Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
25 oktober 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Studenten betalen nog steeds miljoenen aan ov-boetes

Gepubliceerd: 15 November 2023 • Leestijd: 1 minuten en 39 seconden • Nieuws

Studenten betalen de ov-bedrijven nog altijd miljoenen euro’s aan boetes. Ze vergeten vaak het studentenreisproduct van hun ov-chipkaart te halen als ze er geen recht meer op hebben.

Trein op station Rotterdam Centraal

Vorig jaar moesten (oud-)studenten 6,7 miljoen euro aan boetes betalen vanwege het studentenreisproduct, blijkt uit gegevens die het Hoger Onderwijs Persbureau (HOP) heeft opgevraagd bij studiefinancier DUO.

Dit jaar gaat het ook hard. Tot aan september stond de teller op 4,3 miljoen euro en afgelopen jaren viel de helft van de boetes in de maanden september tot en met december, oftewel het begin van het nieuwe studiejaar. 

Vergeten

De ov-bedrijven beloofden bij de invoering van de chipkaart in 2010 dat het studentenreisproduct in de toekomst automatisch stopgezet kon worden, maar dat gebeurde niet. Studenten moesten zelf naar een ov-automaat om het ‘reisproduct’ te beëindigen. 

Dat vergaten ze massaal. Het record aan boetes is 52,6 miljoen euro in 2014. De vervoersbedrijven hadden geen haast om technische oplossingen te zoeken. Liever wilden ze de boetes verhogen. 

Onder druk van de Tweede Kamer zijn een paar wissels omgezet. Studenten mogen alleen nog maar een boete krijgen als ze daadwerkelijk gereisd hebben met hun verlopen ov-studentenkaart. Ook wordt het reisproduct soms – maar zeker niet altijd – automatisch van de kaart gehaald bij het inchecken.

Duizenden studenten

Vorig jaar kregen 36 duizend (oud-)studenten een of meer boetes. Reizen met een verlopen ov-kaart kost eerst 81,40 euro per halve kalendermaand (dus 162,80 per maand). Na de eerste maand verdubbelen deze boetes. Dit zou misbruik tegengaan. 

Het is dus nog steeds niet mogelijk om de ov-kaart automatisch stop te zetten zodra iemand is afgestudeerd of er geen recht meer op heeft. Bij de NS Business Card kan zoiets wel: een werkgever kan die stopzetten als een werknemer weggaat.

De ov-chipkaart wordt inmiddels vervangen door een nieuw systeem, OVpay, waarbij reizigers kunnen inchecken met een pinpas of mobiele telefoon. Het is nog even afwachten wat dit voor studenten betekent en of het einde van de ov-boetes werkelijk in zicht komt. 

Boetes tot 2025 

‘Dit jaar wordt beproefd of leeftijdskorting en een bepaald assortiment aan abonnementen aan de betaalpas gekoppeld kunnen gaan worden’, schreef dit voorjaar staatssecretaris Vivianne Heijnen, die het openbaar vervoer in haar portefeuille heeft. Tot dat assortiment behoort het studentenreisproduct niet.

‘De huidige ov-chipkaart kan naar verwachting in ieder geval tot 2025 worden gebruikt’, aldus Heijnen. De kans is dus groot dat studenten tot die tijd nog ov-boetes krijgen opgelegd.

Tekst: HOP, Bas Belleman
Foto: Shutterstock

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

One Response to Studenten betalen nog steeds miljoenen aan ov-boetes

  1. “De vervoersbedrijven hadden geen haast om technische oplossingen te zoeken. Liever wilden ze de boetes verhogen.”

    Dat klinkt weer zo ontzettend herkenbaar. En daar vind ik ook wel wat van. Een beetje een verkeerslicht waar de timing niet helemaal klopt. Hierdoor durven mensen niet meer op groen te wachten, en rijden dus door rood. Wat doe je?

    A – Het verkeerslicht beter afstellen, zodat de verkeersveiligheid verbetert.
    B – Flitspaal neerzetten en de boetes 30% omhoog, kassa!

    En voor de geïnteresseerden: Het bedrijf achter de OV chipkaart is Translik in Amersfoort. Ik moest daar ooit een afschrift van mijn OV kaart aanvragen om reiskosten te declareren. Nou, hun service was zo slecht dat er geen krachttermen bestaan om dat uit te kunnen drukken. En kijk ook maar even op de Google Reviews: Gemiddeld een 1,9

    5 sterren – 15 mensen
    4 sterren – 3 mensen, geen omschrijving
    3 sterren – 4 mensen, geen omschrijving
    2 sterren – 4 mensen, sommigen omschrijven waarom
    1 ster – 61 mensen, bijna iedereen heeft wel een voorbeeld hoe ze genaaid zijn.

    Waarom Translink nog bestaansrecht heeft is mij een raadsel!

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top