Kopje koffie voor een ontbrekende wc-borstelhouder
Gepubliceerd: 25 September 2012 • Leestijd: 1 minuten en 53 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.De koffie-app die de facilitaire dienst (fadi) onlangs introduceerde, is al 941 keer gedownload. Met de app kunnen studenten en medewerkers meldingen maken bij de facilitaire dienst in ruil voor een kopje koffie.
Iedereen met een smartphone (iPhone of Android) kan nu de facilitaire dienst een handje helpen. Een foto van een wc met ontbrekende wc-borstelhouder is al genoeg.
‘Ik heb al vier koffie verdiend’, reageert Jelle, vierdejaars gezondheidstechnologie. Vanmorgen maakte hij een foto van een toilet waar wel een wc-borstel aanwezig was, maar geen wc-borstelhouder. De koffie gaat echter niet naar Jelle maar naar iemand anders die hem voor was met de melding. Koffie krijgt hij wel voor de foto die hij maakte van scheef zittende plafondtegels in een collegezaal. Jelle: ‘Dat is al een paar weken zo; dan vraag je je af waarom ze daar niets aan doen. Ik heb de foto gisteren opgestuurd, er is overigens nog niets aan de platen gedaan.’
Mooi meegenomen.
Jelle downloadde de koffie-app omdat hij zich soms aan bepaalde situaties op de hogeschool ergert. ‘Op zo’n manier kun je er iets aan doen. En ik doe het natuurlijk ook voor de gratis koffie, voor een student mooi meegenomen.’
Van de 746 binnengekomen meldingen (tussenstand vanochtend), is ongeveer tachtig procent goedgekeurd, wat wil zeggen dat de melding ook klopt. ‘Als een huismeester gaat kijken bij een mogelijk probleem, en het klopt niet of een student heeft iets in scene gezet, dan wordt de melding niet goedgekeurd’, vertelt Anneli van der Reijden, directeur van de fadi.
Funfactor
‘Als dienst leek het ons goed om op deze manier studenten en medewerkers te betrekken bij het veilig en gastvrij houden van de gebouwen’, aldus Van der Reijden. ‘Het is veel krachtiger als je het samen met gebruikers organiseert. Niet door een briefje te sturen naar de directies maar met een funfactor en een beloning. Hij is verkrijgbaar in de App-store, wat het meteen een coole app maakt.’
Het blijkt te werken, want de app ‘kostte’ de fadi inmiddels bijna zeshonderd kopjes koffie, die melders krijgen bij de diverse kantines en restaurants op de Hogeschool Rotterdam. De fadi betaalt gemiddeld 1,25 euro per kopje koffie aan de koffieverkoper. Van der Reijden: ‘Meldingen worden eerst gecontroleerd door een huismeester en kleine problemen worden meteen opgelost, een dag later ontvangt de melder een bevestigingsmail waarmee hij koffie kan halen.’
Kapotte beamer-lamp
Studenten en medewerkers brengen de fadi over van alles op de hoogte, blijkt. Vanochtend kwamen er bijvoorbeeld meldingen binnen over een kapotte beamerlamp, niet opgeruimde bekertjes en dus de eerder genoemde ontbrekende wc-borstelhouder. ‘We krijgen uit alle hoeken van de gebouwen klachten,’ meldt Van der Reijden verheugd.
De app kostte de fadi ongeveer 10.000 euro aan ontwikkelkosten en 60 euro om ‘m in de App-store aan te bieden. Van der Reijden: ‘Dat laatste is een symbolisch bedrag, waarschijnlijk omdat het een niet-commerciële app is.’ De app is alleen beschikbaar voor de twee populairste mobieltjes: iPhones en Androids.
Jos van Nierop
[…] Bron: Profielen […]