Een studie kiezen in coronatijd: webinars, online proeflessen en Insta-Q&A’s
Gepubliceerd: 25 November 2020 • Leestijd: 2 minuten en 31 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Afgelopen week konden studiekiezers deelnemen aan de open dagen van de Hogeschool Rotterdam. Niet op locatie, maar gewoon thuis, vanachter hun eigen laptop, waar ze door middel van online webinars, proeflessen en live Q&A’s de inhoud, werkvormen en sfeer van een opleiding konden proeven.
Zo zaten afgelopen zaterdagochtend een kleine dertig studiekiezers klaar voor het online webinar van fysiotherapie, waar ze een korte voorlichting kregen van docent Lara van Rijmenam. Met vragen zoals ‘Welke eigenschappen verwachten wij van jullie?’ en ‘Waarom wil je fysiotherapie studeren?’ probeert ze via Zoom interactie met de deelnemers op gang te brengen.
Een ander belangrijk onderwerp in het webinar is de numerus fixus: voor de opleiding fysiotherapie is per studiejaar een maximum aantal plaatsen beschikbaar. Studenten worden geselecteerd door middel van een selectieprocedure. Het webinar fysiotherapie gaat grotendeels hierover en studiekiezers vragen erop los. ‘Waar wordt tijdens de selectieprocedure op gelet?’ ‘Wat is de inhoud van de toets?’
Van Rijmenam legt met een PowerPoint op een interactieve manier uit wat studiekiezers kunnen verwachten en beantwoordt geduldig alle vragen. Ondertussen worden er ook in de chat vragen gesteld, die worden beantwoord door pr-studenten van de opleiding. Eén van die studenten is tweedejaars Rena Mohammed, die zich samen met 200 andere vrijwillig heeft aangemeld om als ambassadeur van de hogeschool te vertellen over haar ervaringen en vragen te beantwoorden van studiekiezers. Zo vraagt studiekiezer Britt in de chat wat voor vakken ze krijgt op de opleiding en waarom Rena heeft gekozen voor de Hogeschool Rotterdam. Vanwege het vele typwerk kiest Rena er uiteindelijk voor om de vele vragen mondeling te beantwoorden, wat uiteindelijk prima werkt.
Ruim 6000 aanmeldingen
Met ruim 6000 aanmeldingen was er veel belangstelling voor de online open dagen. Projectleider Jeroen Cok is erg tevreden met deze cijfers. ‘Het laat zien dat studiekiezers ons ook online goed weten te vinden, ook vergeleken met het vorige studiejaar. Toen was er vanaf maart tot juli “elke dag is open dag” en hadden we in totaal rond de 3500 aanmeldingen. Daar waren we ook tevreden over, maar de situatie was toen nieuw voor iedereen en wellicht hadden veel studiekiezers al een fysieke open dag bezocht. Dit jaar is gekozen voor één volle week met verschillend aanbod. Uit onderzoek dat we hebben laten uitvoeren, blijkt dat de studiekiezer zo’n gemarkeerd moment ook prettiger vindt’, stelt hij.
Cok benadrukt het belang om de online open dagen zo laagdrempelig mogelijk te houden. ‘Normaal gesproken ga je naar een open dag en dan loop je rond, spreek je mensen en kan je zien hoe de locatie eruitziet. Dat is nu allemaal niet. Om dit op te lossen hebben we bijvoorbeeld locatiefilmpjes gemaakt, zodat studiekiezers toch een beeld krijgen over hoe het eruitziet en zijn we bezig met opleidingsoverstijgende voorlichtingen. Daarnaast merken we dat het voor studiekiezers toegankelijker is om online mee te kijken en vragen te stellen.’
Hoewel de studiekiezers niet fysiek de sfeer kunnen proeven, heeft zo’n online open dag volgens hem ook voordelen. ‘De studiekiezers hebben toegang tot al het aanbod per opleiding, waardoor ze eenvoudig meer informatie kunnen inwinnen over meerdere opleidingen. En er zijn algemene webinars en studiekeuzeworkshops waar de studiekiezer wordt geholpen bij het oriënteren. Het gaat er uiteindelijk om dat ze na het bezoek voldoende beeld hebben om een weloverwogen keuze te maken.’
Oudervoorlichting en toelatingsonderzoek 21 +
Een grote toename in aanmeldingen is ook te zien bij de oudervoorlichtingen en het toelatingsonderzoek 21+. ‘Tijdens een reguliere open dag geven we meestal twee oudervoorlichtingen, waar dan gemiddeld zo’n tien ouders aan meedoen. Tijdens de online open dagen liep dit aantal op tot ongeveer 58 aanmeldingen. Voor het toelatingsonderzoek 21+ organiseerden we vorig jaar ook webinars met steeds zo’n 25 deelnemers per keer. Nu hadden we 123 aanmeldingen.’
De volgende open dagen staan gepland van 1 tot en met 6 februari 2021 en van 22 tot en met 27 maart 2021. Daarnaast zijn er via de website studenten beschikbaar, die doorlopend, het hele jaar, vragen kunnen beantwoorden via diverse kanalen.
Tekst en beeld: Asli Kösker
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top