Voertuigpresentatie wedstrijdteams: mooi kijkje onder de motorkap
Gepubliceerd: 3 February 2021 • Leestijd: 3 minuten en 14 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.De wedstrijdteams van de Hogeschool Rotterdam werken hard aan de voertuigen die dit jaar aan de start moeten verschijnen van de Shell Eco-marathon en Formula Student. Netjes langs de coronamaatregelen heen sturend, zijn ze al een heel eind, bleek gisteren op de presentatie.
‘Fantastisch, er zijn 87 mensen ingelogd!’ Projectcoördinator Ans Boersma van RDM CoE is blij met het enthousiasme bij teams en supporters en de zichtbaarheid van de teams, die dankzij stagiaire Jill (leisure & events management) flink groter is geworden: missie voor haar geslaagd. Ze maakt meteen van de gelegenheid gebruik om haar opvolger voor te stellen, studiegenoot Daniël.
Want net als de meeste teamleden, zwaait zij over een week af en zullen anderen het stokje overnemen. ‘Alleen de studenten van het keuzevak automotive gaan nog langer door’, zegt teammanager William van Team Phidippides, het team dat toewerkt naar de Shell Eco-marathon.
Dat betekent dat veel andere studenten uit de multidisciplinaire teams hun werk hebben afgerond en gaan overdragen aan een nieuwe lichting. Maar voor het zover is, laten ze in een grote Teams-vergadering zien hoe ver ze zijn met elk onderdeel van de voertuigen.
Voor Team Phidippides zijn dat de Triga 3 – een waterstofauto – en de batterij-electrische Quadriga 3. ‘Het doel van de afgelopen twintig weken was om twee voertuigen op te leveren die mee kunnen doen aan de Eco-marathon’, zegt teammanager William Terwogt, ‘en die als basis dienen voor optimalisatie voor het volgende team.’
Allerlei disciplines
De twee voertuigen zijn in de basis klaar dankzij de inspanningen van studenten uit allerlei disciplines. Tijdens de presentatie geven ze een kijkje onder de motorkap. Zo werkten studenten van embedded/power systems aan de aansturing van de motor en het op- en ontladen van accu’s en schreven studenten van intelligent mobility software voor objectherkenning. De Quadriga moet namelijk autonoom zijn, dat wil zeggen dat het voertuig zelfstandig gas moet kunnen geven, moet kunnen sturen en remmen en een bepaalde baan volgen.
Studenten creative engineering deden onder meer materialenonderzoek en de groep studenten van future automotive technology schafte een waterstofcel aan en testte die.
Met name het maken van een thermoplastisch composieten chassis van de Quadriga was een uitdaging. Bij sponsor Budi konden ze het innovatieve materiaal laten watersnijden, het volgende team heeft een to-do-lijst om het chassis verder te optimaliseren.
De belangrijkste stap voor de Triga is om het waterastofsysteem nog goed te integreren. De volgende mijlpaal voor het team is het doorlopen van een aantal virtuele checks voordat ze definitief tot het deelnemersveld van de Eco-marathon kunnen worden toegelaten.
Formula Student
Het andere evenement, waar het Racing Team Rotterdam naartoe werkt, is de Formula Student. Het voertuig dat dit team ontwikkelt is als het ware een kruising tussen een Formule 1-wagen en een kart. Het moet vooral hard gaan, ‘de snelste deelnemer gaat nu in 1.57 sec van 0 naar 100, dus serieus snel’, zegt teammanager Bobby. Maar ook het design kan punten verdienen in de Formula Student-competitie.
Ook deze groep werkt met een thermoplastisch composiet voor het chassis, ‘het allereerste ooit in deze competitie’, merkt Bobby op. Wat ze nu op kunnen leveren is nog niet helemaal wat ze voor ogen hadden, stellen ze, maar alle onderdelen zijn wel klaar, het is een kwestie van assembleren.
Zo zijn ze bezig geweest met het ontwikkelen van een roll bar – safety first, ook al bij de eerste proefrit – en van een veer-dempsysteem. Verder zijn accu’s aangeschaft en is het vermogen van de motoren getest op de rollerbank.
Het Racing Team zwaait ook binnenkort af met een boodschappenlijst voor de nieuwe lichting: aerodynamicaproeven onder meer, en vooral: alles in elkaar sleutelen.
Nieuwe sponsors
Ook met het zoeken naar nieuwe sponsors, waar de studenten hard mee bezig waren toen we ze voor het eerst spraken, hebben de teams voortgang geboekt, blijkt tijdens de presentatie. Hanita en Matthi Ritrae van het bedrijf Berkleba stellen zich voor. Zij zijn experts in lijmen, onder andere voor composietmaterialen die – onder meer – in de auto-industrie gebruikt worden. ‘Toen de eerste Mercedessen gebouwd werden’, legt Matthi uit, ‘waren de materialen metaal en hout. Nu wordt gebruikgemaakt van vele aluminiumlegeringen en ontelbare kunststoffen. Dat vraagt ook om andere verbindingen. Lijmen hebben de toekomst.’
Een min of meer toevallige ontmoeting leidde tot vruchtbaar contact tussen de teams en het bedrijf. De benodigde producten worden met korting geleverd en Berkleba levert kennis, bijvoorbeeld met gastlessen. ‘We hopen nog lang samen te werken, jullie krijgen kennis uit het werkveld en wij leren weer van jullie. Zo kunnen we allebei een stap vooruit maken’, aldus Matthi tegen de studenten. ‘En als de auto gaat rijden hopen we erbij te zijn, daar doen we het ook een beetje voor’, voegt Hanita toe.
Lees ook:
Raceteams maken zich op voor een bijzonder (ingewikkeld) jaar
Tekst: Edith van Gameren
Foto’s: Team Phidippides
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top