Wekelijkse wiskundetoetsen bij werktuigbouwkunde zorgen voor hoger rendement
Gepubliceerd: 29 January 2019 • Leestijd: 2 minuten en 21 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Als het rendement van een opleiding tegenvalt, kun je het niveau naar beneden bijstellen. Of mopperen over het instroomniveau van je studenten. Het kan ook anders, zoals bij het struikelvak wiskunde van de opleiding werktuigbouwkunde. Daar halen de studenten nu betere resultaten, terwijl de lat hoger is gelegd.
Wiskunde is een onmisbaar vak voor werktuigbouwkundigen. ‘Werktuigbouw is eigenlijk toegepaste wiskunde’, stelt Martine van der Post, docent bij werktuigbouwkunde. ‘Wiskunde is de taal van de techniek’, valt haar collega Mohamed Ezzahiri, bij. ‘Als je die taal niet spreekt, kun je geen technisch product ontwerpen’.
Maar het punt is: een deel van de studenten werktuigbouwkunde komt binnen zonder de zeer wenselijke wiskunde-B-kennis. Zowel havisten als mbo’ers kunnen zich voor de opleiding inschrijven zonder dat ze wiskunde-B hebben gehad. ‘Die studenten krijgen het echt zwaar’, zegt Van der Post. ‘Maar dat geldt ook een beetje voor de studenten die het wél hebben gehad’, vult Ezzahiri aan. ‘Wiskunde was dus echt een filtervak voor onze opleiding’, zegt Van der Post.
Het zweet op de juiste ruggen
Om het kennistekort weg te werken, was er de summerschool: een wiskundecursus van een week voorafgaand aan het eerste jaar, bedoeld voor alle technische opleidingen. Hiermee zouden de studenten hun kennis voldoende moeten hebben bijgespijkerd om startklaar te zijn. In de praktijk bleef wiskunde een struikelblok. Hoe kwam dat? ‘Docenten klaagden dat de studenten onvoldoende deden’, zegt Ezzahiri. ‘Ons uitgangspunt was: het zweet moet op de juiste ruggen staan. De studenten moeten aan de slag.’ ‘Veel studenten hadden een passieve houding: ik doe alleen het huiswerk dat echt moet’, zegt Van der Post. ‘En daar begonnen ze dan ook nog te laat mee’, valt Ezzahiri bij.
De beide docenten ontwikkelden een nieuwe aanpak in de hoop het probleem echt te tackelen. Via het programma Möbius Courseware zetten Van der Post en Ezzahiri nu per week oefeningen klaar. Door die (goed) te maken, kunnen studenten maximaal 15 procent van hun tentamencijfer ‘verdienen’. Voor de toets afzonderlijk kunnen ze dus maximaal een 8,5 halen; 1,5 punt sprokkelen ze bij elkaar met hun wekelijkse sommen. Doordat het nakijken daarvan geautomatiseerd is, is deze manier van werken qua werkdruk haalbaar.
Beloning werkt goed
De docenten maken de opgaven met het programma Möbius Courseware, de opvolger van het programma MapleTA dat al langere tijd werd gebruikt op de hogeschool om toetsen mee te maken. Met Möbius Courseware kun je ook complete lessen ontwikkelen. Alle studenten krijgen unieke sommen, waardoor ze niet af kunnen kijken. ‘Het ontwikkelen daarvan is een investering, maar dat is het waard. We wisselen ons materiaal ook uit met andere opleidingen en andere hogescholen’, zegt Van der Post.
Het is een ‘ei van Columbus’ om een paar redenen, legt Van der Post uit. ‘De beloning werkt goed. Daarnaast vinden studenten het leuk dat hun resultaten direct zichtbaar zijn. Ze kunnen de huiswerksommen bovendien oneindig herkansen.’ ‘Voor ons als docenten is het handig dat we de voortgang van de studenten direct kunnen monitoren’, zegt Ezzahiri. ‘De resultaten van het huiswerk zijn daarnaast een goede voorspeller van de score op de toets.’ De studenten profiteren niet alleen van betere wiskunde-skills maar leren ook dat huiswerk maken nut heeft.
Van der Post en Ezzahiri zijn trots op hun aanpak. ‘We hebben het echt op de werktuigbouwkundige manier opgelost’, zegt Van der Post. ‘Eerst het probleem gedefinieerd: het rendement. Vervolgens de analyse van het probleem: de huiswerkhouding. Tot slot de oplossing: elke week geautomatiseerd toetsen.’
Nog blijer zijn ze met de opbrengsten van hun aanpak. ‘De summerschool is opgeheven, het niveau van het vak is opgekrikt én het rendement is omhoog gegaan naar meer dan 75 procent.’
Tekst: Edith van Gameren
Beeld: Demian Janssen
Hebben jullie ook gekeken naar kant-en-klare digitale methodes, zoals “Wiskunde voor technici” van Boom Uitgevers ?
Is ook gebaseerd op MapleTA.
Hoi Ad,
We hebben er bewust voor gekozen om niet afhankelijk te zijn van een uitgever. Er zitten namelijk een aantal nadelen aan vast: je bent afhankelijk van één lesboek en de aangeboden online methodes zullen nooit volledig afgestemd zijn op de opleiding of cursus. Het voordeel wat we nu bovendien hebben is dat we snel kunnen schakelen en dus ook continu de digitale toetsing kunnen verbeteren.