Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
25 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Lieve Tosca, het online onderwijs is bij mijn opleiding een puinhoop. Hoe klaag ik?

Lieve Tosca,

De coronacrisis is voor iedereen aanpassen. In Profielen en de updates van Ron Bormans lees ik allerlei berichten dat het aanpassen naar digitaal onderwijs prima verloopt. Allemaal leuk en aardig, maar op mijn opleiding is het een HEL. Mijn opleiding maakt een puinhoop van het online onderwijs en de online toetsen. Ik wil echt klagen bij ze, maar wil niet onredelijk zijn. Ik ben echt pissig, maar wil professioneel mijn klacht duidelijk maken. Heb jij tips voor me?

Liefs, Stress-student

Lieve Stress-student,

Ik weet dat er op allerlei plekken binnen de Hogeschool Rotterdam keihard gewerkt wordt om het digitaal onderwijs en het online afstandstoetsen op poten te zetten. We zitten pas in week vijf van de lockdown en dus ook pas in de vijfde week van de HR als ‘Hogeschool Rotterdam Online’. Alles is nog nagelnieuw.

Zonder goede voorbereiding zijn we als Pipi Langkous aan dit avontuur begonnen: we hebben het nog nooit gedaan dus we denken dat we het wel kunnen. En op veel plekken gaat dat goed – we krijgen bij Profielen weinig klachten – maar bij jou blijkbaar niet. En het is goed om dat kenbaar te maken, want daar kan het onderwijs alleen maar beter van worden.

Het lijkt me goed om te beginnen met op te schrijven wat je allemaal niet zint momenteel. Maak een lijst van punten die voor jou onduidelijk zijn en jou ergeren. Slechte communicatie met docenten? Op de lijst. Onberekenbare roosters? Onmogelijke digi-colleges? Onhandelbare werkgroepen? Ondoenlijke praktijkopdrachten? Verzamel al je klachten en ga ermee aan de slag.

Ik zou de mensen die op je ‘klachtenlijstje’ staan allemaal een mailtje sturen. Vertel hen zo concreet mogelijk waar je tegenaan loopt en probeer samen tot een oplossing te komen. Waarschijnlijk doen al die docenten hun best, maar lopen ze ook tegen hun persoonlijke beperkingen op. Zij zullen misschien niet zitten te springen om een kritische mail, maar een oprechte hulpvraag van een student kan (bijna) niemand negeren. Als je het fijn vindt, kun je vragen of je klasgenoten dezelfde problemen ervaren en of ze je willen ondersteunen voor meer impact, maar je kunt het ook prima alleen doen.

Als je op deze mails geen antwoord krijgt of geen antwoorden krijgt waar je iets aan hebt, is het goed om je klachten een niveautje hoger neer te leggen. Iedere opleiding heeft een onderwijsmanager, stuur hem/haar een mail over de zaken die je zelf niet opgelost krijgt. Vertel waar je mee worstelt, wat je al hebt gedaan om tot een oplossing te komen en vraag of en hoe de onderwijsmanager je verder kan helpen. Ook de opleidingscommissie is een geschikt loket om je klachten en vragen te delen.

Als je daarna nog steeds niet het gevoel hebt dat je problemen serieus worden opgepakt, is het tijd voor een bericht aan Bureau Klachten en Geschillen. Via hun intranetpagina op HINT kun je uitzoeken tot wie je je moet wenden met welke klacht.

Succes en stay safe!

Lfs,
Tosca

Tosca Sel is hoofdredacteur van Profielen. Heb je ook een vraag voor haar? Mail Lieve Tosca op t.sel@hr.nl.
 Wil je op donderdag (rond lunchtijd) het heetste nieuws van afgelopen week in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Gepubliceerd: 15 April 2020 • Lieve Tosca

Lieve Tosca

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top