Lieve Tosca, ik doe werkzaamheden die bij een hogere schaal horen, wanneer word ik daarvoor betaald?
Lieve Tosca,
Toen ik in een vorige Lieve Tosca las over welke taken bij schaal 10 en schaal 11 hoorden, ben ik ook eens gaan kijken welke taken bij schaal 11 en schaal 12 horen. En ik ontdekte toen dat ik best wat taken in schaal 12 doe. Hoeveel uur in taken/verantwoordelijkheden moet je doen om aanspraak te maken op een hogere schaal? Want ik zie een aantal collega’s die in schaal 12 zitten die bijvoorbeeld echt niet alles uitvoeren op dat niveau. Kan jij me helpen hier duidelijkheid in te krijgen?
Lfs, Geenschaal12?
Lieve Geenschaal12?,
Dat is een goede vraag. Eentje die helaas geen makkelijk antwoord heeft.
Omdat ik niet veel van inschaling weet, nam ik contact op met de Algemene Onderwijsbond (AOb). Hun woordvoerder Douwe Dirk van der Zweep vertelt: ‘Het aantal uur is niet van belang, het gaat erom of je ergens verantwoordelijk voor bent en of het een wezenlijk onderdeel is van je functie. Neem bijvoorbeeld het college van bestuur, zij zijn verantwoordelijk voor de strategische koers. Daar worden ze naar beloond, maar daar zijn ze echt niet de hele dag mee bezig. Voor docenten is het heel kort samengevat: schaal 11 voor docenten die verantwoordelijk zijn voor hun eigen onderwijs. Schaal 12 als je verantwoordelijk bent voor (de ontwikkeling) van een flink deel van het curriculum.’
En dat is waar het grijs zit: want wat is een flink deel? En kan je dat bijvoorbeeld in uren of een percentage van je aanstelling te vatten? AOb-functiewaarderingsexpert Roelf van der Ploeg zegt van niet: ‘Het gaat om grote delen van het curriculum. Dat is niet direct in tijd uit te drukken, het kan per jaar enorm verschillen. Het moet wel om structurele werkzaamheden gaan.’
Ik vrees dat algemene regels jou niet gaan helpen en dat je in gesprek moet met je leidinggevende. Vertel dat je het over de waardering van je functie wilt hebben en plan een afspraak in om de taken binnen jouw baan naast de verantwoordelijkheden van schaal 11 en 12 in het functiehuis te leggen. Misschien komen jullie er samen uit, dat zou mooi zijn.
Misschien komen jullie er niet uit, zorg dan in elk geval dat je het besluit van je leidinggevende op schrift krijgt. Dan heb je een uitspraak over je inschaling en tegen een uitspraak kan je in bezwaar gaan. Dat kan op de Hogeschool Rotterdam bij het Bureau Klachten en Geschillen. je vindt ze hier via Hint (intranet, inloggen). De klachtenprocedure staat hier ook beschreven.
Er is ook een landelijke onafhankelijke bezwarencommissie die objectief je taken en verantwoordelijkheden weegt als je er binnen je onderwijsinstelling niet uit komt. De commissie is speciaal ingericht om op een snelle laagdrempelige manier een gezaghebbende uitspraak te krijgen. Je vindt de commissie bij de Stichting Onderwijsgeschillen.
Wanneer je het gevoel hebt dat je functiewaardering niet in orde is, kan je als werknemer best veel doen. Hoe dat kan gaan, lees je bijvoorbeeld hier in het verslag van een docent van de Hogeschool Leiden die zichzelf een schaal omhoog heeft geknokt.
Ik kan me voorstellen dat het heel goed voelt als je zo’n procedure aangaat en krijgt waar je recht op hebt. Een mooie overwinning. En als je na gedegen onderzoek in de goede schaal blijkt te zitten, is dat misschien een bittere pil, maar wel eentje die makkelijker te slikken is omdat je weet dat je er werk van hebt gemaakt en dat er goed naar jouw situatie is gekeken.
Succes met je strijd! En klop vooral aan bij de AOb als je hulp nodig hebt, ze zijn heel goed op de hoogte van dit soort zaken. En ze hebben het boekje ‘Herken de smoes’ gemaakt, met zes veelvoorkomende redenen om medewerkers niet in een hogere salarisschaal te plaatsen. Het is informatief en vermakelijk.
Lfs,
Tosca
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Back to Top