Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
24 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

College tegen plan van cmr voor gratis ov: ‘Gaat te veel kosten’

Gepubliceerd: 8 November 2022 • Leestijd: 1 minuten en 45 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Medewerkers van de HR die verder dan 20 kilometer van hun werk wonen blijven een deel van hun reiskosten zelf betalen. Het college van bestuur vindt dat het voorstel van de centrale medezeggenschapsraad (cmr) voor gratis ov te veel gaat kosten.

illustratie van een trein

‘Als iedereen een ov-kaart krijgt op kosten van de hogeschool, kost het ons dubbel zo veel’, motiveerde Wijnand van den Brink van het collegebestuur gistermiddag in de cmr-vergadering. Hij becijferde dat het de HR 3,5 miljoen extra zou kosten: ‘In plaats van 3,5 miljoen zijn we dan ruim 7 miljoen euro kwijt aan reiskosten. Die 3,5 miljoen extra moet dan uit de onderwijspot komen. Dat willen we niet, dat is een bewuste keus.’

Uitruilregeling

Van den Brink wijst tijdens de cmr-vergadering nog op de al bestaande uitruilregeling (op intranet Hint) waarbij werknemers niet-vergoede reiskosten als aftrekpost kunnen opvoeren bij de belastingaangifte.

Vanwege de privacywetgeving mag de HR daarnaast, stelt Van den Brink, op dit moment niet aan medewerkers vragen met welk vervoersmiddel ze naar school komen: ‘Vanaf 1 juni 2023 mag dat wel.’

Lidewij ten Kate van de cmr, die de huidige reiskostenregeling ‘niet meer houdbaar’ noemt, vindt het opmerkelijk dat enkele andere hogescholen hun medewerkers een NS Business Card geven. ‘En je kunt toch ook bij de medewerkers neerleggen of ze zelf willen aangeven met welk vervoersmiddel ze komen?’

‘Hoe haal je goede mensen binnen?’

Het cmr-lid wil dat de HR duurzaam woon-werkverkeer promoot. Lopend, met de fiets en met het openbaar vervoer. En het volledig vergoeden van de ov-kosten kan ook ten goede komen aan de kwaliteit van het onderwijs, betoogt ze. Juist omdat andere (onderwijs)werkgevers wel alle reiskosten vergoeden, zou dat ook voor de HR een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde zijn. Ten Kate: ‘Hoe haal je kwalitatief goede mensen binnen? De schaarste komt eraan, en dit kan helpen.’

Kan de HR bij de overheid geen subsidie aanvragen voor duurzaamheid zodat medewerkers wel gratis met het ov kunnen reizen, vroeg cmr-lid Yoeri Meulemans zich nog af. ‘Er bestaan regelingen maar de meeste regelingen zijn op individueel niveau en niet voor de HR’, reageerde een beleidsmedewerker.

Cvb ‘ook voor duurzaam vervoersbeleid’

Van den Brink gaf in de cmr-vergadering aan dat ook het college voor een duurzaam vervoersbeleid is. ‘We willen dat de medewerkers zo duurzaam mogelijk naar school komen. We hebben er ook zelf onderzoek naar gedaan, maar een overzicht van de mogelijkheden hebben we nog niet. We komen nog met schriftelijke antwoorden op de vragen van de cmr.’ Ook het bedrag van 3,5 miljoen aan extra kosten dat is berekend zal nog nader bekeken worden.

Tekst: Jos van Nierop
Illustratie: Katja Herman

 Profielen, het onafhankelijke nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam, deelt wekelijks artikelen op Linkedin. Ben jij onze nieuwe connectie?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

10 Responses to College tegen plan van cmr voor gratis ov: ‘Gaat te veel kosten’

  1. Tja. Het argument ‘het geld moet uit de onderwijspot komen en dat willen we niet’ is wel érg sleets geworden (en bovendien toepasbaar op ‘alles’) dus kom op, wees eens wat innovatiever / denk harder!

  2. Ja logisch dat het meer kost, want nu betalen je werknemers het.

    Ik reis vanwege de prijs met daluren net als andere collega’s. Ik heb uitgerekend dat wanneer ik 2/3 dagen thuiswerk, ik dan maar 100 euro hoef bij te betalen per jaar (wat een voordeel). Werk ik 5 dagen op locatie – wat soms met afspraken nodig is – betaal ik 530 euro per jaar om alleen op mijn werk te komen. Als ik dit vergoed wil krijgen – door dit in mijn belastingaangifte te verwerken – dan gaat de 530 euro van je totale bruto inkomen af en betaal je onderaan de streep nog steeds 200 euro zelf. Om het beste uit te zijn, moet ik ook per maand bekijken wat de beste vorm van abonnement is en dit elke keer switchen om die euro’s te besparen. En dat formulier invullen via Youforce is ook een pretje. Is er weleens uitgerekend hoeveel dit de hogeschool kost (per werknemer 20 minuten per maand, stel 20 euro per uur (40 000 * 0,33 * 20 * 12) = 3,2 miljoen per jaar.

