Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
9 mei 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Storingen aan koffiemachines zorgen voor irritatie

Gepubliceerd: 11 October 2023 • Leestijd: 3 minuten en 39 seconden • Nieuws

Koffiemachines die leeg zijn, dienst weigeren of niet reageren op je eigen beker en er toch een wegwerpexemplaar uitgooien. Het nieuwe studiejaar is gestart met veel klachten over de koffievoorziening. ‘Geen halszaak’, maar tegelijkertijd ook weer wel, want koffie is toch een beetje de brandstof van het onderwijs.

koffiemachine waar veel keuzes zijn 'uitverkocht'

‘Ik merk om me heen dat na zo veel weken zonder dat er iets zichtbaars aan wordt gedaan de irritatie toch wel begint op te lopen’, mailde docent Simon Cornet aan Profielen over de storingen aan de koffiemachines op de Kralingse Zoom. ‘Dit is natuurlijk allemaal geen halszaak, het gaat slechts om koffie’, relativeert hij, maar tegelijkertijd is het toch flink hinderlijk.

Wat gaat er mis? Cornet: ‘Kort na de zomervakantie zijn de koffieautomaten vervangen. Een deel van de automaten bevat nu havermelk in plaats van koemelk. Dat is natuurlijk prima. Maar er is blijkbaar iets fout gegaan bij de aanpassing. Want inmiddels is al zeven weken lang een groot deel van de automaten in storing.’

Op Kralingse Zoom lijkt betalen een bottleneck: ‘Veel automaten geven alleen koud water, omdat betalen met de medewerkerspas niet mogelijk is. Betalen met een pinpas is bij sommige automaten wel mogelijk, maar ik heb al meerdere studenten gezien die na betaling alsnog hun gekochte drankje niet kregen. Andere automaten staan helemaal uit’, aldus Cornet.

Nieuw machinepark

‘We zijn erover in gesprek met de leverancier Maas’, zegt locatiehoofd Erwin van Heijzen van de geplaagde locatie Kralingse Zoom. Hij kent de problemen: ‘Halve bekers koffie, storingen: er zijn de nodige hobbels op de weg’.

De problemen zijn begonnen na de nieuwe aanbesteding, waarbij overigens dezelfde leverancier is gekozen als voorheen: Maas koffieautomaten. ‘Er is deze zomer een nieuw contract geïmplementeerd, waarna een nieuw machinepark naar binnen is gereden, maar er zijn nogal wat hiccups’, zegt van Heijzen. ‘Vorige week vrijdag hebben we een ronde gelopen met Maas om de problemen te inventariseren. Ze komen met een verbetervoorstel, voor alle locaties.’

De problemen liggen overigens niet per se aan de nieuwe machines, zegt Van Heijzen. ‘Het is ook even zoeken naar de juiste navulling. Hier op Kralingse Zoom hebben we bijvoorbeeld uitbreiding gehad, nu de nieuwbouw open is en er meer opleidingen in dit gebouw zitten. De afstelling van de machines kan ook een probleem zijn.’

Peter van Griensven, account director van leverancier Maas, beaamt dat het navullen nog niet helemaal loopt. ‘We hebben op Wijnhaven en Kralingse Zoom meer mensen geplaatst. Het is aan het begin van het schooljaar altijd afwachten: hoeveel studenten zijn er op de locatie, waar gaan ze zitten zitten en hoeveel koffie drinken ze?’

Havermelk smaakt anders

Een docent van het Instituut voor Gezondheidszorg liep bij de Profielen-redactie binnen om koffieperikelen op de Rochussenstraat aan te kaarten. ‘Op de even etages staan nu koffiemachines die havermelk toevoegen aan producten waar normaal gesproken melkpoeder in ging. Op de oneven etages staan automaten die nog steeds melkpoeder geven. Ik werk op een even etage en het gevolg bij ons is dat vrijwel niemand de producten met ‘melk’ neemt. Ik neem tegenwoordig ook alleen nog maar zwarte koffie. Niet doordat ik geen plantaardige melk wil, maar omdat deze afschuwelijk smaakt.’

De machines zijn overigens goed van de ‘koemelkautomaten’ te onderscheiden door de groene kleur en de tekst dat er plantaardige melk in zit.

‘Havermelk heeft een andere smaak dan koemelk’, reageert Van Griensven. ‘We zien binnen het educatielandschap dat havermelk enorm in opkomst is, ook op het gebied van duurzaamheid is havermelk de betere keuze. Zo wordt er 71,5 procent minder CO2 uitgestoten bij de productie van havermelktopping ten opzichte van koemelktopping’.

Bekers stapelen zich op

Een ander probleem op Rochussenstraat zijn de bekers en de “I have my own cup“-functie, meldt de IvG-docent. ‘Bij het inhangen van je eigen beker, krijg je toch nog vaak een kartonnen beker in je kopje. Dit geldt voor alle automaten, dus echt goed werkt het nog niet.’

Ook op Museumpark stapelen de bekers zich op in en rond de automaten, vanwege hetzelfde probleem. De keuze-optie tussen ‘I want a disposable cup’ en ‘I have my own cup’ werkt ook hier kennelijk niet goed. Bij de optie ‘I have my own cup’ werkt de betaaloptie niet en/of er komt geen drankje uit. Uiteindelijk moet je toch naar de ‘disposable’ optie gaan. Dan blijf je dus met één beker zitten, en die blijft dan vaak op of in de koffieautomaat staan.

