Cmr wil gratis ov voor alle HR-medewerkers
Gepubliceerd: 7 November 2022 • Leestijd: 2 minuten en 8 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.De kosten die werknemers maken voor woon-werkverkeer moeten vanaf september 2023 volledig vergoed worden. Dat wil de centrale medezeggenschapsraad (cmr). HR-medewerkers die meer dan 20 kilometer van hun werkplek wonen, krijgen op dit moment alleen die 20 kilometer vergoed.
In het huidige vervoersbeleid worden duurzame keuzes niet echt aangemoedigd, motiveert de cmr: ‘Openbaar vervoer-abonnementen (op maand- of jaarbasis op een vast traject) worden ontmoedigd door minder reisbewegingen, maar zijn wel de goedkoopste keuzes’, staat in het initiatiefvoorstel van de cmr dat vanmiddag met het college van bestuur wordt besproken. ‘Voor werknemers die verder weg wonen dan 20 kilometer levert dit de keuze op om in de auto te stappen in plaats van openbaar vervoer. Is dat wat we willen?’
’20-kilometerregel is niet sociaal’
De cmr vindt de 20-kilometerregel daarnaast niet zo sociaal. Medewerkers in een lage schaal zijn, als ze verder dan 20 kilometer moeten reizen, relatief (in verhouding tot hun netto inkomen) meer kwijt aan reiskosten dan hun collega’s in een hogere schaal. ‘Dit kan mede rechtgetrokken worden door openbaar vervoer volledig te vergoeden’, zegt cmr-lid Lidewij te Kate.
Het feit dat medewerkers die verder dan 20 kilometer van hun werk wonen (dat zijn er op de HR 1771 van de 4366; ruim 40 procent) meer reiskosten maken dan ze vergoed krijgen, vindt de cmr daarnaast niet getuigen van goed werkgeverschap. De cmr: ‘De komende jaren is er schaarste aan personeel. De aantrekkelijkheid om te werken voor de HR is dan te vergroten door gunstige arbeidsvoorwaarden.’
Reizen met ov bij Windesheim volledig vergoed
De arbeidsvoorwaarden wat betreft reiskosten zijn op enkele andere hogescholen beter, weet de cmr. Medewerkers op Hogeschool Windesheim en de Hogeschool van Amsterdam hebben bijvoorbeeld de beschikking over een NS-Business Card voor zakelijk reizen.
Reizen met bus en trein (tweede klasse) worden bij Windesheim volledig vergoed. ‘Je hoeft de reis met de NS-Business Card niet te declareren. Daarnaast kan je in aanmerking komen voor een vergoeding voor het gebruik van je eigen vervoer tijdens het voor- en natraject van het traject met de bus en trein.’
‘Beloon medewerkers voor meest duurzame keuze’
De cmr wil dat je voor de meest duurzame vervoerskeus de hoogste vergoeding krijgt. Cmr-lid Ten Kate: ‘Wij zien graag dat werknemers die een duurzame variant kiezen beloond worden naar rato. Naast het ov zou dus ook vervoer te voet, op de fiets of op de deelscooter gestimuleerd dienen te worden in de mate waarin ze duurzaam zijn. Wij vinden ook dat de HR hier haar verantwoordelijkheid in dient te pakken om als werkgever duurzame keuzes te stimuleren.’
In lijn daarmee moet de huidige fietsregeling, waarbij onderhoud aan de fiets niet wordt vergoed, in de ogen van de raad op de schop. De cmr wil dat de medewerker kan kiezen, bijvoorbeeld tussen een leasefiets en een fiets van de zaak, inclusief onderhoud en verzekering. De hoogste vergoeding voor vervoer met eigen auto zou alleen mogelijk moeten zijn in uitzonderingsgevallen, bijvoorbeeld vanwege beperkte mobiliteit van de medewerker.
Tekst: Jos van Nierop
Foto: Shutterstock
Goed idee!!!
Eens! Ook bij Hogeschool Inholland hebben alle medewerkers ook sinds een paar jaar een NS-Business Card (zonder declaratie-gedoe)
Zeer noodzakelijk, sociaal en duurzaam plan, gelijk doen: eerlijke vergoeding en stimuleren van duurzame keuzes qua mobiliteit had op de HR al veel eerder geregeld moeten zijn, dus goed dat de CMR dit nu oppakt
Wat een goed idee! Het is bizar dat in deze tijd de meest duurzame keuze (OV/fiets) niet gestimuleerd wordt. Dit zou volledig moeten worden vergoed.
