Lieve Tosca, ik heb helemaal geen tijd om weer op kantoor te werken
Lieve Tosca,
Het einde van het thuiswerk-advies is in zicht en straks kunnen we weer alle dagen op kantoor werken. Ik heb dit na de zomervakantie een paar dagen geprobeerd en het was geen succes. Ik kom helemaal nergens aan toe op kantoor. Er zijn zoveel prikkels en iedereen wil de hele dag door bijkletsen. Ik heb geloof ik helemaal geen tijd om op kantoor te werken. Hoe doen anderen dit?
Lfs,
Huismus
Lieve Huismus,
Dit is zo’n herkenbaar probleem!
De redactie van Profielen werkt ook sinds de eerste lockdown – zoals bijna al het onderwijs ondersteunend personeel – thuis. En toen we na de zomervakantie tijdelijk weer even op school mochten werken, was dat heel gezellig maar verre van effectief.
Ik kwam op kantoor amper aan m’n werk toe. Er waren doorlopend collega’s die bij wilden kletsen. Wat ik echt heel leuk vond want ik had ze al tijden niet gezien of gesproken, maar praten en schrijven kan niet tegelijk. En als er dan even niemand kwam bijpraten, had ik grote issues met concentratie. De geluiden van de studenten bij de pooltafel voor de redactie-deur, ambulances die met gillende sirenes voorbij raceten en pratende/tikkende/ademende collega’s: het hielp allemaal niks.
Na een dag werken kwam ik overprikkeld en met een volle mailbox thuis. De volgende dag moest ik extra hard werken om de op kantoor opgelopen achterstand in te halen. Het kostte me zoveel energie dat ik de week erop maar thuis bleef.
Dat moet beter kunnen. Toch?
Ik sprak er met collega’s over en het probleem werd breed herkend. En helaas heeft niemand een pasklare oplossing. En dat is oké. Toen we twee jaar geleden plotsklaps thuis moesten werken, waren we allemaal lief voor elkaar en onszelf. We hadden het immers nog nooit gedaan en namen de tijd om aan de nieuwe situatie te wennen.
Omdat we nu teruggaan naar de oude situatie, had ik het idee dat het direct weer zoals vanouds zou moeten zijn. Maar dat is natuurlijk niet zo: we moeten ook weer wennen aan déze nieuwe situatie. Een nieuwe situatie die op de oude lijkt, maar helemaal niet dezelfde is. Want voorheen zaten wij op de redactie nooit via Teams te vergaderen met mensen die op andere locaties of thuis werkten, laat staan dat we met meerdere mensen in een ruimte verschillende van die overleggen hadden.
Ik kan me voorstellen dat we onze kantoortijd anders gaan indelen. Dat we gezamenlijke thuiswerkdagen krijgen voor werk dat onverdeelde aandacht nodig heeft en kantoordagen (of dagdelen) voor sociale interactie, creatieve sessies of andere overleggen waar live-contact gewoon net beter werkt.
Geef elkaar de ruimte om te ontdekken hoe het hybride werken het beste werkt voor jou als persoon en het team/de teams waar je onderdeel voor bent. En wees lief voor elkaar. Nieuw gedrag aanleren kost tijd en moeite. Ik kan me ook voorstellen dat het (tijdelijk) ten koste gaat van de productiviteit. Zolang je daar tijdig en eerlijk over communiceert naar je collega’s, opdrachtgever of leidinggevende zou dat geen probleem moeten zijn.
Veel plezier op kantoor!
Grts,
Tosca
Herkenbaar voor mij én voor m’n collega’s. Beetje over babbelen maar. Oh nee 😉
Ik denk dat op kantoor werken altijd al minder efficient was maar dat het verschil nu pas is gaan opvallen.
Kan heel goed!