Pitchen tegen studenten uit 5 landen
Gepubliceerd: 26 March 2012 • Leestijd: 3 minuten en 3 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Strak in het pak een strenge raad van bestuur overtuigen van jouw businessplan. Terwijl de concurrentie druk overlegt op de gang voor hún perfecte pitch. Het team van de Hogeschool Rotterdam streed tegen twintig internationale studententeams tijdens de spannende case competition van het Network of International Business Schools (NIBS).
‘Nice to meet you, I am Jennifer.’ De raad van bestuur krijgt een kordate handdruk van Jennifer Mitchell. In het dagelijks leven is Jennifer commerce-studente aan de Canadese Memorial University. Maar tijdens de case competition van NIBS in Rotterdam is ze een stijlvolle, gedreven zakenvrouw van het fictieve bedrijf Memorial Consultancy. Het doel van Jennifer en haar medestudenten is om het Aziatische autobedrijf Mahindra&Mahindra ervan te overtuigen hoe het in Zuid-Afrika zoveel mogelijk geld kan verdienen. Tegelijkertijd geeft een ander team zijn presentatie in de kamer ernaast, in de hoop Memorial Consultancy af te troeven. De studenten strijden in twee teams tegen elkaar en de winnaar gaat door naar de volgende ronde waar een nieuwe case wacht. Hoe zou het Havenbedrijf het beste honderd hectare van Maasvlakte 2 kunnen inrichten bijvoorbeeld.
vergeten te eten
Terwijl de raad van bestuur de deuren sluit om te bespreken welk van de twee teams gewonnen heeft, staan twee andere teams alweer inde startblokken voor hún Mahindra&Mahindra-case. Het team van de Hogeschool Rotterdam strijdt tegen studenten van de Deense International Business Academy. Vierdejaars bedrijfseconomie Roxanne van Geest (25) en Marjolein Hesselink (21), derdejaars bedrijfskunde, kijken gespannen om zich heen of ze al naar binnen mogen. Het team met twee excellente studenten uit de honours class werkt al vanaf december aan een paar cases per week ter voorbereiding op de case competition. Geen overbodige luxe want voor de verschillende cases tijdens de competitie – met als onderwerpen social media en duurzaamheid – krijgen de studenten maar drie tot vier uur de tijd. Marjolein en Roxanne vergeten zelfs te eten. Niet raar, want ze hebben vier uur om erachter te komen of het fictieve bedrijf Mahindra&Mahindra het beste auto’s uit India naar Zuid-Afrika kan importeren, of dat het beter is om voor een ‘hub’ of een eigen fabriek op Afrikaanse bodem te gaan.
pleiten voor een ‘hub’
Tijdens de presentatie wordt hun keuze duidelijk. Het team pleit gepassioneerd voor een ‘hub’, een soort grote opslagplaats voor auto’s. ‘Want mensen in Zuid-Afrika willen graag een Aziatische auto omdat ze Afrikaanse auto’s niet vertrouwen’, licht Roxanne hun keuze toe. Overtuigend cijfermateriaal volgt. Roxanne heeft rode wangen als ze op de gang wacht op het juryoordeel. ‘Hoe ging het bij jullie?’, vraagt Amanda Nielsen van het Deense team aan Marjolein. ‘Goed’, zegt ze. ‘En bij jullie?’ ‘Ik wist niet hoe we al die informatie in twintig minuten moesten proppen.’ Als de Deense weg is, zegt ze tegen een medestudente: ‘Als we niet van hen winnen, ga ik in je oor gillen.’ Roxanne grinnikt de spanning weg. Ze mogen weer naar binnen. De jury prijst hun consistente verhaal en beloont ze met zeven punten. Ze winnen van de Denen om uiteindelijk zesde te worden. Lachend en high fives makend komen ze naar buiten. ‘Ik ben normaal altijd zo’n stresskip’, zegt Marjolein. ‘Maar in deze competitie zijn we echt gegroeid als team. In het begin wisten we niet goed waar we moesten beginnen. Nu brengen we een overtuigend verhaal.’ Ze leerden niet alleen veel van de onderlinge samenwerking, maar ook van de andere teams. ‘Bij de anderen zagen we hoe goed een tijdslijn en grafieken werkten. Daar hebben we veel van opgestoken’, zegt Marjolein.
nieuwe vrienden
Grote bedrijven als het Havenbedrijf Rotterdam en baggerbedrijf Van Oord vormden de jury die bepaalde dat het team van Missouri State University de wedstrijd wint met een strategisch plan voor de afdeling productontwikkeling van Nokia Denemarken. Teamlid Mitchell Brunson is vol lof over de competitie en Rotterdam. ‘De cases waren uitdagend.We moesten iedere keer weer met een creatieve oplossing komen. We hebben geen enkele keer achterover kunnen leunen. Het was een eer om te winnen want de andere teams waren ook erg goed. Maar het beste van de week was dat we nieuwe vrienden maakten en een nieuwe stad en cultuur leerden kennen.’
Martine Zeijlstra
The Worldwide Case Competition wordt georganiseerd door het Network of International Business Schools (NIBS). NIBS gelooft dat de internationalisering van business en de globalisering van de economie essentiële elementen zijn bij de ontwikkeling van managementvaardigheden. De case competition wordt ieder jaar door een andere instelling georganiseerd. Dit keer was het de beurt aan de Hogeschool Rotterdam. Twintig teams excellente bachelorstudenten uit de Verenigde Staten, Canada, Ierland, België, Denemarken en Nederland namen het tegen elkaar op bij de oplossing van business cases. Studenten van de Hogeschool Rotterdam namen al voor de vierde achtereenvolgende keer deel.
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top