Landelijke Ad-dag benadrukt toenemend belang van de associate degree
Gepubliceerd: 22 April 2024 • Leestijd: 1 minuten en 48 seconden • NieuwsAfgelopen vrijdag kwamen docenten, studenten en andere betrokkenen samen voor de vierde Landelijke Ad-dag. De bijeenkomst wordt georganiseerd door het Overlegplatform Associate degrees; dit jaar was de Rotterdam Academy de gastheer.
De Landelijke Ad-dag biedt gelegenheid om kennis en ervaring te delen over de ontwikkelingen in het Ad-onderwijs; in de ochtend plenair met verschillende sprekers en in de middag in tientallen workshops.
Onder het motto ‘in de praktijk doen we het samen’ kunnen de bezoekers kennissessies bijwonen over allerlei aspecten van het Ad-onderwijs, van de rol van Ad-professionals in hun vakgebied tot de samenwerking met het bedrijfsleven en van de inzet van AI tot duurzaamheid in het onderwijs.
Haalbare hbo-opleiding
Tijdens zijn toespraak benadrukte Adnan Tekin, voorzitter van de MBO Raad, hoe belangrijk de Associate degree is als onderwijskans die voor veel studenten haalbaar is: ‘Drie kwart van de Ad-studenten komt van het mbo. Er zijn studenten die vanwege geldproblemen geen vierjarige hbo-opleiding kunnen doen.’
Hij benadrukte dat hij het belangrijk vindt om de Ad-opleidingen toegankelijk te maken voor een grotere groep studenten, zodat meer mensen de kans krijgen om zich op professioneel vlak te ontwikkelen. ‘Ik hoop dat we meer sectoren vinden die willen meedoen aan het Ad-onderwijs’, aldus Tekin.
Studenten als ambassadeurs
Een van de doelen van de landelijke Ad-dag is positieve bekendheid geven aan deze vorm van onderwijs. Een van de manieren waarop dat gebeurt is het uitreiken van awards aan talentvolle Ad-studenten die vervolgens als ambassadeurs meehelpen de Ad’s bekender te maken.
Elke hogeschool die deelneemt aan het Overlegplatform Associate degrees mocht een van hun talenten voordragen. In totaal waren er achttien genomineerde studenten, waarvan acht voor voltijd en tien voor deeltijd.
Van deze talenten werden Summer Rous (Ad communicatie, Avans) uitgeroepen tot winnaar van de voltijd-Ad’s. ‘We hebben haar gekozen als winnaar, omdat duidelijk is dat zij veel impact zal hebben op mensen als zij zich als Ad-professional gaat profileren met haar vakmanschap, haar innovatief vermogen en haar verbindende karakter’, prijst de jury de maatschappelijk betrokken student.
Aline ten Napel (Ad voedingsmiddelentechnologie deeltijd, Hogeschool Van Hall Larensstein) won de Ad Talent Award deeltijd. ‘We hebben deze prijs aan haar toegekend vanwege de tastbare resultaten die zij heeft bereikt’, schrijft de jury. ‘Zo heeft zij het productieproces van haar werkgever efficiënter ingericht, waardoor 400 uur aan personeelstekort is opgelost. Ook is de bakkerij verduurzaamd door minder gas en elektriciteit te verbruiken.’
Ambassadeur voor het Ad-onderwijs is ze al een beetje, ze geeft presentaties aan bedrijven om de bekendheid van haar opleiding te vergroten. Zo laat ze zien hoe Ad’ers in de praktijk het verschil maken, en dat is precies de bedoeling van het ambassadeurschap.
Tekst en foto: Larice Atmoredjo
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top