Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
4 juni 2020

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Illutration of authors face

Rajiv is hogeschooldocent, afstudeercoordinator op de Rotterdam Academy, opleiding Ad ondernemen én CMR-lid. Lees zijn eerdere blogs.

Recente blogs

Blog

Wat betekent het voor jouw team als de studenten echt wegblijven?

Gepubliceerd: 14 May 2020 • Leestijd: 1 minuten en 28 seconden • Rajiv

Het lijkt erop dat we komend collegejaar starten met aanzienlijk minder studenten dan vorig jaar. Minder studenten betekent op termijn minder inkomsten. Moeten we personeel ontslaan?

Met name de economische sector moet op dit moment flink inleveren. Dit kan grote gevolgen hebben voor de Hogeschool Rotterdam. Minder studenten betekent minder inkomsten en dus minder medewerkers, zou je kunnen denken. Niet direct, maar wel ergens in de komende jaren. De hogeschool rekent namelijk met de cijfers van twee jaar geleden, afgekort ‘T-2’.

Hoe de toekomst van de HR eruitziet, is afhankelijk van de financiële reserves en de keuzes van het college van bestuur (cvb). De centrale medezeggenschapsraad (cmr) bespreekt momenteel het concept van de kaderbrief 2021 waarin staat welke beleidsthema’s en bijbehorende financiële kaders worden vastgesteld door het cvb.

Gezien de sterke daling in de aanmeldingen, is wat mij betreft NU het moment om het personeelsbeleid gericht op ‘T+2’ een prominente plek in deze kaderbrief te geven. Werken met data uit het verleden heeft weinig zin, het gaat immers naast de toekomst van de HR ook om de toekomst van onze mensen. Het raakt ons allen en ik voel enorm de behoefte om hier met elkaar over in gesprek te gaan. Dat gesprek start bij deze kaderbrief.

In een overleg met het  cvb heeft de cmr afgelopen week vragen over een toekomst met minder studenten gesteld: Welke keuzes zijn we bereid om wel of niet te maken? Welke lopende projecten moeten we cancelen? Of moeten we het verlies gewoon accepteren en dus afscheid nemen van personeel?

Als cmr-lid denk ik dat nu het moment is om in te gaan op diverse scenario’s die we kunnen verwachten en uit te zoeken hoe we per scenario omgaan met het personeelsbeleid. Wachten tot een later moment, creëert denk ik onrust.

In het meest extreme geval komt er veel minder aan baten binnen, blijkt dat we prima online-onderwijs kunnen aanbieden en komt er een andere invulling van de rol van de docent waarbij we online meer studenten tegelijkertijd kunnen bedienen.

Uiteraard is er ook een scenario waarbij het studentenaantal de komende weken, maanden of jaren weer zal toenemen en dat we dus de klappen kunnen opvangen.

Wordt er in jouw team al nagedacht over een toekomst met minder studenten? Ik hoor graag waar jullie vragen en oplossingen zitten.

Think about it!

Wil je op vrijdag (rond lunchtijd) het heetste nieuws van afgelopen week in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Recente blogs

Reacties

Laat een reactie achter

3 Responses to Wat betekent het voor jouw team als de studenten echt wegblijven?

  1. Goede vragen die je stelt Rajiv. Ik denk dat we volgend jaar en het jaar erna ook nog druk zijn met studenten die nu studievertraging oplopen.

  2. Duurzaamheid is niet alleen zonnepanelen en een groen dak leggen (zie ook jaarverslag 2019). Duurzaamheid is ook duurzaam omgaan met medewerkers. Want nu is er een krimp, straks is er weer een groei. Dat betekent als we nu medewerkers ontslaan, we ze straks tekort komen. Dat betekent dus ook dat we in “vettere” tijden, buffers aan moeten leggen voor de magere tijden. We moeten ons werk slimmer doen om vette tijden te kunnen beleven. De coronacrisis met de Hogeschool Online vorm biedt hierin direct een kans: één docent kan “opeens” 500 studenten lesgeven en zijn lesstof bijwerken op basis van input van studenten. Dat kan niet voor elk vak en elke opleiding, maar zeker wel voor een groot deel. Dus de hele discussie over meer/minder docenten is wat mij betreft onzinnig. Kijk naar wat we nodig hebben als Hogeschool en als het onderwijs op sommige plekken te duur wordt, hoe we dit slimmer en duurzamer kunnen doen. Dan hoeft de hakbijl niet in ons personeelsbestand en hoeven we ook niet te huilen dat we geen goede docenten kunnen vinden in tijden van schaarste. Dan zijn we als Hogeschool pas echt duurzaam.

    p.s. Een voorbeeld van een bedrijf dat dit doet en laatst daarmee in het nieuws was, is Brabantia: https://www.nu.nl/ondernemen/6050522/brabantia-over-coronacrisis-wij-bouwen-buffers-op-in-tijden-dat-het-goed-gaat.html

  3. Absoluut, duurzaamheid betekent dat we als team verder gaan – zonder mensen te verliezen. De buffer kan dienen om bij RBS het reservoir aan thesis studenten, die Euro 5000 per afgestudeerde student oplevert, weg te werken; dan hebben we een win-win, en voelt het hele team zich gemotiveerd om samen door deze crisis heen te komen.

    Het campusgevoel is zowel voor ons docenten als de studenten een belangrijk onderdeel van het studeren en lesgeven; indien dit wegvalt doordat we alles online willen doen, dan snijden we een stuk uit ons universiteits hart. Het efficienter maken van hoor- (online) en kleine werkcolleges (op campus) biedt uitkomsten om meer aandacht te kunnen geven per student.

    Met bovenstaande kan bijgedragen worden aan onze inclusiviteit en kwaliteit doelstellingen.

 

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  2. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  3. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  4. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  5. Geen commerciële boodschappen.
  6. Niet op de man/vrouw spelen.
  7. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  8. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  9. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top

%d bloggers like this: