Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
18 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

‘Systeem lerarenopleidingen op de schop’

Gepubliceerd: 28 October 2015 • Leestijd: 2 minuten en 16 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Coalitiepartijen VVD en PvdA willen dat iedereen met een bachelordiploma straks voor de klas mag staan, meldt Nu.nl. De school zelf zou deze docenten verder moeten opleiden.

Het is met name voor universitaire studenten ‘maximaal onaantrekkelijk’ om voor het lerarenvak te kiezen, zeggen Kamerleden Pieter Duisenberg (VVD) en Loes Ypma (PvdA) tegen nieuwswebsite Nu.nl. Wo’ers die op middelbare scholen willen werken, moeten nu ná hun bachelor en master nog een lerarenopleiding volgen.

Voor hbo’ers is het volgens de twee partijen niet aantrekkelijk om leraar te worden. Daarom willen VVD en PvdA dat afgestudeerden meteen voor de klas kunnen staan. Eenmaal aan het werk, moeten ze door de school verder worden opgeleid om hun lesbevoegdheid te halen.

Aantrekkelijker
Nu de Rijksbegroting voor onderwijs en wetenschap in de Tweede Kamer wordt besproken, komen verschillende partijen met hun wensenlijstjes aanzetten. Ook betere universiteiten en studiefinanciering voor dertigplussers staan daarop. Het plan van Ypma en Duisenberg is een van de opvallendste.

Minister Bussemaker van Onderwijs probeert het lerarenvak al langer aantrekkelijker te maken, met name voor hoger opgeleiden en zij-instromers. Begin deze maand besloot ze daarom dat universitair afgestudeerden voortaan ook de ‘educatieve minor’ mogen volgen, een vakkenpakket van een half jaar. Wie die minor met goed succes heeft afgerond mag lesgeven in het vmbo en in de onderbouw van havo en vwo.

Sectororganisatie VO-raad is daar positief over, maar een woordvoerder merkt ook op dat de studenten die een half jaar educatieve vakken hebben gevolgd nog maar weinig praktijkervaring hebben. Vooral op het terrein van pedagogisch-didactische vaardigheden moeten scholen deze leraren nog intensief begeleiden, aldus de woordvoerder.

Wensenlijstje
De VVD wil ook dat Nederland in de komende vijftien jaar vijf Nobelprijzen in de wacht sleept, zegt Kamerlid Pieter Duisenberg tegen het Financieele Dagblad, en het onderwijs moet ook verbeterd worden. ‘We moeten weg van de middelmaat én naar de individuele ontplooiing van àlle kinderen.’ Honoursprogramma’s, selectie aan de poort en hoge salarissen voor topprofessoren zouden daarbij moeten helpen.

Oppositiepartij D66 haalt een oude wens van stal: geef ook studiefinanciering aan dertigplussers. Waarom zouden zij geen goedkope lening mogen afsluiten om hun studie te financieren? Kamerlid Paul van Meenen: ‘Het is al lang niet meer zo dat je je hele werkzame leven bij één werkgever blijft. Mensen beginnen een nieuwe carrière, of willen op latere leeftijd gaan studeren. Dat moet je voor zo veel mogelijk mensen bereikbaar maken.’ Tussen de tachtig- en tweehonderdduizend dertigplussers zouden hier wel oren naar hebben, aldus D66.

WC-eend wetenschap
In een opinieartikel in de Volkskrant maakt de SP zich zorgen over de onafhankelijkheid van wetenschappelijk onderzoek en noemt een paar voorbeelden van bedrijven die invloed uitoefenen op onderzoek, van Red Bull en Nutricia tot pesticidenmaker Bayer. ‘Wij van WC-eend adviseren WC-eend’, sneert Sandra Bekkerman, medewerker van de SP. Eén van haar oplossingen: meer financiering van fundamenteel, onafhankelijk onderzoek. ‘De helft van het overheidsgeld waarvoor nu geconcurreerd moet worden (tweede geldstroom) wordt toegevoegd aan de vaste financiering van universiteiten (eerste geldstroom).’

