Lieve Tosca, het online onderwijs is bij mijn opleiding een puinhoop. Hoe klaag ik?
Lieve Tosca,
De coronacrisis is voor iedereen aanpassen. In Profielen en de updates van Ron Bormans lees ik allerlei berichten dat het aanpassen naar digitaal onderwijs prima verloopt. Allemaal leuk en aardig, maar op mijn opleiding is het een HEL. Mijn opleiding maakt een puinhoop van het online onderwijs en de online toetsen. Ik wil echt klagen bij ze, maar wil niet onredelijk zijn. Ik ben echt pissig, maar wil professioneel mijn klacht duidelijk maken. Heb jij tips voor me?
Liefs, Stress-student
Lieve Stress-student,
Ik weet dat er op allerlei plekken binnen de Hogeschool Rotterdam keihard gewerkt wordt om het digitaal onderwijs en het online afstandstoetsen op poten te zetten. We zitten pas in week vijf van de lockdown en dus ook pas in de vijfde week van de HR als ‘Hogeschool Rotterdam Online’. Alles is nog nagelnieuw.
Zonder goede voorbereiding zijn we als Pipi Langkous aan dit avontuur begonnen: we hebben het nog nooit gedaan dus we denken dat we het wel kunnen. En op veel plekken gaat dat goed – we krijgen bij Profielen weinig klachten – maar bij jou blijkbaar niet. En het is goed om dat kenbaar te maken, want daar kan het onderwijs alleen maar beter van worden.
Het lijkt me goed om te beginnen met op te schrijven wat je allemaal niet zint momenteel. Maak een lijst van punten die voor jou onduidelijk zijn en jou ergeren. Slechte communicatie met docenten? Op de lijst. Onberekenbare roosters? Onmogelijke digi-colleges? Onhandelbare werkgroepen? Ondoenlijke praktijkopdrachten? Verzamel al je klachten en ga ermee aan de slag.
Ik zou de mensen die op je ‘klachtenlijstje’ staan allemaal een mailtje sturen. Vertel hen zo concreet mogelijk waar je tegenaan loopt en probeer samen tot een oplossing te komen. Waarschijnlijk doen al die docenten hun best, maar lopen ze ook tegen hun persoonlijke beperkingen op. Zij zullen misschien niet zitten te springen om een kritische mail, maar een oprechte hulpvraag van een student kan (bijna) niemand negeren. Als je het fijn vindt, kun je vragen of je klasgenoten dezelfde problemen ervaren en of ze je willen ondersteunen voor meer impact, maar je kunt het ook prima alleen doen.
Als je op deze mails geen antwoord krijgt of geen antwoorden krijgt waar je iets aan hebt, is het goed om je klachten een niveautje hoger neer te leggen. Iedere opleiding heeft een onderwijsmanager, stuur hem/haar een mail over de zaken die je zelf niet opgelost krijgt. Vertel waar je mee worstelt, wat je al hebt gedaan om tot een oplossing te komen en vraag of en hoe de onderwijsmanager je verder kan helpen. Ook de opleidingscommissie is een geschikt loket om je klachten en vragen te delen.
Als je daarna nog steeds niet het gevoel hebt dat je problemen serieus worden opgepakt, is het tijd voor een bericht aan Bureau Klachten en Geschillen. Via hun intranetpagina op HINT kun je uitzoeken tot wie je je moet wenden met welke klacht.
Succes en stay safe!
Lfs,
Tosca
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Back to Top