Onderzoek: Tijdsdruk zorgde voor afgekeurde plannen kwaliteitsgelden
Gepubliceerd: 22 March 2021 • Leestijd: 6 minuten en 52 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Twee universiteiten en zestien hogescholen kregen een onvoldoende voor hun plannen om het onderwijs te verbeteren met de miljoenen uit het nieuwe leenstelsel. Dat kwam door tijdsdruk en verkeerde verwachtingen, staat in een officiële terugblik.
Studenten krijgen sinds 2015 geen basisbeurs meer, maar daar staat iets tegenover: de belofte van beter onderwijs. Hogescholen en universiteiten krijgen honderden miljoenen om iets goeds mee te doen.
Daar moesten de onderwijsbestuurders wel zogeheten kwaliteitsplannen voor maken, in samenspraak met studenten en medewerkers. Ook de raden van toezicht keken mee. En toch lukte het maar moeizaam.
Halverwege 2019 bleken veel plannen niet door de zeef te komen van kwaliteitsbewaker NVAO. Het was even schrikken. Uiteindelijk moesten twee universiteiten en zestien hogescholen hun huiswerk overdoen, op een totaal van 54 instellingen. Oftewel: één op de drie kreeg een herkansing.
Ook de Hogeschool Rotterdam moest in de herkansing. Het artikel dat we toen schreven, lees je hier.
Bijna helft kwaliteitsafspraken voldoet niet, inclusief die van de HR
Wat ging er mis?
Een vandaag verschenen rapport van adviesbureau Andersson Elffers Felix en ResearchNed moet daar antwoord op geven. Tegelijk publiceert de NVAO een eigen rapport met een terugblik en de huidige stand van zaken.
De kwaliteitsplannen werden op drie punten beoordeeld. Zijn ze beredeneerd en helder? Konden de medezeggenschap en de raad van toezicht goed meepraten? En zijn de plannen realistisch?
De instellingen moesten een meerjarige uitwerking laten zien. Alle 18 afgekeurde plannen scoorden hierop een onvoldoende. De helft was bovendien niet helder genoeg en bij vijf instellingen was het overleg met de medezeggenschap tekortgeschoten.
Veel bestuurders waren verbolgen over de onvoldoendes, maar de evaluatie relativeert het probleem. Het is in zulke processen heel gebruikelijk dat instellingen niet meteen door de keuring komen, staat erin. Zo ging het bij de kwaliteitsafspraken in het mbo bijvoorbeeld ook. Toch waren er meer afkeuringen dan verwacht.
Tijdsdruk
Het kwam door de tijdsdruk, is een van de verklaringen in de evaluatie. De basisbeurs werd afgeschaft en natuurlijk wilde de politiek zo snel mogelijk weten of het vele geld goed terecht zou komen. Het moest allemaal heel snel gebeuren.
En tijdens de voorbereidingen op het hele proces, begin 2018, verscheen er ook nog eens een vernietigend rapport van de Algemene Rekenkamer over de ‘voorinvesteringen’. In aanloop naar de opbrengsten van het nieuwe leenstelsel zouden universiteiten en hogescholen alvast 200 miljoen euro per jaar uit hun eigen reserves investeren in hun onderwijskwaliteit, maar daar kwam te weinig van terecht. De stevige kritiek van de rekenmeesters zorgde voor een roep om betere verantwoording van onderwijsuitgaven.
De onderwijsinstellingen merkten te laat dat de wind uit een andere hoek begon te waaien. Zij verwachtten een tamelijk lichte toets en moesten hun kwaliteitsplannen veel preciezer invullen dan ze hadden verwacht. Tussentijds bijsturen of achteraf nog extra documentatie toesturen was niet mogelijk.
Sommige bestuurders zagen het nut van gedetailleerde meerjarenplannen ook niet in. Wat heb je daaraan in een dynamisch veld als het onderwijs? ‘Achteraf menen betrokkenen dat het protocol te veel tot stand is gekomen in een ‘bubbel’ van landelijke (koepel)organisaties en te weinig in interactie met operationele managers die op basis van het protocol een plan zouden moeten maken’, aldus de evaluatie.
Kritiek
Daar staat tegenover dat sommige bestuurders ‘blind’ waren voor kritiek uit eigen kring. Er waren wel studenten en medewerkers die waarschuwden dat de plannen nog niet concreet genoeg waren, maar hun bezwaren werden weggewimpeld.