  3. Inderdaad Simone! En hoe doen de andere hogescholen dat dan? Windesheim, Avans, Hva, Inholland, Fontys, BUAS, Windesheim, zij hebben allemaal volledige OV vergoeding voor zover ik weet. Gaat dat daar ook uit de onderwijspot? Daarnaast kost declareren veel tijd (en dus geld!), gaat ook ten koste van onderwijs want declareren staat niet in m’n PTD. En dan niet vergeten dat als ik mijn declaratie eenmaal heb ingediend dit nog moet worden gefiatteerd en verwerkt door weet ik veel wie allemaal… Zou een hoop werk schelen als iedereen boven bijvoorbeeld een x aantal km (5? 10?) een OV kaart krijgt. En niet te vergeten dat we daarmee een duurzame keuze stimuleren.

  4. Geen win-win situatie in de reactie van het college, want nu zijn het de medewerkers die voor deze kosten opdraaien. Dat gaat mij in deze tijd niet in de kouwe kleren zitten. Het college geeft aan: ‘We willen dat de medewerkers zo duurzaam mogelijk naar school komen’. Hoe dan? Suggestie de hogeschool Rotterdam kan leren van andere onderwijsinstellingen als het gaat om de kilometervergoeding.

  5. Jammer, want de oplossing is zo simpel en stukken goedkoper dan die omslachtige declaratiestructuur. Dit plan zou kunnen bijdragen aan minder inflatiepijn voor collega’s én aan een duurzaam mobiliteitsbeleid. In plaats daarvan wordt gekozen voor verkeerde zuinigheid van de kruidenier. De HR is “penny-wise en pound foolish,” als het gaat om vergoeding van reiskosten.

  6. Om mijn collega’s hierboven nog even aan te vullen; de al bestaande uitruilregeling is echt veel werk om te organiseren. Het maakt mijn belastingaangifte ingewikkelder, ik ben zelf verantwoordelijk voor de juistheid van de bewijslast (OV gegevens van een heel jaar controleren) en ik loop een dubbele administratie bij te houden. Deze bureaucratie wordt duizenden HR medewerkers bespaard als er, net als bij andere hogescholen, een fatsoenlijke reiskostenvergoeding komt.

  7. Sluit me aan bij voorgaande collega’s. Daarnaast is reiskostenvergoeding een andere geldstroom volgens mij dan die van onderwijsgelden.

  8. Ik had veel hoop voor een betere reiskostenregeling. Helaas lijkt er nu dus nog steeds geen businesscard in zicht. Ik heb 12 jaar bij een andere hogeschool wel een businesscard gehad en daarmee ook via mywheels studenten kunnen bezoeken. Nu zet de HR me nog langer in de situatie dat ik een beetje pauper voor het NS poortje sta te wachten tot ik in de daluren kan reizen.. Of moet ik soms in de avond wachten tot 18.30. Voor mij heeft het al op veel verjaardagen en feestjes tot gesprekken geleid waar ik overal ongeloof krijg over hoe de HR het regelt voor de medewerkers. Volgens mij zou het autorijden ontmoedigd moeten worden ten gunste van de businesscard, het kan vlgs mij niet dat de reiskosten dan echt op dubbele kosten uitkomen. Misschien toch eens praten met de hogescholen waar het wel goed geregeld is..

  9. Ik sluit mij aan bij alle eerder genoemde argumenten en frustraties. Ik ben dan ook zeer teleurgesteld in de uitspraak van het CvB ik had echt hoop en andere verwachtingen. Dit beleid is, voor mij, niet verenigbaar met de huidige tijdsgeest.

  10. Om 3 dagen per week naar Rotterdam te komen betaal ik 250,- euro per maand aan OV-reiskosten. Het is voor mij een reden om verder te gaan kijken aangezien alle andere Hogescholen wel een NS Business card aanbieden… Jammer, want ik heb het bij HR wel naar mijn zin. Ook heel jammer en kortzichtig deze reactie van CvB. Zoals hierboven geschetst door collega’s zou een NS Business card veel meer opleveren aan tijdsbesparing van declaraties, efficientie door te reizen wanneer het handig is ipv daluren en de concurrentie positie tov andere hogescholen. Ten slotte is het voor een werkgever vaak financieel gunstiger om een Businesscard te verstrekken dan andere vergoedingen of secundaire maatregelen.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top