Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
29 maart 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Photo of author

Danny Leentvaar (22) is derdejaars student chemische technologie. Hij schrijft voor Profielen met kritische blik op het schoolsysteem.

Recente blogs

Recente artikelen

Blog

Stel alle tentamens maar gewoon uit

Gepubliceerd: 30 March 2020 • Leestijd: 1 minuten en 52 seconden • Danny

We worden erg creatief door corona. De manier van lesgeven is anders en we werken ineens heel veel thuis. Maar we moeten wel genoegen nemen met de realiteit! Tentamens doen is niet realistisch.

Sinds de maatregelen voor het coronavirus zijn genomen, krijgt het grootste deel van de HR les via Teams of een ander programma. En ik moet zeggen dat dit supergoed werkt en dat de docenten van mijn opleiding het in ieder geval snel onder de knie hadden. De presentaties van de lessen zijn zeer goed te volgen en we kunnen allemaal prima meewerken tijdens de les.

Gelukkig kunnen de lessen op deze manier doorgaan. Maar dan komt het volgende probleem: de tentamens. Er is maar één geschikte plek om een tentamen af te nemen en dat is toch op school. Het probleem: tot 1 juni is samenkomen van grote groepen verboden maar om tentamen te kunnen maken moeten we die groepen wel gaan creëren en gaat de bezetting van het ov ook weer omhoog.

Het nieuwe idee is om online te gaan toetsen. Superleuk idee, dit kan op afstand gedaan worden en zo kan ieder tentamen theoretisch doorgaan. Het nadeel is dat er volgens mij geen waarde aan gehecht kan worden. Je kunt heel eenvoudig de toets samen met je klasgenoten maken door elkaar simpelweg op te bellen.

Ik weiger ook om mijn microfoon en camera voor een surveillant aan te zetten. Ze zouden gesprekken mee kunnen luisteren die thuis gevoerd worden, ze kunnen bij je binnenkijken. Je laat een vreemde ook niet zomaar in het echt naar binnen dus waarom zouden we dat wel doen met deze technieken? Ook in het kader van de privacywet zou ik het erg vreemd vinden als er wel meegekeken mag worden bij de student in huis.

Ook wordt er weleens online een toets gedaan in een programma dat alle andere programma’s blokkeert zolang je bezig ben. Een programma dat dus je hele pc als het ware overneemt. Dat zoiets op schoolcomputers staat, oké, maar zulke programma’s weiger ik pertinent op mijn eigen pc te installeren.

Ik snap de gedachte echt wel: minder achterstand, iedereen kan door met zijn of haar studie. Ik ben zelf aan het afstuderen. Maar ik heb veel liever dat dit veilig gedaan wordt nadat de crisis – zo goed als – voorbij is. Ik werk liever in een veilige omgeving. Kan dit niet, wat nu het geval is, dan moeten we het niet doen. Online op afstand toetsen is het meest fraudegevoelige wat er is en ik vind het dan ook heel vreemd als hier akkoord voor wordt gegeven.

Het lijkt mij heel simpel: school is geen veilige plek op dit moment, door het virus, dus neem genoegen met de realiteit en stel alle tentamens maar gewoon uit. Er is maar één plek waar een tentamen fatsoenlijk afgenomen kan worden en dat is in de HR-gebouwen. Kan dit niet, dan doen we het tentamen gewoon niet, lijkt mij. Jammer dan!

 Wil je op donderdag (rond lunchtijd) het heetste nieuws van afgelopen week in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

 

Recente blogs

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

10 Responses to Stel alle tentamens maar gewoon uit

  1. Daarnaast is het voor studenten (in ieder geval hier bij Informatica) ook volkomen onduidelijk hoe en door wie de kwaliteit van de lessen (laat staan toetsen) bewaard wordt.
    Genoeg vakken die puur de powerpoint online gooien en ‘beschikbaar zijn via de mail’.

    Ik zie niet voor me dat met deze situatie we van de studenten kunnen verwachten om mooie cijfers te halen wanneer dit de vorm is waarin les gegeven wordt.
    Mogelijk dat dit wel kan als de toetsen verschoven worden, en er uitgebreid uitleg komt over de vorm waarin ze af zullen spelen, ook al is dat dan online.

    Ik denk dat bij veel studenten de thuiswerksituatie vorige week pas echt is binnengedrongen, en zij nu pas weer op goed tempo doorwerken.

  2. Er zijn meer manieren van vaardigheden toetsen dan schriftelijk. Mondeling afnemen (1 op 1) is mogelijk (arbeidsintensief), of het maken van een opdracht, of het geven van een presentatie over de stof. Uitstellen kan ook. Laat iedereen dan wel online een tentamen afnemen. Dat is een indicatie of je de stof beheerst, i.p.v. direct een cijfer geven. Het echte tentamen kan dan later plaatsvinden, zoals jij ook voorstelt.

  3. In de nieuwste Corona Update van de hogeschool (30 maart) staat in de tweede alinea een link naar het document “Toetsen bij Hogeschool Rotterdam Online”. Vers van de pers. Staat goed onderbouwd in waarom uitstel van toetsen juist zoveel mogelijk voorkomen moet worden. Uitstel van toetsen is alleen in een uiterste geval aan de orde.

