Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
26 mei 2022

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Jonnick Kirwan

Student van het Jaar #5 Jonnick: ‘De wereld is groter dan je kunt zien van waar je nu staat’

Gepubliceerd: 13 December 2021 • Leestijd: 4 minuten en 31 seconden • Nieuws

Hij levert een bijdrage aan het maatschappelijk debat en gaat ingewikkelde en beladen onderwerpen niet uit de weg. Jonnick Kirwan, als vijfde geëindigd in de Student van het Jaar-verkiezing, volgt de lerarenopleiding maatschappijleer, blogt voor Profielen en geeft voorlichting over burgerschap, rechtsstaat en democratie. Zijn drijfveer? Mensen motiveren het verschil te maken en iets aan hun eigen situatie te doen.

Wanneer wist je dat je docent wilde worden?

‘Ik had niet meteen mijn draai gevonden qua studie. In 2013 begon ik met pedagogiek aan de Hogeschool Rotterdam. Toen heb ik even in Leiden pedagogische wetenschappen gedaan en daarna nog drie weken HR management. Alle drie de opleidingen vielen me een beetje tegen. Ik weet nog dat ik met een vriend in de trein zat en tegen hem zei: ‘Ik ben net begonnen en ik vind er nu al geen zak meer aan. Maar ik zou er wél les over willen geven.’ Zo ben ik eigenlijk als docent uit de kast gekomen. Zo noem ik dat altijd.’

En waarom dan juist maatschappijleer?

‘Omdat ik dat vak op de middelbare school zelf altijd het leukste vond. Vooral die politieke component spreekt me heel erg aan. Lesgeven over politiek leek me dan ook geweldig. Naarmate ik verder in de opleiding was, bleek dat het eigenlijk veel meer is dan alleen politiek. Bij burgerschap, zo heet dat vak op het mbo,  gaat het ook over wereldpolitiek, over rechten, over religie en over burgerschap. Veel breder en diverser dus. Maatschappijleer op de middelbare school is strak omlijnd en volgens het boekje. Burgerschapsles gaat veel verder. Als docent kun je daar veel meer zelf invulling aan geven en raken aan de belangrijke thema’s die spelen in deze tijd. Mbo-leerlingen zijn ook weer net wat ouder en hebben wat meer levenservaring. Ook dat maakt het voor mij interessanter.’

Wat dacht je toen je hoorde dat je genomineerd was?

‘Ik vond het een beetje surrealistisch eigenlijk en ik was behoorlijk overdonderd. Hartstikke fijn dat iemand mijn werk zo waardeert en het goed genoeg vindt voor een nominatie. Ik was natuurlijk supertrots en ik heb meteen tegen al mijn vrienden, familieleden en mijn leerlingen gezegd dat ze vooral op me moesten stemmen. Wie weet word ik wel student van het jaar 2021. Hoe bijzonder zou dat zijn? Maar daar heb ik het natuurlijk niet voor gedaan, haha!’

Waar doe je het dan wel voor?

‘Daar heb ik wel over nagedacht natuurlijk. Of het nu gaat om de lessen die ik aan mijn stageklas geef, de blogs die ik voor Profielen schrijf of de voorlichting die ik vanuit ProDemos geef, ik denk dat het voor mij om twee dingen draait. Ik wil mensen meegeven dat de wereld veel groter en breder is dan dat je kunt zien vanaf waar je nu staat. En dat je ook echt zelf invloed kunt uitoefenen op die wereld. Onder meer door politiek. En dat raakt meteen aan de tweede reden waarom ik de dingen doe die ik doe. Namelijk politieke interesse wekken en mensen laten zien dat politiek veel meer is dan alleen Den Haag en dat het zeker niet saai hoeft te zijn. Politiek gaat ook over demonstreren en keukentafelgesprekken en verandering brengen in jouw eigen leven en in thema’s die er echt toe doen. Zoals racisme.’

Je geeft les op een mbo-school. Waar vertel je jouw leerlingen over?