Al met al is de conclusie dat de communicatie beter had gekund. Dat klinkt misschien als mosterd na de maaltijd, maar in het najaar van 2022 komt er een tussentijdse beoordeling van de kwaliteitsplannen. Alle betrokkenen moeten tegen die tijd weten wat ze kunnen verwachten, is de belangrijkste aanbeveling.
Het is overigens de vraag wat er terechtkomt van alle mooie kwaliteitsplannen, die ruim voor de coronacrisis op papier zijn gezet. Instellingen mogen tussentijds de koers wijzigen als dat nodig is – en dat lijkt haast onvermijdelijk.
‘Uit gesprekken met de hogescholen en universiteiten blijkt dat het geld voor de kwaliteitsafspraken is ingezet voor de omschakeling naar online onderwijs’, schrijft demissionair minister Van Engelshoven vandaag in een brief aan de Tweede Kamer. ‘Die omschakeling was versneld nodig door de coronapandemie.’
Versterkt
Maar wat hebben de kwaliteitsplannen tot nu toe opgeleverd? Dragen ze bij aan beter onderwijs? De NVAO denkt van wel, staat in haar eigen rapport. Bovendien is de rol van de medezeggenschap versterkt.
Tot nu toe zijn alle onvoldoendes van de instellingen in de herkansing weggewerkt. Vanwege de coronacrisis hebben ze iets langer de tijd gekregen. Alleen de Vrije Universiteit en de Haagse Hogeschool moeten nog beoordeeld worden en sommige instellingen wachten nog op formele goedkeuring van de minister.
Dit schreven we een half jaar geleden over de besteding van de kwaliteitsgelden binnen de Hogeschool Rotterdam:
Waar gaan de miljoenen van de basisbeurs naartoe op jouw instituut?
NVAO-bestuurder Luijten-Lub over kwaliteitsafspraken: ‘Niemand heeft steken laten vallen’
Het is helemaal niet vreemd dat twee universiteiten en zestien hogescholen een herkansing nodig hadden voor hun kwaliteitsplannen, meent NVAO-bestuurslid Anneke Luijten-Lub. ‘Ik slaagde ook niet in één keer voor al mijn tentamens.’
Universiteiten en hogescholen krijgen honderden miljoenen euro’s om hun onderwijs te verbeteren. Dat geld komt uit de opbrengsten van het nieuwe leenstelsel, waarin de basisbeurs is wegbezuinigd.
De instellingen moesten kwaliteitsplannen maken voor de besteding van dat geld, maar dat viel niet mee: de ene na de andere instelling moest zijn huiswerk overdoen. Het leidde tot scheve gezichten en gemor, maar in de herkansing lijken ze allemaal goedgekeurd te worden.
Eind goed, al goed? Accreditatieorganisatie NVAO liet de gang van zaken evalueren. Bestuurslid Anneke Luijten-Lub vindt dat vanzelfsprekend: ‘We vragen van onderwijsinstellingen dat ze hun kwaliteit bewaken. Dan moeten wij dat zelf ook doen bij ons eigen werk. Het is de eerste keer dat we een dergelijke procedure hebben gedaan, dus we wilden weten hoe het is verlopen.’
Kwaliteitsbewaking is jullie dagelijks werk. Wat deden jullie deze keer voor het eerst?
‘Normaal gesproken komen we eens in de zes jaar bij de opleidingen langs. Nu moesten we in korte tijd met panels van deskundigen alle 54 onderwijsinstellingen bezoeken. Dat was nieuw voor ons, en ook de opdracht aan de instellingen was nieuw. Het vroeg veel van ons, maar ook van de onderwijsinstellingen.’
Wat vindt u de belangrijkste boodschap in de evaluatie?
‘Beide rapporten geven de bevestiging dat een heleboel mensen bezig zijn om het onderwijs blijvend op hoog niveau te houden. De kwaliteitsafspraken zijn samen vormgegeven door studenten, docenten, medezeggenschapsraden en bestuurders. Ik ben heel blij om dat terug te lezen.’
Maar wat kon er beter?
‘Niemand heeft echt steken laten vallen, maar er valt wel een les te leren. Vooraf hebben we heel goed contact gehad met de Vereniging Hogescholen, universiteitenvereniging VSNU, het ministerie van OCW en de studentenorganisaties. Maar toen we eenmaal onderweg waren, was het contact minder nauw. We waren te druk bezig met de beoordelingen. De onderlinge communicatie kon beter.’