Een hack voor het bekerprobleem

’Hogeschool Rotterdam en Maas werken samen aan een spoedige verbetering van de betaalsystemen’, zegt Van Griensven van leverancier Maas. Van Heijzen wijst in de tussentijd op een ‘hack’ voor het ‘eigenbekerprobleem’. ‘Kies de rechter optie, dus voor de wegwerpbeker. Zet vervolgens toch je eigen beker eronder, dan komt er wél iets uit en krijg je geen losse beker.’

Het icoon van de roeptoeter

Van Heijzen vraagt om elke storing te melden, ‘want dan hebben we ook een sterker verhaal richting onze contractpartner Maas.’ ‘Meld het via de “roeptoeter” op het bureaublad van je computer: je ziet daar tegenwoordig een icoontje staan van een toeter met “melding maken”. Die meldingen komen allemaal bij ons binnen, en dat is managementinfo waarop wij kunnen sturen. Los daarvan zijn we natuurlijk ook helemaal niet tevreden over hoe het gaat. Maar: meldt het.’

Tekst en foto’s: Edith van Gameren

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

10 Responses to Storingen aan koffiemachines zorgen voor irritatie

  1. “‘We zien binnen het educatielandschap dat havermelk enorm in opkomst is”.
    Wat een prachtig wanstaltige zin. Ik vraag me altijd af of mensen die dit soort taal gebruiken, ook thuis zo praten. En zouden ze ook in zulke taal denken als het om heel andere dingen gaat dan hun werk? Ik denk het eigenlijk van wel.

  2. Nou, ik kan het beamen dat de koffie niet te zuipen is. Zwart is inderdaad de enige optie als je nog een soort van koffie wil hebben. Vraag me af of de mensen van MAAS zelf hun koffie drinken, want kan het me bijna niet voorstellen
    Daarbij komt het echt te vaak voor dat je betaalt en een half bekertje of zelfs niks krijgt.

  3. Ik ben echt superblij met automaten waar havermelk uitkomt: eindelijk kan ik met mijn medewerkerspasje cappuccino halen zonder dat ik daarbij bijna 4 euro hoef af te tikken bij de andere cateraar. En ja, daarvoor ga ik naar een andere etage waar een automaat staat waar havermelk uitkomt. En ik niet alleen, ook studenten zijn er blij mee, hoor ik.
    Nogmaals, heel fijn dat er ook door de keuze van koffie, rechtgedaan wordt aan inclusiviteit en daarmee ook een duurzame en een diervriendelijke optie wordt geboden.
    ‘Koffie niet te zuipen’ vind ik nou niet echt een criterium om te gaan zaniken dat je een etage moet lopen voor je klassieke bakkie pleur.

  4. @Jos Met inachtname dat het poedermelk is en dat elke havermelk weer anders smaakt, vind ik de smaak van de cappuccino van Maas best oké.
    Mijn eigen voorkeur gaat uit naar ‘verse’ kokosmelk (barista) maar je kunt niet alles hebben.
    Heb jij de havercapu geproefd en wat vind jij, Jos?

  5. @Afke Goed om te lezen. Ik drink zelf zwarte koffie, uit de automaat een vijf-tweetje (sterkte 5, suiker 2). Is goed te doen 🙂

  6. Vreemd. Uit heel veel onderzoeken op de werkvloer blijkt dat koffie het smeermiddel is van werkend Nederland. Een goede kop koffie tappen kost nauwelijks meer energie en middelen dan het tappen van een slechte kop. Toch slagen we er niet in om fatsoenlijke koffie te produceren op de HR. De koffie is traag, bitter en slecht. Triest wanbeleid, absoluut geen reclame voor Maas. Opnieuw aanbesteden als Maas de problemen niet weet op te lossen is misschien een idee.

  7. Ladagerie is inderdaad belachelijk duur geworden. Ik zat in de klankbordgroep van de aanbesteding en hoopte stiekem niet dat Ladagerie het werd. Medewerkers op de locaties zijn top hoor, maar het management van Ladagerie is teveel op geld uit, en te weinig bezig met het vervullen van sociale taken, zoals een Hogeschool hoort te doen.

    Het viel ook op dat direct na het winnen van de aanbesteding de prijzen enorm stegen. En de koffie bekertjes zijn ook een stuk kleiner geworden. Waar je eerst €2,85 betaalde voor een grote beker, betaal je nu €3,50 voor een veel kleinere beker. Dat noem je aasgieren. Gelukkig ben ik een van de weinige gelukkige studenten die een paar honderd euro per maand binnen harkt, en het dus wel kan betalen. Dus ja, ik leg wel de €3,50 neer voor de “goede” koffie, want ik heb een keer uit de automaat gekregen, en dat ging per direct de plantenbak in. Niet te zuipen!

  8. Wederom zijn de geluiden uit de comments herkenbaar. Onbegrijpelijk dat MAAS alweer gekozen is als uitbater. Slechte machines, slechte koffie, slechte service.
    Daarnaast is de cateraar inderdaad ontzettend duur! Zij zitten nu ook in het nieuwe Brascafé op KZ. Laatst een broodje daar gekocht, €8,45!! Bieren vanaf €3,75. Het personeel is top, maar met deze prijzen kan je nog liever Thuisbezorgd laten komen.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top