Absoluut! Ook andere hogescholen en universiteiten hebben een ruimere zo niet volledige vergoeding voor OV-reizen. Bovendien zijn er geen betaalbare huizen te vinden binnen 20 kilometer van de hogeschool.
Helemaal eens met alle voorgaande reacties, fijn dat CMR dit oppakt!
Hogeschool Rotterdam profileert zich graag als duurzaam. Het groen licht festival is net afgesloten (6/11) en HR heeft een programma Samen Duurzaam (bekijk het filmpje van Wijnand van den Brink https://youtu.be/f3ojQwhFdqk
dus ik zou zeggen, mooie gelegenheid….. practice what you preach 😉
Helemaal eens met de vorige reacties, Hogeschool profileert zichzelf graag als Duurzaam, HR heeft zelfs een “Samen Duurzaam programma”
In bijgaande video vertelt CvB-Lid Wijnand van den Brink over zijn ervaringen met duurzaamheid. Hij wil hiermee het belang van het onderwerp via zijn eigen perspectief aan studenten doorgeven.
In totaal zijn bijna 44.000 mensen actief binnen Hogeschool Rotterdam. Stel je voor dat die allemaal duurzaam & gratis kunnen reizen….dat zet zoden aan de dijk 😉 https://youtu.be/f3ojQwhFdqk
Inderdaad wat Anouk schreef: geen betaalbare huizen binnen 20 km. Bovendien is 20 km helemaal niet zo ver. Ik woon bv verder dan 20 km, maar ben binnen 20 min met de trein in Rotterdam, prima te doen. Toch is de treinreis veel duurder dan de vergoeding die ik krijg. Eigenlijk vreemd dat je moet betalen om op je werk te komen toch?
Inderdaad wat Judith schrijft: ‘Eigenlijk vreemd dat je moet betalen om op je werk te komen toch?’
Ik betaal elke dag zo’n 10 euro bij om van en naar het werk te reizen. Dan is thuiswerken al snel veel aantrekkelijker. De Hogeschool Rotterdam is op vrijwel alle onderdelen een goede werkgever, maar de regeling voor reiskosten hoort daar niet bij.
Top! Mooi ook om aan de reacties van wakkere collega’s te zien dat wonen, werken, reizen nu eenmaal met elkaar samenhangen (en in deze ‘vrije’ markt niet zomaar vrijelijk te ‘kiezen’ zijn…)
Eindelijk! Wat een goed, duurzaam en fair voorstel. Voor mij de stap om weer met de trein te gaan reizen…..
Goed idee sowieso. 🙂
Misschien nuttig om hier aan te geven dat voor dienstenmedewerkers Mobility Cards beschikbaar zijn, bij wijze van pilot. Het is expliciet NIET bedoeld voor het woon-werkverkeer, wel om duurzame dienstreizen en OV-verkeer tussen locaties aan te moedigen, zonder declaraties achteraf. Voor meer info, kijk op https://hint.hr.nl/nl/HR/Over-de-HR/De-Organisatie/De-diensten/huisvesting-diensten/front-office-van-de-diensten/, kopje mobility cards
Niet meer dan logisch. Zou me verbazen als dit niet direct aangenomen wordt. En idd klaar met die declaraties. V steed die tijd liever aan studenten
Ik vind het goed dat duurzaamheid gepromoot wordt en ben het op zich eens met de stelling dat het beter is om met het ov naar je werk te komen. Het is alleen jammer dat in sommige gevallen het ov niet erg aanlokkelijk is, omdat het 1,5 x langer duurt om op je werk te komen dan met de auto. Ik woon bv. in Gorinchem en moet 2x overstappen om op school te raken. dan ben ik uit en thuis 3 uur kwijt, terwijl dat met de auto 1u20 minuten is (2 x 42km). Ook in dit geval vind ik het erg vreemd dat ik veelal uit eigen zak betaal om te komen werken. Ik ben van mening dat ook het reizen met de auto beter vergoed moet worden.
Wat een goed idee. Kom al jaren op de fiets, net een nieuwe e-bike gekocht met het fietsplan, een volledige vergoeding zou fijn zijn incl. onderhoud en verzekering want ik heb toch even moeten sparen. Ook uitbreiding van de gesloten fietsenstalling graag, het is (gelukkig) erg druk soms op MP.