Lieve Tosca, waarom vergoedt de hogeschool niet al m’n reiskosten?
Lieve Tosca,
Na twee jaar vooral thuiswerken, moet ik nu weer zeer regelmatig op school zijn. Ik vind het leuk om weer op locatie te zijn en de studenten en m’n collega’s te zien, maar het is een aanslag op m’n portemonnee. Ik krijg van de Hogeschool Rotterdam 7,60 euro reiskostenvergoeding; die vergoeding dekt ongeveer een derde van mijn reiskosten. Als ik twee keer per week op locatie werk, moet ik bijna 100 euro per maand bijbetalen. Waarom vergoedt de hogeschool niet al mijn reiskosten?
Lfs, Blut
Lieve Blut,
Ik woon in Utrecht en herken je pijn. Voor een normale werkdag (heen en terug in de spits) betaal ik bijna 22 euro aan de NS. Reiskosten waar de Hogeschool Rotterdam eveneens 7,60 euro van compenseert – het maximale bedrag per dag. Dat was overigens pre-corona ook al zo, maar toen was op kantoor werken de norm. Na twee jaar thuiswerken zijn de extra kosten voor een kantoordag ineens heel zichtbaar. En dat is blijkbaar niet alleen bij mij zo.
Overigens ben ik wel heel blij met het nieuwe thuiswerkbeleid dat medewerkers die thuiswerken compenseert voor extra kosten. Thuiswerkers krijgen dertig euro internetvergoeding per maand en kunnen twee euro per thuiswerkdag declareren via YouForce.
Omdat ik ook benieuwd ben waarom de hogeschool voor deze manier van reiskostenvergoeding heeft gekozen, leg ik je vraag voor aan de centrale medezeggenschapsraad (cmr). Die stemde in 2017 in met dit reisbeleid. Voorzitter Sjoerd van Vliet vertelt: ‘Dat was op dat moment de beste optie. Inmiddels is door het hybride werken een nieuwe situatie ontstaan. Daarom heeft de cmr het college gevraagd om uiterlijk in oktober een nieuw, duurzaam reiskostenbeleid op te stellen. Dat zal overigens niet betekenen dat dan wel alle kosten vergoed zullen worden. Geld dat aan reiskosten uitgegeven wordt, gaat af van de salarispot en dat betekent minder medewerkers/docenten/faciliteiten voor de studenten – en dus mogelijk meer werkdruk.’
Het geld moet uit de lengte uit of uit de breedte komen, ik ben benieuwd wat het nieuwe duurzame reiskostenbeleid beleid gaat zijn. Daar horen we vast meer over in het najaar.
Ik legde je vraag ook voor aan de woordvoerder van de hogeschool en die laat ook weten dat de hogeschool op zoek is naar ‘duurzame en betaalbare alternatieven voor reizen met de auto zoals het OV en de elektrische fiets of een combinatie’. De hogeschool stuurt voor nu aan op ‘creatieve oplossingen’ zoals ‘carpoolen en in overleg met je leidinggevende afstemmen hoe vaak je werkzaamheden vanuit huis kan doen. Wat de oplossing ook zal zijn, het is goed om hier in een bredere context over na te denken. En je kan dit ook bespreekbaar maken met collega’s en je leidinggevende.’
De cmr-voorzitter heeft nog wel een goede tip voor alle medewerkers die meer reiskosten maken dan ze terugkrijgen van de HR: ‘Je hebt bij je belastingaangifte de mogelijkheid om je niet-vergoede reiskosten als aftrekpost op te geven.’ Handig om te weten als je afgelopen jaar veel reiskosten hebt gemaakt en je belastingaangifte over het jaar 2021 nog moet doen. Aan het einde van het kalenderjaar kan je dit ook via de hogeschool regelen zodat je belastingvoordeel wordt verrekend met je december-salaris en je netto meer geld ontvangt. Je vindt er hier meer informatie over.
