Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
4 mei 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Wat doe jij nou? Met die logootjes…

Gepubliceerd: 7 January 2016 • Leestijd: 1 minuten en 25 seconden • Wat doe jij nou? Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Op tafel liggen uitgelaserde logo’s en letters en allerlei gekleurd papier, eromheen staan vijf studenten. Dit is de Willem de Kooning Academie, en vier van de vijf vierdejaars grafisch ontwerp wijzen naar student vijf: Thom.

Thom en klasgenoten

Thom (rechts op de foto) volgt de minor digital craft en heeft voor zijn laatste opdracht de hulp van vier klasgenoten ingeroepen.

Digital craft, maar ik zie allemaal papier en logo’s van hout…
‘Ik ben grafisch ontwerper en wilde op zoek naar een tool die ‘t wat tastbaarder maakt, in plaats van dat je alleen maar achter je laptop aan het werk bent. Ik ben ook bezig met een scanner waarop ik allerlei verschillende doorzichtige papiersoorten heb geprobeerd. Dus gekeken hoe dat werkt met schaduwen enzo.’

En dat past allemaal binnen die minor?
‘Het gaat erom dat je een manier van werken ontdekt. Dat je dus onderzoekend ingesteld bent.’

Is dat moeilijk?
‘Ja, maar wel heel leuk. Bijvoorbeeld dat met die scanner.’

Dan ga je boven de scanner met papier bewegen?
‘Nee, daar blijf ik van weg. Ik zet soms bijvoorbeeld wel de klep van de scanner half open, en ik combineer papier en andere materialen.’

Een uniek project?
‘Ja, ik denk het. Ik ben dit allemaal gaan doen omdat ik het, zoals ik al eerder zei, prettig vind om iets met m’n handen te doen. Hands on!’

En wat voegen je klasgenoten nu toe?
‘Ik heb hen gevraagd aan de slag te gaan met de materialen en logo’s, en er gewoon toffe beelden van te maken. Daarna vraag ik wat ze misten, en met die feedback kan ik het verder ontwikkelen.’

Waar moet het uiteindelijk toe leiden?
‘Een soort beeldmaak-studiootje, misschien wel verplaatsbaar.’

Een doe-het-zelf logo-fabriekje…
‘Ja. En heel misschien later wel commercieel, vandaar dat ik graag input van anderen krijg. Ik ben benieuwd wat er in hen opkomt.’

En werkt het, klasgenoten?
Yacine: ‘Ik vind het wel leuk om een beetje te klooien. Om even niet met een concept bezig te zijn, maar lekker inventief.’
Heidi: ‘Het houdt je scherp. Als je dit – even zonder concept – niet doet, kom je beeldend niet vooruit.’

Dat heb je geleerd?
Heidi: ‘Nee, dat is m’n eigen theorie, haha.’

Jos van Nierop

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top