‘Over de dingen waar jongeren vandaag de dag mee te maken hebben. Onder andere racisme dus. Maar ook over de LHBTI-gemeenschap. Dan leg ik niet alleen uit wat het is maar we gaan ook écht met elkaar het gesprek aan en delen ervaringen. We hebben het ook over social-mediagebruik. Natuurlijk hoor je bij maatschappijleer dat je het binnen de perken moet houden maar verder dan dat gaat het vaak niet. Je leert niet over hoe bedrijven jou beïnvloeden en geld aan jou verdienen. Bij mijn lessen burgerschap gaat het daar juist wel over.’

Heb je zelf ook ervaring met racisme of discriminatie?

‘Ik heb een relatie gehad met een Engelse Pakistaanse. Voor mij was het een enorme eyeopener hoe mensen daar tegenaan keken. Tegen haar, maar ook tegen onze relatie. Het is nog niet iets wat overal geaccepteerd is. Ik was altijd al wel betrokken bij het onderwerp racisme maar die persoonlijke ervaring was echt de tik om er actief wat mee te doen. Ik schrijf erover in mijn blogs voor Profielen en ik ben gevraagd om mee te helpen met het opzetten van gesprekstafels rond racisme en discriminatie op de hogeschool.

Persoonlijk heb ik nooit echt met discriminatie te maken gehad. Doordat ik half Iers ben, heb ik wel een gekke achternaam. Dat geeft soms problemen. Een tijdje geleden dook ik in de Ierse geschiedenis en ontdekte ik – wat ik eigenlijk al wist- dat grenzen en nationaliteiten en dus ook racisme eigenlijk ontzettend arbitrair zijn. Het ligt er maar net aan waar je vandaan komt. En vanuit dat idee moet het mogelijk zijn om er ook wat aan te veranderen. Ook aan racisme denk ik.’

Wat wil je bereiken met je blogs?

‘Ik wil misstanden aan de kaak stellen en zorgen dat er wat aan wordt gedaan. Daar komt het denk ik wel op neer. Misstanden in de samenleving, binnen mijn vak en op de hogeschool. Zonder zuur te worden hoor, haha. Zo schreef ik laatst over het vuilmonster. Ik was bezig met een blog over dat het zo goor is bij ons op school en dat studenten best wat meer zorg mogen dragen voor het schoonhouden van hun eigen leeromgeving. Het werd eigenlijk een beetje een saaie blog, tot ik op het idee kwam van het “vuilmonster” dat door de hogeschool raast. Dat monster ben ik toen helemaal gaan beschrijven vanuit een soort wappie-gedachte, waarbij ik heilig in het monster geloofde. Toen de blog klaar was, moest ik er wel om lachen. En dan is het goed. Het moet wel leuk blijven.’

Je bent in deze verkiezing heel ver gekomen. Wat betekent het voor je als je wint?

‘We hebben natuurlijk een enorm pokkenjaar achter de rug. Ik heb heel veel thuis gezeten, contacten vielen weg en ook mijn inkomsten. Nu ben ik gelukkig weer lekker bezig. Ik heb een baan, mijn studie gaat goed en ik loop stage. Deze titel is een mooie motivatie om verder te gaan met mijn blogs, de lessen die ik geef en mijn werk voor ProDemos. Hopelijk kan ik jonge mensen blijven inspireren om in actie te komen.’

Jonnick is vijfde geworden in de Profielen Student van het Jaar 2021-verkiezing. Profielen organiseert deze verkiezing sinds 2019. Na een oproep op de site mag de hele hogeschoolgemeenschap studenten nomineren waarvan zij vinden dat ze iets bijzonders hebben gedaan. Die nominaties komen online (dit jaar waren het er 27!) waarna er gestemd kan worden. De vijf studenten met de meeste stemmen worden geïnterviewd en op basis van die interviews heeft de jury (de redactieraad van Profielen) een top-5 bepaald. De komende dagen maken we de nummers 4, 3, 2 en 1 bekend.

Tekst en foto: Sanne van der Most

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

 

Reacties

Laat een reactie achter

One Response to Student van het Jaar #5 Jonnick: ‘De wereld is groter dan je kunt zien van waar je nu staat’

  1. Gefeliciteerd Jonnick! Ik benijd maatschappijleerdocenten niet, maar lees jouw blogs altijd met bewondering!

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  2. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  3. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  4. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  5. Geen commerciële boodschappen.
  6. Niet op de persoon spelen.
  7. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  8. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  9. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top