Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
20 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Meer aandacht voor maatschappelijke opgaven en alternatieve onderwijsroutes in visie HR voor komende jaren

Gepubliceerd: 20 December 2022 • Leestijd: 2 minuten en 27 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Studenten, opleidingen maar ook ondersteunende diensten van de Hogeschool Rotterdam zullen meer dan nu het geval is moeten bijdragen aan maatschappelijke opgaven. Dat is de boodschap uit de Strategische Agenda die maandag aan de centrale medezeggenschap (cmr) werd gepresenteerd.

Namens het college van bestuur vertelde Zakia Guernina over de agenda die bijna klaar is en een visiedocument is waarin staat wat er voor de HR de komende jaren belangrijk is. Dat zijn dus met name die maatschappelijke opgaven, die Guernina in de vergadering specificeerde.

Guernina: ‘Het gaat om “duurzame delta”, over energie- en klimaattransitie. En als tweede over “toekomstbestendige economie” waarbij niet alleen wordt gekeken naar winstmaximalisatie en kostenminimalisatie maar ook naar of het goed is voor de mens; we noemen het ook wel betekeniseconomie. De derde opgave is “vitale gemeenschap”, gericht op welzijn en zorg en waarbij je kijkt naar preventie en veerkracht, en niet alleen naar herstel. De laatste opgave is “slimme en sociale stad”, daarbij kijken we naar inclusie en gelijke kansen.’

Verschillende routes vanaf semester 6

De opgaven moeten het onderwijs ook meer ‘cross-disciplinair’ maken, maakte Guernina duidelijk. ‘In het bacheloronderwijs krijgen studenten vanaf semester 6 meer de mogelijkheid om verschillende routes te nemen. Dat je bijvoorbeeld als bedrijfskundestudent je studie combineert met watermanagement. Ons doel is dat een derde van de studenten aan zulke trajecten gaat deelnemen.’

In beginsel is dat nog vooral in het bacheloronderwijs maar daarnaast zullen andere vormen meer en meer aandacht krijgen. Denk aan duaal en deeltijdonderwijs, aan masters en aan micro-credentials, certificaten voor bij cursussen behaalde vaardigheden.

Guernina: ‘Het behalen van bachelordiploma’s zal blijven maar we zullen steeds vaker, en ook samen met het werkveld, nadenken over andere vormen van opleiden. Ook wij zullen onze positie innemen bij LLO, Leven lang Ontwikkelen.’

Grote veranderopgave

Bij dat ‘samen met het werkveld’ gaf de bestuurder als voorbeeld de nieuwe opleiding data science & AI. ‘Daar denken we samen met het werkveld en ook met het Erasmus MC en het Havenbedrijf na over de nieuwe arbeidsmarkt die zich op dit gebied aan het vormen is.’

De genoemde opleidingsvorm ‘duaal’ triggert Yoeri Meulemans, studentlid van de cmr. ‘Ik doe mijn opleiding duaal, maar toen ik een minor moest kiezen, waren er voor mij maar vijf beschikbaar. Voor de voltijdstudenten zijn dat er 149.’

‘Daarmee zie je hoe groot onze veranderopgave is’, reageert Guernina. ‘We zullen onder andere de huidige voltijdsminoren dus ook meer beschikbaar moeten maken voor duale studenten.’

Houden we voldoende rekening met wat student wil?

Houdt de Strategische Agenda, met de maatschappelijke opgaves van nu, überhaupt voldoende rekening met wat studenten willen?’, vraagt cmr-lid Tim Fleumer even later. Guernina: ‘In de tekst komt dat zeker meer voorbij. Het gaat ons om de student, die zich met een open en kritische blik ontwikkelt, die weerbaarder moet worden en die we voor de arbeidsmarkt willen opleiden. Maar lees vooral mee (in de Strategische Agenda, red.), en wees kritisch op ons: zit de rol van de student er wel voldoende in?’

Aan de vier genoemde maatschappelijke opgaven lijkt echter niet meer te tornen. Collegevoorzitter Ron Bormans: ‘Ze zijn extreem belangrijk voor de samenleving maar ook voor de jonge mensen die we gaan opleiden; het zijn niet zomaar leuke thema’s. Misschien moeten we daarin wat strenger worden, maar binnen die thema’s is er vrijheid over hoe je ze invult. Tegen andere onderwijsinstituten zou ik willen zeggen: kijk eens naar de Willem de Kooning Academie, met hun maatschappelijk engagement en hoe ze dat vormgeven door op allerlei manieren samen te werken.’

Tekst: Jos van Nierop
Foto’s: Levien Willemse

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

 Profielen, het onafhankelijke nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam, deelt wekelijks artikelen op Linkedin. Ben jij onze nieuwe connectie?

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top