‘Studentencollege’ als luis in de pels en ideeënplatform
Gepubliceerd: 9 March 2021 • Leestijd: 1 minuten en 4 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Het college van bestuur van de Hogeschool Rotterdam zoekt naar mogelijkheden om het studentengeluid nog beter te horen dan nu het geval is. Gepleit wordt voor een ‘studentencollege’ dat met enige regelmaat met de bestuurders in gesprek gaat.
Het idee voor zo’n studentencollege komt uit het expertcollege dat sinds het najaar van 2019 bestaat en waarin elf docenten zitting hebben. Ze geven het cvb gevraagd en ongevraagd advies over onder andere de kwaliteit van het onderwijs. Het studentencollege moet een vergelijkbaar platform worden, bestaand uit studenten.
‘Komt ons geluid dan niet goed over?’
De centrale medezeggenschapsraad (cmr) plaatste gisteren wel enkele kanttekeningen bij het initiatief. ‘Komt ons geluid dan niet goed over?’, vroeg Sam van Leeuwen, studentlid van de cmr, zich bijvoorbeeld af. ‘En zo ja, zou er dan niet iets bij de cmr moeten veranderen? Op deze manier kunnen de bevoegdheden verschuiven; daar ligt mijn zorg.’
Collegevoorzitter Ron Bormans benadrukte dat het studentencollege geen formele status heeft zoals de medezeggenschap maar wel deels uit leden van imr’en (instituutsmedezeggenschapsraden) zou kunnen bestaan. ‘We proberen al een poos om de plek van de medezeggenschap te versterken maar zoeken ook naar andere manieren om het studentengeluid te horen. Bijvoorbeeld als het gaat over de vraag hoe blended learning moet worden ingericht.’
‘Lastig volk’ of meedenkers
Het is nog helemaal niet vastgelegd wie er in het studentencollege zitting gaan nemen, vertelde Bormans ook. ‘Klassenvertegenwoordigers? Ja, dat kan. Dat is nog onderwerp van gesprek. En misschien klinkt ‘studentencollege’ wel te ‘governance-achtig’ en moeten we nadenken over de naam. Het kan ook klankbord heten, ‘lastig volk’ of meedenkers. We willen een luis in de pels en studenten die met ideeën komen.’
Bormans kondigde aan het idee verder te gaan onderzoeken. Wordt vervolgd.
Tekst: Jos van Nierop
Mag de luis echt bijten, zodat het zeer doet?
Wat voegt dit college toe t.o.v. de medezeggenschap en de medewerkers die gaan over onderwijskwaliteit / Kennis en Informatie? Ik neem aan dat die ook bezig zijn met de vraag hoe blended learning moet worden ingericht? Oftewel: welk probleem gaan we hiermee oplossen wat we met de bestaande organisatie niet op kunnen lossen? En waarom kunnen we dit met de bestaande organisatie niet oplossen? Wat is de grondoorzaak hiervan? Lost dit “Studentencollege” die grondoorzaak op?
Ik krijg een beetje jeuk. 😉