Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
7 februari 2023

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Afgestudeerd: ‘Doordat ik zelf ziek werd, begrijp ik waar patiënten tegenaan lopen’

Gepubliceerd: 16 November 2022 • Leestijd: 3 minuten en 29 seconden • Afgestudeerd

Hogeschoolstudenten gaan alle kanten op. Hoe gaat het verder na hun afstuderen, wat hebben ze aan hun diploma en wat hebben ze op de hogeschool misschien gemist? Joliene Munier (28) studeerde bedrijfseconomie. Ze vertelt hoe ze terugkijkt op haar studie en over haar werk als business development manager bij Philips.

Wat doe je nu?

‘Na mijn afstuderen in 2015 ging ik de premaster economics & business volgen aan de Erasmus School of Economics en daarna een finance master. Momenteel werk ik als business development manager bij Philips. Wij hebben een ‘real time internet of things’-platform ontwikkeld om mobiele medische apparatuur te tracken en te traceren en bij te houden wat de status van dat apparaat is. Daarmee kun je de besluitvorming optimaliseren en zo de apparatuur beter gebruiken en verplaatsen binnen het ziekenhuis. Ik help mee aan het ontwikkelen van dat platform, ontwerp de beste oplossing voor ziekenhuizen en ik werk aan het uitbreiden van onze business. Niet alleen in het hier en nu in eigen land, maar ook voor de toekomst en internationaal.’

Jouw drive is behoorlijk persoonlijk. Kun je daar wat over vertellen?

‘Ik begon bij Philips als finance management trainee. Superinteressant en motiverend om in zo’n professionele internationale organisatie te werken. Tegelijkertijd kwam ik er achter dat het wereldje en de cultuur rond finance toch niet echt bij mij paste. Ik had meer behoefte om inhoudelijk bij te dragen aan een betere wereld.

In die periode werd ik zelf ook ernstig ziek, in 2018 kreeg ik borstkanker. Dat heeft mij er even helemaal uitgetrokken. Ik hield me van het ene op het andere moment met heel andere zaken bezig. In het eerste jaar alleen al heb ik honderd afspraken in het ziekenhuis gehad. Ik heb persoonlijk ervaren wat het met je doet om in een zorgtraject van huisarts, ziekenhuis en revalidatie terecht te komen. Daardoor realiseerde ik me dat er veel verbeterpotentieel in de gezondheidszorg is en dat technologie daar een bijdrage aan kan leveren. Minstens zo belangrijk is het echter om te kijken vanuit de patiënt. Waar gaat die doorheen en hoe kunnen wij daar het verschil voor maken?’

Waar liep je als patiënt tegenaan?

‘Gigantische inefficiëntie, ook op het operationele vlak. Dan kwam ik om bloed te prikken maar was ik mijn bloedprikformulier vergeten en dan moest ik weer terug naar huis of langs een andere afdeling om een kopie te vragen. Of dat er in een keer een heleboel afspraken werden gepland, waarvan ik alleen maar bericht kreeg, zonder met mij te overleggen of dat in mijn agenda ook uitkwam. Ik was gewoon overgeleverd. Net als toen ze me vertelden: jij krijgt twaalf weken chemokuur. Zo maar plompverloren zonder overleg over wat ik zelf eigenlijk wil. Natuurlijk, ik wil beter worden. Maar al mijn haar verliezen, dat is nogal wat. Kan dat ook anders? Uiteindelijk is dat ook anders gegaan en kreeg ik een speciale behandeling met hoofdhuidkoeling waardoor ik mijn eigen haar hield. Maar daar heb ik wel zelf om moeten vragen.’

Hoe heeft dat jouw kijk op je werk veranderd?

‘Ik realiseerde me dat we het op zoveel vlakken nog zoveel beter kunnen doen en dat ik daar vanuit Philips zeker een bijdrage aan kan leveren. Dat is mijn drive geworden: de zorg beter inrichten en zorgen dat de patiënt meer grip op de situatie krijgt. Bij Philips kijken we naar processen binnen het ziekenhuis om de zorg voor de patiënt beter te maken, van procesoptimalisatie tot het inbrengen van nieuwe technologieën. Zelf probeer ik met technische oplossingen de werkdruk te verlagen zodat zorgpersoneel zich meer op de patiënt kan richten.’

Wat heb je geleerd op de hogeschool?

‘Een van de mooie dingen van de Hogeschool Rotterdam zijn de stages en praktijkopdrachten. Daardoor kreeg ik al heel snel ervaring in het bedrijfsleven, leerde ik snel hoe het werkt en hoe ik mensen het best kan benaderen. De ‘softe’ vaardigheden dus. Tegelijkertijd heb ik een heel goede basis in bedrijfseconomie gekregen waardoor ik echt heb meegekregen wat de uitgangspunten zijn voor winstgedreven organisaties en hoe alles wat je binnen een organisatie doet, daar uiteindelijk in terugkomt.’

Wat heb je tijdens de opleiding gemist?

‘Naast mijn studie heb ik meegedaan aan het Honours Programma. Daar heb ik echt kunnen meedenken over het oplossen van bedrijfsvraagstukken. Dat heeft een enorme toegevoegde waarde die ik nu iedere dag gebruik. Verder zou projectmanagement en lean en problem solving nog wel wat meer aandacht mogen krijgen.’

Hoe gaat het nu met je?

‘Het gaat nu gelukkig weer heel goed met mij. Ik ben volledig aan het werk. Natuurlijk was het heel intensief en traumatiserend maar het heeft wel mijn persoonlijke drive en missie gevormd: de gezondheidszorg voor de patiënt verbeteren door naar hem te kijken als persoon en daar vanuit technologie een bijdrage aan te leveren. Ik neem deze ervaring mee in wat ik nu doe.’

Eerdere interviews uit de serie afgestudeerd vind je hier.

Interview & Foto: Sanne van der Most

Ken jij een student die in aanmerking komt voor de titel Student van het Jaar 2022? Nomineer dan tot 23 november via onderstaand artikel.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  2. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  3. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  4. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  5. Geen commerciële boodschappen.
  6. Niet op de persoon spelen.
  7. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  8. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  9. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top