Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
18 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Zelfverzekerder voor de klas als je leert acteren en improviseren

Gepubliceerd: 25 June 2019 • Leestijd: 2 minuten en 8 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Startende docenten krijgen in het nieuwe collegejaar de kans om met theater- en improvisatielessen beter te leren doceren. In het experiment ‘Dwars door de vierde wand’ is plek voor twaalf deelnemers.

‘De vierde wand’ is een theaterterm en refereert aan de denkbeeldige wand tussen het publiek en de acteurs op het podium. Als je door deze wand breekt, maak je contact met het publiek. En dat is nou precies wat de initiatiefnemers van het experiment willen bereiken met hun deelnemers en de klassen waar ze aan doceren.

Uitval startende docenten bestrijden

Docenten Monique van den Heuvel, Rajiv Girwar en René Akkermans hebben een theaterachtergrond, Jeannette Nijkamp doet onderzoek naar theater in het onderwijs en samen met student en theatermaker Djen van Zon en filosoof en community-theatermaker Mieke de Wit bedachten ze het experiment ‘Dwars door de vierde wand’. Het team is het opleidingstraject gestart om de uitval van startende docenten tegen te gaan. Volgens het team vallen de docenten uit omdat hun opleiding hen niet voldoende voorbereidt op de huidige onderwijspraktijk.

In het plan van aanpak van ‘Dwars door de vierde wand’ schrijft het team: ‘Tijdens de opleiding ligt de nadruk veelal op didactiek en onderwijskunde, die beide gericht zijn op het managen van de klas. We horen dat er juist aandacht is gewenst voor inclusieve pedagogiek en het kunnen en durven ingaan op allerhande onverwachte situaties die zich voordoen in de klas. Daar gaan we ons op richten.’

Turkse verjaardagsmuziek

Een voorbeeld van een startende docent maakt duidelijk hoe handig het is om te kunnen improviseren in een lastige situatie. Monique van den Heuvel: ‘Een van haar studenten was jarig en de klas zong ‘lang zal je leven’. Na het zingen vroeg een klasgenoot waarom ze nooit een Turks verjaardagsliedje zongen. De docent antwoordde dat ze dat gaaf zou vinden. Toen ze haar les wilde voortzetten, hoorde ze ergens een soort klaagzang. Geïrriteerd draaide ze zich me om en vroeg of dat afgrijselijke kattengejank uit kon. Dat was dus de Turkse verjaardagsmuziek waar ze eerder zo enthousiast op reageerde. Door te vertellen hoe een Brabants verjaardagsfeest eruitzag, kon ze de groep weer één maken. Het was natuurlijk erg vervelend dat ze de studenten in deze nare situatie had gebracht, maar het stelde haar enigszins gerust dat ze op haar improvisatievermogen kan vertrouwen.’

Van den Heuvel legt uit hoe tools uit het theater hierbij kunnen helpen: ‘Als docent reageer je vaak op jouw eigen specifieke manier. Door te spelen en improviseren ben je in staat om anders te reageren dan je gewend bent. Je gaat je comfortabeler voelen en van daaruit kun je makkelijker echt contact maken met een ander. Dus ook met die diversiteit in mogelijke beperkingen, leeftijd, gender, opleidingsachtergrond en cultuur in je klaslokaal.’

Blogger Rajiv schreef al eerder over dit traject en gebruikt theater om studenten bij zijn lessen te betrekken. Welke technieken hij hiervoor inzet, lees je in zijn blog.

Theaterles om uitval nieuwe docenten tegen te gaan

‘Dwars door de vierde wand’ is een experiment uit de WERKplaats inclusieve pedagogiek en didactiek. Het traject start op 24 september en vindt plaats op
dinsdagochtenden tussen 10.00 en 12.00 uur op de volgende data: 1, 15 en 29 oktober, 5, 12, 19 en 26 november en 3 en 10 december. Er is plek voor 12 deelnemers. Aanmelden kan bij Monique van den Heuvel via mailadres heuve@hr.nl.

Tekst: Tosca Sel
Illustratie: Aileen Melief

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top