Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
23 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Lieve Tosca, waarom toeteren metro’s?

Lieve Tosca, 

Iedere dag neem ik de metro naar school en ik hoor de metro’s dan regelmatig toeteren. Maar waarom doen ze dat? Ik had het erover met klasgenoten en onze meest logische verklaring was: om mensen op het perron te waarschuwen dat ze met hoge snelheid aankomen. Maar we hebben nu al een paar keer meegemaakt dat er middenin de tunnel getoeterd werd, zonder dat er een perron in zicht was. En nu willen we het weten ook: waarom toeteren metro’s?

Lfs, 
Toeter

Lieve Toeter, 

Wat een goede vraag! Hier op de redactie hadden we theorieën – om te zorgen dat loslopende dieren van het spoor gaan! – maar niemand wist het echt. Dus ik belde de persvoorlichter van de RET en die wist het natuurlijk wel.

Bij de RET noemen ze toeteren ‘tyfoneren’ en dat doen metro’s voor de veiligheid. Als er boven de grond getyfoneerd wordt, is dat vaak om gevaar aan te geven. Als er wandelaars, fietsers of auto’s te dichtbij of op het spoor staan, tyfoneert de bestuurder. 

Als er bovengronds dichtbij het spoor werkzaamheden zijn, denk aan hekwerk dat geschilderd wordt, laat de bestuurder ook even weten dat de metro in aantocht is. In de tunnels wordt uit veiligheidsoverwegingen niet gewerkt als de metro’s rijden.

Maar dat getoeter in de tunnel, wat is dat dan? Dat lijkt een heel specifiek ding te zijn. De voorlichter vertelt dat er tussen metrostation Capelsebrug en Kralingse Zoom een rangeerterrein is waar een groot deel van de metro’s geparkeerd wordt als ze niet rijden. Wanneer ze aan hun eerste ritje van de dag beginnen, moet de bestuurder checken of de metro volledig werkt en veilig kan vertrekken.

Voorheen tyfoneerden alle metro’s voor vertrek even op het rangeerterrein om te ontdekken of de toeter werkt, maar daar klaagden de omwonenden over. Logisch ook, want de eerste metro’s vertrekken iets na vijf uur in de ochtend en dan begon de herrie dus ook. Nu tyfoneren de metro’s pas in de eerste tunnel die ze tegenkomen en dat is in veel gevallen de tunnel bij Kralingse Zoom. 

De tunnel die alle reizigers die vanaf Rotterdam Alexander en/of Capelsebrug komen en richting het centrum gaan meepakken. Vandaar dat Hogeschool Rotterdam-studenten regelmatig een toeterende – sorry: tyfonerende – metro kunnen horen. 
Weten we dat ook weer!

Lfs,
Tosca

Tosca Sel is hoofdredacteur van Profielen en beantwoordt wekelijks een vraag over je studie, het leven of de liefde. Heb je ook een vraag voor haar? Mail Lieve Tosca op t.sel@hr.nl en ze beantwoordt hem snel. Wil je meepraten over de Lieve Tosca-vraag? Via de @profielenmagazine stories op Instagram wint Tosca iedere maandagavond advies in. Jouw advies is welkom!

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Gepubliceerd: 12 October 2022 • Lieve Tosca

Lieve Tosca

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top