Aanmeldcijfers Hogeschool Rotterdam flink hoger
Gepubliceerd: 26 February 2024 • Leestijd: 1 minuten en 59 seconden • NieuwsPer half februari 2024 hebben zich 9,3 procent meer potentiële eerstejaars aangemeld voor een opleiding aan de HR dan een jaar geleden. Toen viel de aanmeldstand juist tegen. De HR doet het nu duidelijk beter dan andere grote hogescholen.
‘Voorzichtigheid is geboden’, is de kanttekening die de HR plaatst aan het begin van de notitie over de aanmeldstanden. Aanmeldstanden zijn een indicatie maar zijn nog geen inschrijvingen, en kunnen in de loop van de maanden een wisselvallig beeld laten zien. Dat bleek vorig jaar toen de aantallen aanvankelijk tegenvielen maar richting het begin van het studiejaar weer bijtrokken.
Op dit moment ligt de aanmeldstand van studenten die in september willen starten op de HR 9,3 procent hoger dan in 2023, terwijl het aantal aanmeldingen landelijk ongeveer gelijk blijft.
Er wordt in de aanmeldstand gerekend met een gewogen getal, omdat aankomende studenten zich bij meerdere opleidingen kunnen aanmelden; als iemand zich bijvoorbeeld bij twee verschillende hogescholen aanmeldt tel die inschrijving bij elke hogeschool voor 0,5 mee.
Ook meer aanmelders voltijd bacheloropleidingen
Een jaar geleden deden vooral de associate degrees (Ad’s) en masters het goed, nu zitten ook de voltijd bacheloropleidingen in de lift, inclusief de duale varianten ervan. Als we alleen naar de bachelors kijken dan zijn er voor de HR 4254 aanmelders tegenover 4015 een jaar geleden. Dat is 5,9 procent meer.
De andere grote hogescholen staan wat betreft het aantal aanmelders voor voltijd bachelors allemaal in de min. De Hogeschool van Amsterdam en Hogeschool Utrecht beiden circa 1 procent, de Haagse Hogeschool en Inholland moeten het elk met 5,4 procent minder aanmelders doen.
Van de voltijd bacheloropleidingen van de HR doen op instituutsniveau met name IvL (+24,7 procent), EAS (+24,7), RBS (+19,7) en RMI (+53,2) het goed. Die laatste, het Rotterdam Mainport Institute, is overigens betrekkelijk klein, in absolute aantallen stijgen ze van 38 naar 59.
Extra inzet op werving
De HR ziet de positieve cijfers niet los van alle investeringen van de afgelopen tweeënhalf jaar. De afdeling marketing & communicatie en ook de opleidingen hebben extra ingezet op werving van studenten. Er wordt beter dan voorheen gekeken naar waar studiekiezers behoefte aan hebben, onder andere door gebruik te maken van een CRM-systeem (customer relationship management).
‘In grote lijnen geeft zo’n systeem ons beter inzicht in de fase van het studiekeuzeproces waar de studiekiezer zich in bevindt’, vertelde beleidsmedewerker Jeroen Cok vorig jaar aan Profielen. ‘We weten bijvoorbeeld of de studiekiezer een open dag heeft bezocht of aan proefstuderen heeft deelgenomen en welke informatiebehoefte er op welk moment leeft. Daar kunnen we gerichter onze dienstverlening op aanpassen met een persoonlijkere benadering, die de studiekiezer nog beter in staat stelt om de juiste studiekeuze te maken.’
Zorg om hogere uitval
Tegenover de positieve geluiden over de aanmeldstanden zijn er al wat langer wat minder goede berichten over de verwachte totale studentenaantallen. In het recente Trendonderzoek Studiesucces 2023 (te vinden op intranetpagina Hint) spreekt de HR zijn zorg uit over de toenemende uitval van studenten van de bacheloropleidingen en de Ad’s.
Tekst: Jos van Nierop
Illustratie: Zena-Rae
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top