Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
30 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Verpleegkunde van onvoldoende naar goed

Gepubliceerd: 30 September 2014 • Leestijd: 2 minuten en 5 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Bij verpleegkunde zijn ze ‘ongelofelijk blij’. Na hard werken is de kwaliteit van de opleiding omgebogen van een ‘onvoldoende’ naar een ‘goed’, luidt het recente oordeel van de NQA, de visiterende en beoordelende instantie.

ziekenhuis verpleegkunde blij

De onvoldoende betrof met name het afstudeerwerk waarover de NQA twee jaar geleden concludeerde dat ‘bij te veel werken niet voldaan wordt aan het bachelorniveau’. Om op z’n minst weer naar een ‘voldoende’ te gaan, waren maatregelen noodzakelijk.

‘Ontzettend veel gedaan’
En die kwamen er dus ook. ‘We hebben ontzettend veel gedaan’, vertelt onderwijsmanager Els de Bock. Zo wordt sinds begin 2013 het afstudeertraject van studenten nauwgezetter gevolgd. De Bock: ‘Zij moeten een plan van aanpak maken en daar een ‘go’ voor krijgen. Ook worden alle scripties die een 6 krijgen nog een keer gelezen door een derde beoordelaar, iemand van het Kenniscentrum Zorginnovatie.’ Exacte aantallen weet de onderwijsmanager niet maar het heeft er in geresulteerd dat ‘een flink deel’ als nog een onvoldoende kreeg en de scriptie moest aanpassen. Studenten werden dus ‘ineens’ geconfronteerd met strengere afstudeereisen, en dat leidde soms tot boze reacties.

Verpleegkunde begon begin 2013 ook met het aanbieden van extra lessen en opdrachten in onderzoeksvaardigheden. Ook docenten zijn daarin bijgeschoold. De Bock: ‘We hebben nu een docent voor literatuurstudie en eentje voor kwantitatief onderzoek, zowel voor studenten als docenten.’

Thema’s
Om te zorgen dat docenten inhoudelijk nog beter boven de stof van de te beoordelen scripties staan, is gekozen voor afbakening. De Bock: ‘Voorheen was er een veelheid aan onderwerpen waardoor de inhoudelijke begeleiding lastig was. Nu hebben we gekozen voor bepaalde thema’s waaruit de studenten moeten kiezen. Een docent focust zich op een van die thema’s waardoor hij een bepaalde deskundigheid kan opbouwen. Aan ieder thema is een lector verbonden. De NQA heeft hierover zijn waardering uitgesproken.’

De opleiding ontving het goede nieuws over de accreditatie ongeveer gelijktijdig met het bericht dat minister Bussemaker en ook accreditatieorganisatie NVAO bij de beoordeling van opleidingen in de toekomst minder nadruk willen leggen op de kwaliteit van afstudeerscripties. In het HOP-artikel erover wordt verpleegkunde met name genoemd.

‘Slaan we niet door?’
De Bock: ‘Ook ik heb mij wel afgevraagd: slaan wij niet te ver door? Leggen wij niet te veel nadruk op het afstudeerwerk?’ Ondanks de recente oproep van Bussemaker zijn de inspanningen om de kwaliteit van de scripties te verbeteren niet tevergeefs, meent De Bock. ‘We vonden zelf ook dat de kwaliteit beter kon, en die is nu verbeterd.’ En: een verpleegkundige doet in de praktijk wel kleine onderzoekjes. De Bock: ‘Verpleegkundigen moeten zich in hun werk steeds de vraag stellen waarom ze iets doen, en waarom iets gebeurt. Waarom valt een patiënt bijvoorbeeld uit bed? Daar doe je onderzoek naar, hoe klein dat onderzoek ook is. Je moet studenten aanleren om kritisch te denken. Dat moeten ze gewoon kunnen.’

Onderwijsmanager De Bock blikt terug op een intensieve en spannende visitatieperiode. ‘We hebben echt hard gewerkt en hebben ook gedacht: Wanneer is dat wat we doen goed voor een 6. Is het wel een 6?’ De opleiding kreeg van de NQA uiteindelijk het oordeel ‘goed’, zeg maar een 8. De Bock: ‘En daar zijn we natuurlijk ongelofelijk blij mee.’

Jos van Nierop

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top