefst 24 studenten werden genomineerd en het ene verhaal was nog indrukwekkender dan het andere.
Na de stemronde gingen de vijf studenten met de meeste stemmen naar de finale. Ze zijn geïnterviewd door Humans of HR-interviewer Wietse Pottjewijd en op basis van deze interviews en de oorspronkelijke nominaties beoordeelde de redactieraad van Profielen (bestaande uit een externe journalist, twee HR-opleidingsdirecteuren en twee HR-studenten) als jury de finalisten. Gary Mantiri eindigde op nummer 5 en Karsten de Pauw werd nummer 4. De komende dagen maken we de andere finalisten bekend, met op vrijdag 20 december de winnaar van de Student van het Jaar-bokaal 2019.
Wil je de uitslag niet missen? Abonneer je op onze nieuwsbrief!
Tekst en foto: Wietse Pottjewijd
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top