Lfs,
Tosca
Lieve Tosca,
Dank voor het plaatsen van dit bericht! Zelf heb ik al erg lang met dit onderwerp te maken, waarover vaak heb moeten horen dat er niets aan te doen is. Graag wil ik wat vraagtekens plaatsen.
Ten eerste begrijp ik niet dat als mogelijke oplossing genoemd wordt om met het OV te komen. Wanneer de autokosten meer zijn dan alleen de benzine afschrijving etc. dan vermoed ik dat het elkaar niet veel ontloopt. Als je alleen de benzinekosten rekent is dat in mijn geval zelfs (bij benadering) 10,00 per dag goedkoper.
Zelf reis ik, als alles goed gaat, 3 keer per week met het OV vanuit Amsterdam. Dat kost me maandelijks zo’n € 437,94 (incl. toeslag €5,40 voor de Intercity Direct*) + €24,50 voor NS-Abonnement. Dat is globaal 460,- p.mnd. Op jaarbasis (10 mnd ivm vakanties) is dat €4.600,-. De maandelijkse compensatie van de HR is +/- €100,00 = per jaar €1.200,-. Deducerend (zie hieronder) krijg ik denk ik, ongeveer €1.670,- p.j. via de ‘uitruilregeling’ terug. Blijft er €1.730,00 over.
– Uitgaande van 10 maanden, (vanwege vakanties), schiet ik er op jaarbasis €1.730,00 = 173,00 p.mnd bij in.
– Van die uitruilregeling schiet ik daarnaast ondertussen iedere maand een half jaar lang €139,00 voor tot ongeveer €835,00** want de verrekeningen vinden plaats in mei en december. Ik noem het mijn onvrijwillige spaarpot want eigenlijk kan ik het niet missen.
Al met al kan ik maandelijks zo’n €312,00 minder uitgeven dan mijn collega’s die net zoveel werken als ik.
Het belastingvoordeel geregeld door de HR, heet dus de uitruilregeling. Dat het de reiskosten dekt is dus maar ten dele waar. Het mag namelijk nooit meer zijn dan je eindejaarsuitkering. Hoeveel er nu precies gecompenseerd wordt is niet eenduidig op de salarisopgave terug te vinden, maar als ik de loonstrookjes van dec. en mei bestudeer denk ik te kunnen ontcijferen dat het verminderd wordt op de loonheffing BT (Buitengewone Tarieven is wat je betaalt over 13e maand, vakantiegeld e.d.).
Daarnaast kan het ten koste gaan van bijvoorbeeld je pensioenopbouw etc. Hoeveel dat voor mijn pensioen scheelt weet ik niet, dat is niet transparant.
‘Verlaging van de bezoldiging door de inzet als bron kan gevolgen hebben voor de pensioengrondslag, salaris tijdens ziekte of zwangerschap, het bruto salaris sociale verzekeringen, de grondslag voor inkomensafhankelijke voorzieningen en andere loongerelateerde uitkeringen zoals de vakantietoelage. Deze gevolgen zijn voor rekening van de medewerker.’
Volgens mijn boekhouder mag ik het bedrag van 1.730,- dat ik erop toeleg niet van de belasting aftrekken omdat ik al gebruik maak van de uitruilregeling.
Als het argument is dat het uit de salarispot komt en zo mogelijk de werkdruk verhoogt, maakt de HR reizende mensen dus verantwoordelijk voor de werkdruk. Is dit niet oneigenlijk? Appels met peren vergelijken? Dan lijkt het erop dat er een andere pot beschikbaar moet komen.
Lieve Tosca, als reizende collega voel ik mij behoorlijk achtergesteld en hoop ik dat de Medezeggenschapsraad na al die jaren voor mij opkomt.
Groet en zet het goede werk voort.
* Als ik de gewone trein neem dan ben ik een half uur langer per rit onderweg, dwz 4 uur ipv 3.
** Deze getallen zijn bij benadering. Eigenlijk gaat het om respectievelijk 5 en 7 maanden en navenant verschillen de bedragen.