Als niemand een steek heeft laten vallen, waar komen die afkeuringen dan vandaan?
‘Het zijn eigenlijk geen afkeuringen. Een herkansing is helemaal niet erg. Daarom was die mogelijkheid ook in het proces opgenomen. Ik slaagde ook niet in één keer voor al mijn tentamens.’
De onderwijsinstellingen krijgen miljoenen om hun onderwijs te verbeteren. Mag je dan geen duidelijk kwaliteitsplan verwachten?
‘De kwaliteit van het Nederlandse onderwijs is hoog, laten we dat niet vergeten. Maar sommige instellingen dachten: we maken een plan op hoofdlijnen dat we jaarlijks herijken. Dat is een andere manier van werken dan in het protocol werd gevraagd. Daardoor zijn de beoordelingen anders verlopen dan sommige bestuurders hadden verwacht.’
Zijn de plannen nog wel actueel? De coronacrisis heeft alles overhoop gegooid.
‘Er zijn instellingen die sterk hebben ingezet op studentenwelzijn, of op ict in het onderwijs. Dat is ook in deze tijd goed. Niet alles hoeft overboord. De instellingen moeten kijken wat zij nu nodig hebben om goed onderwijs te bieden. Misschien is er een bijstelling van de plannen nodig, maar dat kan. Mits ze goed overleggen met de medezeggenschap en de raad van toezicht, natuurlijk.’
Hoe goed werkt die inspraak eigenlijk, als er zo veel plannen zijn afgekeurd?
‘De rapporten laten zien dat er met zeer goede inzet en brede betrokkenheid is gewerkt aan de plannen. De medezeggenschap is echt heel goed betrokken; dat vind ik winst. Dat was ook een criterium. En ik blijf herhalen: eigenlijk zijn de plannen helemaal niet afgekeurd. In de procedure zit gewoon een herkansingsmogelijkheid en tot nu toe zijn alle plannen in tweede instantie goedgekeurd.’
Die medezeggenschapsraden wisselen jaarlijks van samenstelling. De ene keer heb je scherpere leden dan de andere keer.
‘Natuurlijk vergt de medezeggenschap nog aandacht, maar er is de afgelopen jaren veel in geïnvesteerd. Daar was dit proces ook behulpzaam bij. Die winst moeten we vasthouden.’
Hoe kijkt u naar het verschil in de medezeggenschapscultuur tussen hogescholen en universiteiten?
‘Eerlijkheidshalve heb ik er weinig zicht op of die verschillen er echt zijn. Het is lastig om daar zonder onderzoek een uitspraak over te doen. Het kan per instelling verschillen. Dat het bij de ene instelling soepeler loopt dan bij de andere, dat is zo.’
Soms zijn er niet of nauwelijks kandidaten voor de medezeggenschap. Moet je daar miljoenenuitgaven van af laten hangen?
‘Mijn beeld is dat iedereen het zeer serieus neemt. Er is een grote bereidheid om in de medezeggenschap te investeren en de gesprekken over onderwijskwaliteit vinden gewoon plaats op de instellingen.’
Maar u leest toch ook weleens dat medezeggenschappers geregeld kritiek hebben op hun bestuur?
‘Ik baseer me op de rapportages die hier voorbij komen. Dan krijg ik een ander beeld dan je soms in de media leest. De betrokkenheid van bijvoorbeeld de opleidingscommissies is gemiddeld genomen goed in Nederland.’
Als studenten en docenten in medezeggenschapsraden tegen de NVAO-panels zeggen dat ze niet goed betrokken zijn, dan loopt hun instelling miljoenen mis. Hoeveel kritiek mag je van hen verwachten?
‘De panels hebben de nodige kritische geluiden gehoord. Ik heb ook weleens in een panel gezeten; je doet er alles aan om ook kritiek boven tafel te krijgen. Je wilt immers het complete beeld krijgen om je advies op te baseren.’
Denkt u dat het geld van de basisbeurs goed terechtkomt?
‘Als ik kijk naar de rapportages, heb ik daar alle vertrouwen in. Er ligt een goede basis, maar de gesprekken zullen ongetwijfeld verder worden gevoerd: zijn we nog met de juiste dingen bezig, bereiken we wat we willen bereiken?’
Tekst: HOP, Bas Belleman
Illustratie: Demian Janssen
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top