Groen warenhuis als tegengeluid voor Black Friday
Gepubliceerd: 28 November 2024 • Leestijd: 1 minuten en 38 seconden • NieuwsStapelhoge kortingen en Black Friday-acties vliegen je aan het einde van het jaar om de oren. ‘Kopen, kopen, kopen’ lijkt de boodschap. Om een tegengeluid te bieden tegen de Black Friday-gekte tovert BlueCity zaterdag 30 november het oude Tropicana zwembad om tot een groen warenhuis. HR-docent Junion Hanenberg is erbij met producten die voedselverspilling tegengaan.
‘De THT-datum is een wettelijke verplichting, maar dat wil niet zeggen dat het product dan ook echt niet meer te gebruiken is. Veel mensen volgen deze guideline en gooien producten weg als ze over de THT zijn, maar dat is dus niet altijd nodig en bovendien is dat voedselverspilling’, vertelt Hanenberg.
Kijken, ruiken en proeven
Hanenberg, kerndocent bedrijfskunde, zet zich met zijn bedrijf IntelligentFood in tegen voedselverspilling. Zijn bedrijf is een van de leveranciers van relatiegeschenken binnen de HR. IntelligentFood verzorgt ook duurzame kerstpakketten. Foodproducten die vorig jaar zijn ingekocht en tegen de houdbaarheidsdatum zitten, kunnen dit jaar niet meer mee in die pakketten. Om deze producten niet weg te gooien, neemt hij ze mee naar Changez. ‘Kijken, ruiken en proeven is mijn advies. Je mag alles komen proeven en als het nog smaakt, kan je dat voor een zacht prijsje meenemen.’
Op Changez staat Hanenberg met onder andere chocolade en siropen waar zijn bedrijf reststromen munt en basilicum voor levert, maar ook met non-foodproducten zoals duurzame broodtrommels en matcha-kloppers.
‘F*ck Black Friday‘
Hanenberg ziet de noodzaak van dit evenement: ‘We leven in een wereld waarin grondstoffen steeds schaarser worden, de enige manier om er wat tegen te doen is minder consumeren en zuiniger doen. Denk na voordat je dingen koopt en voordat je voedsel weggooit.’
De organisatie achter het evenement denkt er ook zo over en legt op de website van BlueCity uit waarom dit evenement georganiseerd wordt: ‘Grote bedrijven jagen je op koopdrift, maar achter het massaal produceren en consumeren (en vervolgens afdanken en retourneren) van kleding en spullen schuilt een wereld van vervuiling en verspilling. Wij zeggen daarom: F*ck Black Friday. Tijd voor Change(z)!’
Naast een duurzame markt biedt Changez ook de grootste kledingruil in Rotterdam, een textiel-repaircafé en een restaurant met duurzaam eten en drinken. Ook zijn er verschillende workshops te volgen en kan je mee met een expeditie in BlueCity. Het evenement is gratis, maar je moet je wel aanmelden via de website.
Filmpje: hoe gevoelig zijn studenten voor Black Friday?
Tekst: Daniela Silvestri
Foto’s: Jacqueline Fuijkschot
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top