Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
23 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Lieve Tosca, hoelang mag mijn scriptiebegeleider doen over het beantwoorden van mijn mails?


Lieve Tosca,

Na jarenlang bloed, zweet en tranen mag ik mijzelf hopelijk binnenkort docent Engels noemen. De enige – maar voor mijn gevoel grote – horde die nog genomen moet worden is de scriptie! Helaas verloopt de communicatie met mijn begeleider heel stroef. Ik voel mij niet serieus genomen en weet eigenlijk niet hoe ik het nog moet aanpakken. Soms duurt het drie weken om een mailtje terug te zien. Wat is eigenlijk een redelijke termijn waarop een student mag verwachten dat zijn/haar scriptiebegeleider terug mailt? 

Lfs,
Hordeloper

Lieve Hordeloper,

Ik kan me goed voorstellen dat de stressvlekken je in de nek schieten van deze situatie. Drie weken wachten op een antwoord vind ik ook echt lang, zeker als de deadline van je afstuderen dichterbij komt.

Omdat ik ook niet per se weet wat normaal is, vroeg ik onze Instagram-volgers om hulp. Studenten en medewerkers vinden twee tot drie dagen een normale reactietijd. Binnen vijf dagen moet er volgens alle partijen wel antwoord zijn.

Maar wat als dat antwoord er niet is? Ik vroeg onze bloggende docenten Corstin en Afke om hulp en die hadden goede tips! 

Afke vindt het ‘buitenproportioneel’ dat een student drie weken op antwoord van een scriptiebegeleider moet wachten: ‘Tenzij die heeft aangekondigd minder beschikbaar te zijn en voor een back-up heeft gezorgd, maar dat lijkt hier niet het geval. Overigens tip ik studenten om mij in de chat van Teams te benaderen voor vragen; dat gaat op de een of andere manier veel sneller, meestal binnen een paar uur.’ 

‘Ik ken de omstandigheden van deze scriptiebegeleider niet, dus ik kan niet inschatten of de begeleider een steek laat vallen. Als je in je privésituatie ineens iets ingrijpends meemaakt, dan kan het gebeuren dat je een tijdlang niets van je laat horen. Maar ik vind de hele situatie waar deze student in zit echt niet kunnen’,  reageert Corstin

‘De opleiding zou ervoor moeten zorgen dat een student altijd bij iemand anders terechtkan als de communicatie met de eigen begeleider niet goed loopt. Goede communicatie tussen studenten en docenten is fundamenteel voor goed onderwijs. Ik vind dan ook dat studenten daar recht op hebben. Natuurlijk moet je eerst proberen met een docent in gesprek te gaan om te kijken of er betere afspraken te maken zijn. Als het niet lukt om de communicatie met een docent vlot te trekken, dan mag een student naar de onderwijsmanager of een coördinator gaan om het probleem voor te leggen. De student mag dan ook verwachten dat het probleem wordt opgelost, zodat die weer verder kan.’ 

Oké, Hordeloper, je hebt het gelijk aan je kant: drie weken wachten op antwoord is echt te lang. Natuurlijk kan iedereen om wat voor reden dan ook moeite hebben met het nakomen van afspraken, maar wanneer dat tot gevolg heeft dat jij je deadlines niet haalt, moet er wat veranderen. En aangezien jij degene bent die met de consequenties moet dealen als je je deadline mist, ben jij degene die nu de leiding moet nemen.

Creëer overzicht: bedenk wat je nog moet doen, waar je nog hulp bij nodig hebt en maak een planning waarin je ook rekening houdt met een nette reactietijd van drie werkdagen.

Kom je nog uit qua tijd? Mooi!
Stuur je scriptiebegeleider nog een mail waarin je aangeeft hoe deze situatie voor jou voelt en wat er nodig is om het beter te maken. Deel je planning en vraag de begeleider om commitment bij het afronden van dit project. Stel ook een duidelijke reactie-deadline en geef aan dat je de zaak gaat escaleren als je voor de deadline geen reactie krijgt.
Neem je onderwijsmanager en/of slc’er mee in de cc zodat die op de hoogte zijn van jouw probleem. Wanneer nodig, kunnen ze alvast meedenken over een oplossing. 

Als je nu al ziet dat je planning onhaalbaar is, moet je hard aan de bel trekken. Stuur dan direct een mail naar je scriptiebegeleider en je onderwijsmanager waarin je aangeeft dat het proces zoveel vertraging heeft opgelopen dat je nu speciale aandacht nodig hebt. Ik hoop dat ze dan snel tijd maken om jou toch nog naar de eindstreep te loodsen.

Succes en sterkte, ik hoop dat je je voor de zomervakantie gediplomeerd docent mag noemen.

Lfs,
Tosca

Tosca Sel is hoofdredacteur van Profielen en beantwoordt wekelijks een vraag over je studie, het leven of de liefde. Heb je ook een vraag voor haar? Mail Lieve Tosca op t.sel@hr.nl en ze beantwoordt hem snel. Wil je meepraten over de Lieve Tosca-vraag? Via de @profielenmagazine stories op Instagram wint Tosca iedere maandagavond advies in. Jouw advies is welkom!

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Gepubliceerd: 5 April 2023 • Lieve Tosca

Lieve Tosca

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top