Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
28 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Groen warenhuis als tegengeluid voor Black Friday

Gepubliceerd: 28 November 2024 • Leestijd: 1 minuten en 38 seconden • Nieuws

Stapelhoge kortingen en Black Friday-acties vliegen je aan het einde van het jaar om de oren. ‘Kopen, kopen, kopen’ lijkt de boodschap. Om een tegengeluid te bieden tegen de Black Friday-gekte tovert BlueCity zaterdag 30 november het oude Tropicana zwembad om tot een groen warenhuis. HR-docent Junion Hanenberg is erbij met producten die voedselverspilling tegengaan.

Jacqueline Fuijkschot

‘De THT-datum is een wettelijke verplichting, maar dat wil niet zeggen dat het product dan ook echt niet meer te gebruiken is. Veel mensen volgen deze guideline en gooien producten weg als ze over de THT zijn, maar dat is dus niet altijd nodig en bovendien is dat voedselverspilling’, vertelt Hanenberg.

Kijken, ruiken en proeven

Hanenberg, kerndocent bedrijfskunde, zet zich met zijn bedrijf IntelligentFood in tegen voedselverspilling. Zijn bedrijf is een van de leveranciers van relatiegeschenken binnen de HR. IntelligentFood verzorgt ook duurzame kerstpakketten. Foodproducten die vorig jaar zijn ingekocht en tegen de houdbaarheidsdatum zitten, kunnen dit jaar niet meer mee in die pakketten. Om deze producten niet weg te gooien, neemt hij ze mee naar Changez. ‘Kijken, ruiken en proeven is mijn advies. Je mag alles komen proeven en als het nog smaakt, kan je dat voor een zacht prijsje meenemen.’

Op Changez staat Hanenberg met onder andere chocolade en siropen waar zijn bedrijf reststromen munt en basilicum voor levert, maar ook met non-foodproducten zoals duurzame broodtrommels en matcha-kloppers.

Jacqueline Fuijkschot

F*ck Black Friday

Hanenberg ziet de noodzaak van dit evenement: ‘We leven in een wereld waarin grondstoffen steeds schaarser worden, de enige manier om er wat tegen te doen is minder consumeren en zuiniger doen. Denk na voordat je dingen koopt en voordat je voedsel weggooit.’

De organisatie achter het evenement denkt er ook zo over en legt op de website van BlueCity uit waarom dit evenement georganiseerd wordt: ‘Grote bedrijven jagen je op koopdrift, maar achter het massaal produceren en consumeren (en vervolgens afdanken en retourneren) van kleding en spullen schuilt een wereld van vervuiling en verspilling. Wij zeggen daarom: F*ck Black Friday. Tijd voor Change(z)!’

Jacqueline Fuijkschot

Naast een duurzame markt biedt Changez ook de grootste kledingruil in Rotterdam, een textiel-repaircafé en een restaurant met duurzaam eten en drinken. Ook zijn er verschillende workshops te volgen en kan je mee met een expeditie in BlueCity. Het evenement is gratis, maar je moet je wel aanmelden via de website.

Filmpje: hoe gevoelig zijn studenten voor Black Friday?

Tekst: Daniela Silvestri
Foto’s: Jacqueline Fuijkschot

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!


Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

 

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top