Lieve Tosca, waarom geeft mijn docent online les met de slechtste webcam ooit?
Lieve Tosca,
Door corona krijgen we alweer een hele tijd online les. Waar sommige docenten het helemaal onder de knie hebben, is het voor anderen hard werken. Een aantal van mijn docenten lijkt ook op aftandse computers met de slechtste webcams ooit te werken. Zelfs op zonnige dagen schemert het in hun digitale klaslokaal. Ik snap dat het in het voorjaar voor iedereen nieuw was, maar ondertussen verwacht ik wel wat meer van de hogeschool. Is hier geen budget voor ofzo?
Lfs,
Spielberg
Lieve Spielberg,
Balen dat de apparatuur van je docenten te wensen over laat. Je bent niet de enige student die dit ervaart, uit een poll in onze Instagram-stories blijkt dat driekwart van de studenten een docent heeft voor wie online lesgeven lastig is. Niet heel raar, bijna niemand is hier voor opgeleid.
Wanneer de techniek kennisoverdracht in de weg zit, moet er wat veranderen. Goed dat je bij mij klaagt, maar ik ben eigenlijk niet de aangewezen persoon om je beklag bij te doen. Dat is namelijk je docent zelf. Het is handig als je docent weet dat de webcam matig beeld geeft en dat het wel wat lichter kan op de werkplek. Want als niemand zegt dat het beter kan, hoe moet je docent dan weten dat er ruimte is voor verbetering?
Ik gok dat docenten niet vaak bij elkaar in de les zitten om te checken hoe goed de webcams van collega’s werken en wat zij met de belichting doen. Jij doet als student waarschijnlijk het grootste vergelijkend warenonderzoek en weet dus ook wat de verschillen zijn tussen de docenten en hun online lessen.
Als er een docent binnen jouw opleiding is die het beter voor elkaar heeft, kan je je docent misschien aanraden contact op te nemen met de collega die het goed voor elkaar heeft. Dan kunnen ze van elkaar leren. Dat doen we in deze onderwijsinstelling natuurlijk graag.
Een mailtje is denk ik de beste manier om je docent op de hoogte te brengen van je grieven. Deze aanpak heeft twee voordelen: je docent wordt niet ten overstaan van een klas op tekortkomingen gewezen en met jouw mailtje kan je docent naar de onderwijsmanager van dienst om een nieuw Microsoft device met goede webcam aan te vragen.
Want die devices zijn dus beschikbaar, maar niet voor iedereen tegelijk. Anjo van Kelckhoven, IT-manager op de HR, legt uit dat de HR eind 2019 is begonnen met het ‘uitleveren’ van persoonlijke mobiele werkplekken om het samenwerken in Microsoft 365 makkelijker te maken voor afdelingen en onderwijsteams. Het plan was om in vier jaar alle medewerkers van prachtige nieuwe Microsoft Surface apparatuur te voorzien. Niet allemaal tegelijk dus, omdat dat een miljoeneninvestering vergt en voor een logistieke nachtmerrie zorgt als alle apparaten na vier jaar weer vervangen moeten worden.
Spreiden was dus het plan, maar corona gooide – het zal ook eens niet – roet in het eten. Van Kelckhoven: ‘Toen iedereen in het voorjaar gedwongen thuis moest werken, is er via de (onderwijs)managers geïnventariseerd wie er een nieuw device nodig had om te kunnen werken en mensen die net een nieuwe hadden gehad of die zelf nog een functionerende laptop hadden, werden lager op de wachtlijst gezet. Tot de zomer groeide de wachtlijst door leveringsproblemen en omdat het geplande budget op was. Maar het college van bestuur heeft meer geld vrijgemaakt en er zijn nieuwe devices besteld, dus als een docent een device nodig heeft, is dat via de manager aan te vragen.’
Daarnaast liggen er bij de servicepunten losse webcams die docenten kunnen lenen wanneer ze er een nodig hebben. Extra licht heeft de hogeschool nog niet beschikbaar voor de docenten. Van Kelckhoven heeft zelf een lamp (zo’n slimme, die je met en app op je telefoon kan bedienen) boven z’n werkplek gezet en is nu de hele dag goed te zien. Handige lifehack nu de dagen korter worden en het licht in de vroege ochtend en de late middag niet optimaal is.
Succes met het opstellen van de mail aan je docent.
Lfs,
Tosca
Ik heb mazzel dat ik op een mooi plekje woon. Tijdens mijn online-lessen is op de achtergrond de Erasmusbrug en de Maas te zien. Soms mooi weer, soms regen en storm, soms veel scheepvaart en een drijvende kraan die een opening van de Erasmusbrug kreeg. Prachtig allemaal. Maar studenten gaven aan dat het allemaal wat afleidde van de les. Dus de camera op een kale muur gericht. Kreeg ik weer ander commentaar dat dit zo saai was. “Waarom richt u de camera niet naar buiten?” Kortom, in onderling overleg begint de les met 10 minuten ‘naar de bootjes kijken’, daarna serieus aan de slag met saaie achtergrond. Allemaal happy!