Waterbus 18 wordt vervangen: ‘Dat ik een stuk langer moet reizen weet ik nu al’
Gepubliceerd: 28 October 2021 • Leestijd: 3 minuten en 32 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.De nieuwe elektrische – en dus emissieloze – Watertaxi XL neemt vanaf januari het vervoer tussen de RDM Campus en de Marconistraat over. Een deel van de oude route van Waterbus lijn 18 wordt dan opgeheven. Profielen voer een paar rondjes mee en de passagiers blijken flink te balen van deze verandering.
Vanaf januari 2022 kunnen HR-studenten en -medewerkers niet langer varen tussen de Erasmusbrug, Katendrecht, de Sint Jobshaven en de RDM Campus, lijn 18 van de Waterbus houdt ermee op.
Harry (vierdejaars werktuigbouwkunde) die net bij de Erasmusbrug is ingestapt, baalt behoorlijk. ‘Ik ben hier net een half jaar voor een minor en ik pak pas sinds kort deze bus. Ik heb wel gemerkt dat de Waterbus verreweg de snelste manier is om naar de RDM Campus te komen. Zelf doe ik dat iedere dag. Van de Erasmusburg naar de Sint Jobshaven en soms naar de RDM Campus. Hoe het dan vanaf januari moet, dat ga ik even uitzoeken. Maar dat ik een stuk langer moet reizen weet ik nu al.’
Petitie getekend
Emerence (tweedejaars maritieme techniek) stapt op de Waterbus van de RDM Campus naar de Sint Jobshaven. ‘Het is zo zonde dat deze lijn gaat stoppen. Ik heb ook de petitie getekend die hier in de Waterbus hing maar dat heeft blijkbaar niet geholpen. Heijplaat is een klein dorp maar er wonen heel veel mensen die iedere dag deze kant op moeten. Ik pak hem zelf ook iedere dag, want ik woon hier op Heijplaat. ’s Ochtends heen en aan het eind van de dag weer terug. Dat duurt maar tien minuten, ideaal dus. Zonder de Waterbus heb ik echt een groot probleem. Dan moet ik of heel erg omreizen met de metro en de bus of met de auto gaan, maar dat duurt zeker drie kwartier. Of ik pak de Watertaxi maar die is veel duurder. Ik dacht iets van zeven euro per enkele reis en hij valt niet onder het ov.’*
Veel langer onderweg
Bij de Sint Jobshaven aangekomen, tillen Jarno en Ewoud (tweedejaars bouwkunde) een enorme houtplaat de Waterbus in. ‘Voor een ontwerpproject van school waar we mee bezig zijn’, legt Ewoud uit. ‘Onze opleiding zit op het Academieplein en we zijn nu op weg naar de bouwplaats van de RDM Campus. In de Waterbus kunnen we dit soort dingen gewoon meenemen.’ Straks in de Watertaxi kan dat natuurlijk niet meer. ‘Dat is wel heel erg jammer’, gaat Jarno verder. ‘Geen idee hoe we dat moeten aanpakken, maar we zullen in elk geval veel langer onderweg zijn. Ik zie mezelf niet in de metro stappen met een grote houten plank.’
Interessante nieuwe data
Docent werktuigbouwkunde Lodewijk begrijpt de studenten heel goed. ‘Ik zit op locatie Academieplein maar ik ben ook regelmatig op de RDM Campus. Het is jammer want het was een goede directe verbinding van het Academieplein naar de RDM Campus en best een iconisch onderdeel van de samenwerking ook tussen RDM en het Academieplein. Dankzij de verbinding konden we de studenten stimuleren meer naar de RDM Campus te gaan. Nu wordt dat lastiger. Voor mij persoonlijk maakt het niet veel verschil. Ik heb een vouwfiets. Die kan ik makkelijk heen en weer vervoeren en altijd ergens anders parkeren. Maar collega’s die verderop wonen, kunnen hun fiets nu niet meer meenemen op de boot.’
Toch ziet hij ook voordelen. ‘Op onze introductiedag in september moesten we met zestig studenten tegelijk naar Heijplaat. Toen voer alleen deze kleine waterbus, om het uur. Dat was een gigantisch probleem. De nieuwe Watertaxi XL tussen Marconiplein en Heijplaat gaat wel vaker varen dus dat is voor dat soort situaties dan weer beter. Daarnaast is het zeker ook positief dat de ene watertaxi straks elektrisch is en de andere op waterstof gaat varen. Misschien levert dat ook wel interessante nieuwe data op voor studenten om straks mee te gaan werken.’
‘Ontzettend balen zeg’
Maudi en Justin (tweedejaars bouwkunde) stappen in bij de RDM Campus. Ze zijn op weg naar de bouwmarkt voor een project. Het bericht over de aanstaande opheffing van de route, is nieuw voor ze. ‘Dat is wel ontzettend balen zeg’, vindt Maudi. ‘Als je vanaf het Academieplein naar de RDM Campus moet, dan is dat straks wel een behoorlijk eind omrijden. Dus ik ben er niet blij mee. Ik heb me er nog niet in verdiept en als het echt zoveel scheelt in uitstoot, dan snap ik het natuurlijk wel. Maar het blijft jammer. Ik vind dat er dan wel goede alternatieve ov-opties moeten komen. Die Watertaxi lijkt mij geen goed idee. Gister heb ik die genomen, per ongeluk eigenlijk want ik dacht dat ik op de Waterbus stapte. Met je studenten-ov kun je daar gratis meer reizen maar de Watertaxi valt niet onder het ov en toen moest ik ineens zeven euro betalen.’*
Nog vroeger opstaan
Justin woont in Kralingen. Voor hem is het ook bijzonder onhandig dat lijn 18 ermee stopt. ‘Elke ochtend pak ik de Waterbus naar de RDM. Als dat niet meer kan, komt er flink wat reistijd bij, zeker een half uur. Ik moet echt even goed nadenken over wat ik dán ga doen. Misschien kan ik een deelscooter pakken. Maar dit gebied valt daar weer niet binnen dus ik kan hem dan niet achterlaten. Dat schiet ook niet op. Nog vroeger opstaan dan maar.’
Tekst en foto’s: Sanne van der Most
Voor Emerens en de andere mensen die op Heijplaat wonen (waaronder ik en mijn gezin) is het inderdaad een groot probleem. Wij gebruiken de Waterbus elke dag en de hele dag door om naar werk en school te gaan. Of gewoon naar de stad.
We mogen onze fietsen straks niet meer meenemen. Dat betekent dat we aan het Marconieplein worden afgezet en vanaf daar onze weg maar moeten vinden. Er worden leenfietsen neergezet, maar dat lost ons probleem niet op. Eén: ik heb mijn eigen fiets gewoon de hele dag nodig, en twee: ik breng mijn zoon elke dag naar school. En hij fietst op een kinderfiets.
Ik spreek dagelijks veel mede-Heijplaters en merk dat het langzaam in begint te zinken dat wij vanaf 1 januari écht een heel erg groot probleem hebben.
Groot probleem. niet alleen voor studenten, maar ook de bewoners van Heijplaat. Straks wat voor mij eerst een 20 min ritje naar werk was, wordt minimaal 1 uur met OV reizen. Langer onderweg en zonder fiets in de stad!
Idealiter blijven de huidige haltes nog bestaan. Want in Marconihaven heb ik als vrouw s’ nachts zeker nog niks te zoeken. Zelfs de straatverlichting moet nog daar nog komen…