Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
4 juli 2020

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

RAc-studenten met hun bedrijf in finale ondernemersprijs

Gepubliceerd: 26 May 2020 • Leestijd: 2 minuten en 0 seconden • Nieuws

Net als vorig jaar hebben ‘excellente studenten’ van de Rotterdam Academy zich weten te plaatsen voor de finale van ‘Student Company van het Jaar’, een ondernemersprogramma dat wordt georganiseerd door de stichting Jong Ondernemen.

v.l.n.r. Eva, Jannie, Louisa en Ruth
De studenten achter PlanetGo, v.l.n.r. Eva, Jannie, Louisa en Ruth (in pre-coronatijd).

Met de slogan ‘kinderen wereldwijs maken’ begonnen Ruth, Eva, Jannie en Louisa aan het excellentieprogramma van de associate degrees. Met hun bedrijf PlanetGO gingen ze aan de hand van een vastgestelde casus de strijd aan met teams van andere hogescholen en universiteiten.

Het bereiken van de finale maakt hen vooral trots. ‘Het is allemaal nog onwerkelijk dat we de finale hebben gehaald’, vertelt Ruth, de algemeen directeur van het bedrijf en student aan de ad-opleiding management. ‘We hadden het allemaal niet verwacht omdat we in de oefenrondes van de pitch battles niet eens in de top 3 kwamen.’

Excellentieprogramma

De vier studenten werden tijdens het excellentieprogramma onder andere begeleid door RAc-docent Okke de Jong. ‘Het is fantastisch om te zien ze zich zo goed inzetten en samenwerken, terwijl ze er geen studiepunten voor krijgen.’

Dat er zo een mooi bedrijf tot stand komt is volgens hem vooral te danken aan de multidisciplinaire inhoud van het programma. ‘Alle eerstejaars kunnen zich opgeven voor het excellentieprogramma van de associate degrees. Er worden groepjes gevormd van studenten uit verschillende studierichtingen. Het hoofddoel is dat ze een eigen bedrijf opzetten dat moet aansluiten op de 17 Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties’, legt hij uit.

Lespakket over ontwikkelingsdoelen

PlanetGO heeft als missie deze 17 duurzame ontwikkelingsdoelen onder de aandacht te brengen op basisscholen. ‘We hebben een lespakket ontwikkeld om de kinderen van groep 7 en 8 op een speelse manier kennis te laten maken met deze doelen. Het pakket biedt presentaties met uitleg over ieder doel, met een uitgewerkte docentenhandleiding inclusief extra filmpjes en bronnen en een racespel als afsluiting’, zegt Ruth.

Met dat spel wordt de lesstof aantrekkelijk gemaakt. De ontwikkelaar ervan is Jannie, die aan de ad-opleiding arts & crafts studeert. ‘In het spel moet je zo snel mogelijk finishen. Tijdens het spelen krijg je verschillende vragen over de lesstof en kunnen de leerlingen een level omhoog. Ze krijgen per goed beantwoorde vraag extra brandstof om sneller naar de finish te gaan.’

Finale op 2 juni

De studenten gaan in de finale, die online plaatsvindt op 2 juni, voor de winst. ‘Nu we hier eenmaal zijn, gaan we er ook volledig voor.’ Hun kracht ligt volgens Ruth in de diversiteit van de groep. ‘We zijn qua persoonlijkheden heel anders en volgen verschillende opleidingen. Dit zorgt ervoor dat we verschillende kwaliteiten bij elkaar brengen. De diversiteit zorgt dat we elkaar versterken en uiteindelijk onze doelen behalen.’

Na de finale breekt voor de vier studenten het afstuderen aan. ‘Ieder gaat dan haar eigen richting op, maar we willen zeker nog doorgaan met het verder uitwerken van ons bedrijf. We willen dit jaar het eerste lespakket met het duurzame-ontwikkelingsdoel armoede uittesten op basisscholen. Als dit aanslaat gaan we kijken naar mogelijkheden om het op de markt te brengen.’

Tekst: Asli Kösker
Foto: PlanetGO

 Wil je op vrijdag (rond lunchtijd) het heetste nieuws van afgelopen week in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

 

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

 

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  2. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  3. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  4. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  5. Geen commerciële boodschappen.
  6. Niet op de man/vrouw spelen.
  7. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  8. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  9. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top