Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
4 december 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

In de ban met irritante (email)enquêtes!

Gepubliceerd: 5 March 2010 • Leestijd: 1 minuten en 59 seconden • Afstudereren met Manon Dit artikel is meer dan een jaar oud.

De komende maanden blogt Manon van der Sar, vierdejaars student communicatie & multimedia design, op de website van Profielen over haar afstuderen en haar andere belevenissen op de Hogeschool Rotterdam.

Al enkele weken zijn hier woorden te vinden over mijn belevenissen als afstudeerder. Maar waar gaat mijn afstuderen eigenlijk over? Wat doe ik zoal op die lichte werkplek met dat (tot nu toe) lege prikbord? Een tipje van de sluier opgelicht…

Sierlijk diploma
Omdat we allen opgeleid zijn met een bepaald perspectief en omdat we bepaalde kennis bezitten, kan het wel eens lastig zijn om in begrijpelijke taal uit te leggen waar een specifiek onderzoek en/of afstuderen over gaat. Ik ga een poging doen om in begrijpelijke taal uiteen te zetten waarin ik vijf maanden lang al mijn hebben en houden stop om zo tot een sierlijk diploma te komen. Iedereen heeft de wens zoveel mogelijk verkregen kennis toe te passen binnen zijn of haar afstuderen, ook ik doe een stap in deze richting. Maar zal mijn best doen het 'down to earth' te houden.

Merkgedreven onderzoeksinstrument
Mijn interesse op onderzoeksvlak heeft me ertoe gebracht binnen deze thematiek een afstudeeropdracht te omschrijven. Ik combineer dit met vakgebieden als (betekenisvol) ontwerpen, (creatief) onderzoek en (experience) branding. Bij het afstuderen is het bij ons gebruikelijk om onderzoek te doen (kennis vergaren) en dit te toetsen met een multimedia product. Mijn (ontwerpende) onderzoeksvraag luidt als volgt: ‘Op welke manier kan een merkgedreven interactief onderzoeksinstrument van betekenis zijn voor haar gebruikers?’

Wasmachine
Simpel gezegd komt het erop neer dat ik een digitale tool (instrument) ontwikkel om onderzoek mee te doen. (En alvorens ik dit ontwikkel bestudeer ik de mogelijkheden en inhoud van onderzoeksinstrumenten, methodieken, authentieke informatie, betekenis e.d.). Metaforisch kun je het zien als volgt: Zilver Brand Driven Innovation (mijn afstudeerbureau) doet de was met de hand en ik ga een wasmachine ontwikkelen. De was moet er nog wel handmatig in- en uitgehaald worden en het wasschema moet ingesteld worden, maar de machine doet de rest. Dat scheelt een hoop tijd en maakt het mogelijk om meer was te doen. De was wordt veelal schoner dan voorheen!

Innovatie
Mijn visie is: ‘Met de (digitale) mogelijkheden van vandaag en morgen zijn we in staat om de kwaliteit en kwantiteit van onderzoek op een toegankelijke wijze bij elkaar te brengen. De unieke inzichten en de relatie met respondenten van kwalitatief onderzoek (wat nu veelal fysiek uitgevoerd wordt) komen samen met de representatieve aantallen en betrouwbaarheid van kwantitatief onderzoek.’ Kortom ik hou me bezig met innovatie binnen de onderzoekswereld. Daar wil ik nog aan toevoegen dat het tijd wordt om betekenisloze irritante onderzoeken (denk aan die duizendste enquête in je email) in de ban te doen! Deze leveren immers geen authentieke informatie, zorgen voor veel irritatie en hebben niet de mogelijkheid om mensen te doorgronden en/of begrijpen.

Binnenkort zal er een boek verschijnen over merk gedreven innovatie (BDI). Mijn onderzoeksinstrument wordt binnen de kaders van deze materie ontwikkeld.

Manon.

PS: Gelukkig is hieronder de mogelijkheid om te reageren (/vragen), voor het geval alles over de kop is gegaan maar de achtbaan nog steeds het einde niet heeft bereikt…

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top