Maar het gaat vandaag in de Tweede Kamer niet alleen over hoger onderwijs en onderzoek. Ook de rest van het onderwijs komt aan bod, evenals cultuur en emancipatie. Het CDA wil zittenblijven bestrijden. De PvdA wil al snel diploma’s waarin scholieren op verschillende niveaus eindexamen doen: het ene vak op een hoger niveau dan het andere. Daar is staatssecretaris Sander Dekker al mee bezig.

De Tweede Kamer vergadert vandaag en morgen over de begroting van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

HOP, Petra Vissers & Bas Belleman

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

8 Responses to ‘Systeem lerarenopleidingen op de schop’

  1. Het is volstrekt logisch dat iemand die voor een klas wil staan daar ook een opleiding voor moet volgen. Het is een beroep net als alle andere, waar je voor moet studeren om dat te beheersen, net als alle andere. Het is dan jammer dat je eerst hebt gekozen voor een andere bachelor of master en pas later het besef krijgt dat je les wilt geven. Je kunt dit vak niet beheersen door het maar te gaan doen zonder gedegen opleiding of met een minimale cursus. Dat zouden we bij alle andere vakgebieden uitermate vreemd vinden.

    Als ik het omgekeerde pad zou willen opperen, dus dat ik met educatieve bachelor en master aanklop als bijvoorbeeld logistiek coordinator bij een bedrijf omdat ik nou eenmaal een bachelor of master heb, lachen ze me uit.

    Maar voor het vakgebied onderwijs echter vinden we het helemaal niet vreemd dat er geopperd wordt dat iemand zonder relevante opleiding voor een klas kan gaan staan.

    Ik snap niet dat mensen in de landelijke politiek dit soort uitspraken doen. En al helemaal niet met als doel dat de kwaliteit van het onderwijs dan beter wordt. Het is eerder een klap in het gezicht van de onderwijsprofessionals die wel de moeite nemen om goed te scholen middels een lerarenopleiding en/of educatieve master.

  2. Doet mij een beetje denken aan: ‘laten we 17 jarigen vast alleen auto rijden, en dan zorgen de ouders wel dat de rijlessen zsm beginnen’.

    Daarnaast, alles in deze samenleving draait om geld. Wil je het aantrekkelijker maken? Geef meer loon. Ik zie niet in waarom daar zo moeilijk over wordt gedaan? Want bij bankiers kan het wel: ‘als we ze minder geld geven dan gaat iedereen weg’.

    Ach. Het geeft maar weer aan waar de prioriteiten liggen he!

  3. @DDijks, waarom? Vanwege de didactische vaardigheden? Die missen ‘opgeleide’ leraren nu ook(in ieder geval een (groot) aantal). Iemand die in de techniek gezeten heeft(bijvoorbeeld Werktuigbouw of Luchtvaarttechniek) kan volgens mij prima de wiskunde en/of natuurkunde op middelbare scholen uitleggen(is er immers dagelijks mee om gegaan, en vaak ook complexer).
    Iemand die tolk is kan, lijkt mij, prima een taal spreken en schrijven, dus zou diegene dat theoretisch gezien toch ook over moeten kunnen brengen.

    Andersom is dat lastiger, iemand die wiskunde leraar is zou moeilijker de techniek in kunnen. Deze is wel geoefend in bepaalde wiskunde, maar kan dit niet toepassen in de praktijk(bijvoorbeeld machine bouw), doordat dit verder gaat dan een formule oplossen.

    Wellicht mis ik iets, dus vul me maar aan 🙂 Maar zo denk ik er in ieder geval over, haha!

  4. @ gefrustreerde wtb’er
    Iemand die sterk is in zijn vakgebied heeft niet automatisch ook de skills om op een duidelijke manier een verhaal over te brengen, en duidelijk uit te leggen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet of dit perse met een lerarenopleiding te maken heeft of niet. Sommige mensen kunnen gewoon beter niet voor de klas staan.

