Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
20 juli 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Het Panel: ‘Naar school reizen voor rustige plek moet je niet aanmoedigen’

Gepubliceerd: 13 May 2020 • Leestijd: 2 minuten en 36 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

‘Reis alleen als dit strikt noodzakelijk is.’ Deze tekstregel zie je voorbijkomen op elk vertrektijdenbord, op elk metrostation. Reizen, zeker met het ov, wordt in deze coronatijd afgeraden. Toch reizen er elke doordeweekse dag HR-studenten naar de locaties Rochussenstraat en Kralingse Zoom.

Collegevoorzitter Bormans riep studenten die zich thuis niet goed kunnen concentreren al op om naar die locaties te komen om te studeren (waarbij de RIVM-regels in acht worden genomen). En vorige week bracht een bezoek van minister Van Engelshoven zo’n veertig personen naar de HR.

Is al dat gereis qua verspreiding van het coronavirus wel verstandig? Moet je het niet afremmen in plaats van stimuleren? We legden de leden van Het Panel de stelling voor: ‘Naar school reizen voor een rustige plek moet je niet aanmoedigen’

Zeyad Al Mumar: ’Veilig en rustig thuis werken’

Student Ad management

‘Om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, moet je dit niet bij studenten gaan aanmoedigen. Je loopt als student het risico dat je onderweg het virus krijgt, omdat je mogelijk veel mensen ziet en in de metro en de trein dingen aanraakt. Ook bestaat de kans dat studenten op school samen gaan werken zonder anderhalve meter afstand te houden.

Er is altijd een mogelijkheid om veilig en rustig thuis aan schoolopdrachten te werken. Eventueel kunnen de studenten elkaar via Teams of Zoom spreken, om elkaar te inspireren en gemotiveerd te houden. Op zo’n manier dragen we bij aan een situatie waarbij er vanaf 1 september hopelijk weer fysiek onderwijs mogelijk is.’

Ed Meesters: ‘Het gaat ook om even weg zijn van spanningen thuis’

Docent social work

‘Het is goed dat school rustige ruimtes aanbiedt. Nog mooier zou zijn als er een samenwerking zou zijn met alle onderwijsinstellingen, dat je ook bijvoorbeeld ook bij Inholland kunt studeren als je daar in de buurt woont.

Het gaat niet alleen om het studeren, maar ook om ‘er even uit te zijn’ of even weg te zijn van spanningen thuis. Gelukkig gaan nu de bibliotheken weer open.’

Gerben Sanders: ‘Gezondheid gaat ook over sociale contacten’

Embedded librarian

‘Het advies is om zo min mogelijk onnodig te reizen, maar wat is onnodig? Na enkele weken intelligente lockdown wil ik er graag voor pleiten om de balans op te maken. Dat doe ik aan de hand van de ideeën van Machteld Huber, over positieve gezondheid. Natuurlijk is het belangrijk dat we het virus buiten de deur houden, maar gezondheid is meer dan “niet ziek zijn”. Gezondheid gaat ook over je studie kunnen afronden, sociale contacten en zin ervaren.

Net als Ron Bormans maak ik mij serieus zorgen over studenten die moeilijk kunnen omgaan met de huidige situatie en daardoor (dreigen) uit (te) vallen. Als die studenten geholpen zijn met een rustige werkplek op de HR, is het prima om ze daarvoor uit te nodigen. Zodat deze generatie studenten weer enig perspectief krijgt en ook aan andere aspecten van gezondheid kan werken. Dus mentale en sociale gezondheid ervaren, bijdragen aan het eigen studiesucces, contact met medestudenten en medewerkers et cetera.

Bij de beheersing van het virus moeten we ook oog hebben voor sociale ongelijkheid en mentale gezondheid. De oproep om een rustige werkplek op de HR te zoeken past bij die lijn en onze huismeesters kunnen in de gaten houden wanneer het bezoek aan de locaties uit de hand dreigt te lopen.’

Portret van Danny LeentvaarDanny Leentvaar: ’Aanmoedigen is vragen om ellende’

Student chemische technologie

‘Er is maar een manier om al dat reizen te stoppen en dat is simpelweg: geen studenten meer toelaten tot het over is. Online lesgeven gaat op de meeste plekken goed, dus waarom moet er dan zo nodig op school gewerkt worden?

Als school moet je het reizen niet aanmoedigen omdat dit uiteraard meer drukte in het ov geeft. De grootste stroom aan mensen in de spits zijn gewoon de studenten. Als een student niet naar school kan, scheelt dat dus enorm in het ov. Aanmoedigen om toch naar school te komen is de komende maanden echt vragen om ellende.’

Tekst: Jos van Nierop
Illustratie: Demian Janssen

 Wil je op donderdag (rond lunchtijd) het heetste nieuws van afgelopen week in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

One Response to Het Panel: ‘Naar school reizen voor rustige plek moet je niet aanmoedigen’

  1. Naar school-reizen voor een rustige plek moet je niet aanmoedigen.

    Toetsbeleid. We zijn als Hogeschool niet altijd in staat om voor alle toetsen een manier te vinden, die vanuit thuis gemaakt kan worden. Soms kán het echt niet anders in verband met praktijkopdrachten. Soms speelt daarin de angst voor hulp, spieken etc. een rol. We organiseren dan de rustige toetsplek op school.

    Op dat moment schuurt “volwassen onderwijs en verantwoordelijkheid” met “controle of vertrouwen”. Ik vind het beleid “gecontroleerd toetsen betekent dat student verplicht worden te reizen” te steunen. Zeker de deeltijd-student die bv. privé de zorg draagt voor eigen kinderen, in het werk (bv een zorginstelling) intensiever wordt ingezet of anderszins merkt dat motivatie wegvalt moet je niét extra belasten met deze verplichting en spanningsbron. Als OV-reizen onveilig voelt én risicovol is, moet je niet een dilemma willen creëren: “óf (niet deelnemen=) vertragen óf misschien zelfs ivm onvoldoende resultaten stoppen” of “risico op gezondheid nemen”. Mócht er onderweg toch een virus worden opgepakt, dan voel ik me daar als docent medeverantwoordelijk en medeplichtig aan. Je moet mét die student zoeken naar een passende context en moment om de competenties aan te tonen.

    Ik vermoed dat Paulo Freire (onderwijshervormer, pedagoog, andragoog 1921-1997) zou denken: onderwijs is niet ‘volgieten met kennis’. Is niét toetsen binnen de door de machthebbers vastgestelde (en belemmerende) kaders. Neen, onderwijs moet een dialoog zijn waarin zowel leerkracht als leerlingen van elkaar leren door elkaar te bevragen. In gezamenlijkheid vormen vinden om de ontwikkeling en het niveau aan te tonen. Ik vermoed dat Paulo Freire ons nu aan zou moedigen om studenten hierin een stem te geven. Hen te stimuleren, néé te organiseren dat zij zich moeten inlaten met de regels en kaders die hun leven mee bepalen, met het beleid dat hun leven beïnvloedt. (Freiriaanse participatie). https://www.expoo.be/de-pedagogische-visie-van-paulo-freire.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top