  4. Het is inderdaad fraudegevoelig. Maar wie gaat die duizenden euro’s betalen van iedereen die vertraging oploopt?
    Als iemand die afstudeert en daarvoor nog maar 1 toets in de weg ziet staan ben ik zeer behulpzaam om wat dan ook te doen voor deze toets.

    Het is ook een manier van denken in oplossingen en niet in problemen.
    Webcam en microfoon: Je weet als het goed is van tevoren hoelaat en hoe en wat. Je kan een half uur eerder opstaan en je kamer ombouwen zodat het enige wat ze zien jou en een mooie witte muur is. Je sluit jezelf op en als jij een toets moet maken zou er sowieso niemand die ook maar iets kan zeggen tegen jou in je buurt moeten zijn.

    Wat betreft het systeem installeren op je computer: Dit systeem is een blokkingssysteem het kan simpelweg apps blokkeren en niet meer dan dat. Prima als je dat niet voor een paar uurtjes op je computer wil hebben maar dat is dan jouw probleem. School geeft je opties en als je die niet aan wil pakken zijn de consequenties voor jou, niet voor school.

    Laat de keuze aan de student. Zo houd je iedereen het meest tevreden. Want ik denk dat studenten de keus krijgen tussen een systeem installeren en hun vertraging betalen ze toch meer de oplossing dan het probleem van zo systeem zien.

  5. Voordeel is wel dat je kunt eten en drinken tijdens de toets, wat en wanneer je maar wilt 🙂

  6. @Afstudeerder: Ik ben het wel eens met Danny betreffende het programma. Allereerst is het sowieso niet te regelen, omdat je rekening moet gaan houden met elk besturingssysteem. Ik heb de vrijheid om mijn systeem in te richten zoals ik dat wil, en er is een grote kans dat het systeem van de HRO niet werkt met het mijne.

    Daarnaast moet ik er dan maar op vertrouwen dat die software, die blijkbaar ook toegang heeft tot andere processen, zich netjes gedraagt. Dat doe ik niet.

  7. Ik snap je punten, en ik ben het eens met je zorgen. Maar ik heb ook een vraag voor jou:

    Als die tentamens dan uitgesteld worden en in de zomer (of misschien pas na de zomer) worden afgenomen, wanneer mogen wij (administratie en docenten die de tentamens moet klaarzetten, afnemen en nakijken) dan op vakantie? En onze andere werkzaamheden? Die op dat moment eigenlijk gepland staat, wanneer kunnen we dat verzetten?

  8. Met alle respect medewerker van HR, maar de studievoortgang van de studenten hoort voor de Hogeschool en haar medewerkers volgens mij het allerbelangrijkst te zijn, daarvoor is die Hogeschool er namelijk: voor de studenten. Hoe het verder zit met jullie vakantie is bot gezegd niet ons probleem, maar dat van de Hogeschool.

  9. @Anna,

    Mooi toch weer dat de uitdrukking “Met alle respect” gevolgd wordt door een duidelijk respectloze opmerking.

    Ik begrijp ook wel dat er kritiek is, en zorgen over, de huidige en toekomstige situatie. Niemand had deze situatie goed aan zien komen en zodoende waren we er niet goed op voorbereid. Dit “we” is de hele Hogeschool; docenten, studenten en alle ondersteunende medewerkers.

    Het is nogal gemakkelijk om een onderscheid te maken tussen “wij studenten” en “zij Hogeschool”, maar de Hogeschool is niet een of ander abstract functionerend productieproces, het is een maatschappelijke dienst bestuurd, geleverd en in stand gehouden door mensen. “De Hogeschool” is geen natuurlijk persoon welke een probleem kan hebben, haar medewerkers daarentegen wel.

    Wanneer je dus zegt “Dat is niet ons probleem maar dat van de Hogeschool” zeg je dus “Dat is niet het probleem van studenten, dat is het probleem van management, docenten en ondersteunend personeel.” De corona-situatie is echter een situatie die ons allemaal raakt, en je kan wel een kunstmatig onderscheid proberen te maken door een uitdrukking te posten die impliceert dat jouw rechten belangrijker zijn dan de onze, maar ook wij hebben rechten, want ook wij zijn mensen.

    Mensen, die het in principe met je eens willen zijn en daar in veel gevallen keihard voor werken. Mensen, die ook in een situatie zitten waar ze niet om hebben gevraagd, die hun baan moeten uitvoeren op een manier waarvoor ze nooit hebben gesolliciteerd, in een omgeving die daar nooit voor is ontworpen. Die mensen zitten desondanks aan te poten en manieren te zoeken waarop we zo goed mogelijk de afspraken na kunnen komen die we met jullie zijn aangegaan, maar jullie ook met ons. Zoals “Afstudeerder” aangeeft, we moeten denken in oplossingen, en niet in problemen.

    Ik hoop dat we kunnen vermijden elkaar te abstraheren als een of andere homogene functie en elkaar kunnen blijven erkennen als personen. Wij werken graag MET jullie, en dat vereist enigzins wederzijds begrip in deze uitzonderlijke situatie. We zijn mensen, niet “de Hogeschool”, en net als studenten hebben we behoeftes, wensen en limieten. We zijn druk bezig het roer om te gooien in deze situatie voor ieders bestwil, en ik hoop dat we, niet “jullie”, allemaal zo goed mogelijk meewerken.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top