  5. @ gefrustreerde wtb’er

    Naast het feit of je goed kan uitleggen zijn er nog zo ontzettend veel andere dingen die een leraar moet kunnen. Orde houden is makkelijk te zeggen maar als een klas ‘ontspoort’ is dat veel vaker naar de leraar terug te leiden die het niet goed aanpakt i.p.v. de klas die zelf onhandelbaar is. 70% van je communicatie als leraar is nonverbaal, vandaar ook vakken als Drama. En die vaardigheden krijg je niet zomaar onder de knie door de theorie door te lezen. Dit leer je door ontzettend veel te oefenen. Daarom loop je op leraren opleidingen ook zoveel stage.

    Zelf ben ik van universitaire Wiskunde overgestapt naar HBO Leraar wiskunde en voor mijzelf weet ik zeker dat als ik met een bachelor wiskunde van de uni, ondanks de educatieve minor, niet half zo’n goede leraar had geworden als dat ik nu wordt.

    Het doet mij een beetje pijn dat door allerlei zij-instromers de kwaliteit van leraren gemiddeld gezien achteruit gaan, terwijl het woord van hogerhand altijd zegt de kwaliteit op te willen schroeven . Veel mensen denken te makkelijk over het leraarschap. Daarom dat veel middelbare scholen (tijdens stages al vaker horen langs komen) liever mensen hebben die de leraren opleiding hebben afgerond dan zij-instromers. Leraar zijn is meer dan veel kennis van een vakgebied (zoals wiskunde) hebben!

  6. @M & Leraar in Opleiding,

    Tuurlijk, orde houden hoort erbij. Echter heb ik genoeg leraren mee mogen maken die wel de opleiding hadden afgerond(dus geen zijinstromers) en die totaal niet over konden brengen, nog orde konden houden. Bovendien ken ik er een paar in opleiding waarvan ik twijfel of zij het überhaupt vol gaan houden.

    Orde houden heeft naar mijn mening te maken met charisma, en dat is iets wat zeer lastig aan te leren is. Je hebt het of je hebt het niet(bv, Hitler had het, Rutte heeft het niet).

    Daarnaast, de stof overbrengen is inderdaad meer dan alleen de stof doorlezen en op een bord plempen, je moet het interessant maken. Daar kunnen zijinstromers een handje helpen lijkt mij. Iemand die puur wiskunde heeft gestudeerd, zal dit lastiger met praktijk voorbeelden kunnen koppelen. Bijvoorbeeld(dit kwam ik toevallig ergens tegen): een natuurkunde leraar koppelt allerlei vraag stukken met dingen uit Marvel Films(bijvoorbeeld het creëren van lift en de heli carrier uit Avengers). Als men dingen zo koppelt, blijft iets veel makkelijker hangen. Doordat een ingenieur met praktijk & wis/natuurkunde bezig is(geweest), zou deze naar mijn idee goed in staat moeten zijn om praktijk met abstracte wiskunde te koppelen. En dus ook de stof interessant maken(reden waarom ik dus ook wiskunde A had op de HAVO is omdat ik het niet interessant genoeg vond, in slaap viel, de vragen niet deed maken en dus geen wiskunde B had gekozen).

    Ik beweer niet dat het leraarschap makkelijk is. Naar mijn idee zijn teveel leraren bezig met opvoeden, en te weinig met les geven. Dit is ook niet het vak van de leraar natuurlijk, daarvoor moet bij de ouders gekeken worden. Dan alsnog moet ik altijd met een lach denken aan mijn oude Natuurkunde leraar die hyperactief voor het bord stond te springen. Hij had overigens geen last van herrie of wat dan ook, en vroeg zich af hoe dat kwam. Ik denk puur omdat hij wel charisma had(Ik sta er, ik ben er, en jullie houden je kop), en het gros van mijn andere leraren hadden dit duidelijk niet.

  7. Iemand die goed les kan geven moet voor de klas staan, ongeacht zijn achtergrond.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top