Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
13 augustus 2020

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

‘Junioronderneming’ in pakken voelt zich gepasseerd door eigen opleiding

Gepubliceerd: 16 September 2016 • Leestijd: 2 minuten en 37 seconden • Nieuws

Eerstejaars commerciële economie en entrepreneurship konden deze week op de hogeschool met korting een maatpak van Suitsupply aanschaffen. Concurrent Critisized, een vroegere junioronderneming, is teleurgesteld dat zijn bedrijf niet is benaderd om studenten een pak aan te meten.

maatpakken-suitsupply

Voor een tweedelig maatpak of mantelpak ter waarde van minimaal 399 euro hoefden de eerstejaars bij Suitsupply maar 249 euro neer te tellen. Zo’n 280 studenten hebben zich voor de actie aangemeld en er zijn zo’n 110 pakken (stand van donderdagmiddag) verkocht, vertelt onderwijsmanager Berry Andeweg. Op de hogeschoollocatie in het WTC namen medewerkers van het maatpakkenbedrijf deze week de maten op van de lijven van de aankomende ondernemers en managers.

Offerte

Alessandro Joia van concurrent Critisized juicht de kortingsactie toe, maar vindt het jammer dat het bedrijf dat hij samen met Wanissa Phromson oprichtte niet is benaderd om de studenten te helpen met een professionelere uitstraling. De twee ondernemers zijn student small business/entrepreneurship aan de HR en startten Critisized een paar jaar geleden als junioronderneming.

Joia: ‘Wij hebben de opleiding eerder het aanbod gedaan om alle studenten small business aan te kleden, met korting. En nu gaan ze in zee met Suitsupply. Natuurlijk krijgt degene met het beste aanbod de opdracht. Maar wij zijn diep teleurgesteld dat de opleiding entrepreneurship, die zich profileert als leerschool voor ondernemers, een onderneming uit eigen keuken geen ingang geeft in het gesprek.’

Ondernemingshouding

Onderwijsmanager Andeweg roemt de ondernemingshouding van Joia en vertelt dat een eerdere samenwerking met Critisized niet zo veel heeft opgeleverd. Andeweg: ‘Vorig jaar hebben we een kortingsactie van Critisized – een compleet pak voor 299 euro – in onze nieuwsbrief opgenomen, maar daar is toen niet zo veel op gereageerd. Studenten kennen de naam Critisized niet; Suitsupply is dan toch een ander verhaal.’

Dat Andeweg zegt dat studenten de naam Critisized niet kennen, wijt Joia juist aan het onderwijsmanagement. De opleiding heeft al eerder op verschillende manieren samengewerkt met het bedrijf, maar daar heeft de opleiding in zijn ogen te weinig promotie voor gemaakt en te weinig aandacht aan besteed. Joia: ‘Aan de Suitsupply-actie is via mail, posters etcetera heel veel aandacht besteed. Dat is terecht maar bij onze actie ging het vorig jaar maar om één mailtje, terwijl wij een bedrijf uit de opleiding zijn. Dat verschil vind ik zorgwekkend.’

Aangehaakt

De opleidingen op de locatie WTC kozen voor Suitsupply omdat de kortingsactie van het bedrijf bij collega-opleiding sportmarketing & management vorig jaar een groot succes was. Andeweg: ‘Daarom zijn wij aangehaakt. We vonden in dit concept alle punten die wij belangrijk vinden voor onze studenten, namelijk: de juiste kwaliteit, een scherpe prijs, een aansprekend merk en een partij die berekend is op het verwerken van grote aantallen klanten in korte tijd. Suitsupply is deze dagen ook met een man of zeven aanwezig om de nieuwe pakdragers op te meten. Je moet je afvragen of Critisized dat zou aankunnen.’

Kiezen voor een bepaald bedrijf betekent ook dat je andere bedrijven niet kiest, stelt Andeweg. ‘Ook dat is ondernemen.’

Oriënteren

Maar hoe kun je, reageert Joia weer, spreken over ‘juiste kwaliteit, scherpe prijs en aansprekend merk’ als je je keuze baseert op slechts één partij en je je niet oriënteert. Dat is raar en dan snap je het volgens mij niet helemaal. Als onderwijsinstelling moet je daarnaast juist gebruikmaken van je eigen succesverhalen.’

Jos van Nierop

De opleidingen vinden de maatpakkenactie een goede zet omdat een mooi pak aan de prijzige kant is én omdat de commerciële studenten al tijdens hun studie ‘volop in contact komen met Rotterdamse ondernemers, en dat gebeurt ook in pak’, zo staat te lezen op de intranetpagina Hint van het instituut CoM. En: ‘Afgestudeerde studenten starten na het behalen van hun studie als zelfstandig ondernemer of als ondernemende manager. En daar hoort een mooi (mantel)pak bij.’
Dit artikel wordt je aangeboden door Profielen, het nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam. Like what you see? Like ons dan op Facebook en blijf via je eigen tijdlijn op de hoogte van het laatste nieuws. Liever een nieuwsbrief? Meld je hier aan voor een tweewekelijkse update.

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

10 Responses to ‘Junioronderneming’ in pakken voelt zich gepasseerd door eigen opleiding

  1. Business is ook een kwestie van gunnen! De opleiding gunt het blijkbaar liever een “corporate” dan een “local entrepreneur” uit de eigen opleiding. #supportyourlocal #supportyourkids

  2. Sterk punt gemaakt door deze jonge ondernemer! Wat bizar dat een ondernemersopleiding zijn eigen ondernemers niet steunt?!

  3. Op zijn zachts gezegd vreemd dat een onderwijs instelling die pretendeert entrepreneurs op te leiden een externe partij verkiest boven een succesvolle “home grown” onderneming. #makesyouwonder #staywoke #supportyourlocals

  4. Zij komen van de opleiding Ad Ondernemen af en hebben daar ook 2 docenten als brand ambassadors, dan zou ik zeggen: Steek heel Ad ondernemen in een maatpak met een leuke korting! Als ondernemer kijk je verder dan je concurrenten.

    Succes

  5. Andeweg: ‘juiste kwaliteit, scherpe prijs en aansprekend merk’?! Volgens mij komen deze punten ook overeen met Critisized..! Dus waar heb je het over dhr. Andeweg?

  6. Inderdaad erg vreemd dat de opleiding zijn eigen “apprentices” niet support. De twee ondernemers komen nota bene van de opleiding Small Business en Retail Management en daar is Dhr. Andeweg onderwijsmanager van begrijp ik?

  7. Toen ik nog AD ondernemen stuurde had ik zeker een maatpak van Critisized aangemeten gekregen. HRO had de ondernemers van Critisized een kans moeten geven, tevens gelijk kunnen laten zien aan de toekomstige ondernemers van AD wat je kunt bereiken.

  8. Wauw, waar is die opleiding mee bezig?! Critisized heeft inderdaad niet zoveel bekendheid als Suitsupply. Maar als opleiding zou je Critisized dan toch een boost willen geven? Zeker als het uit je eigen koker komt! En of ze dat wel of niet aan kunnen, weet je pas als je met ze in gesprek gaat. Die kans hebben ze niet gekregen. Het management is volledig aan hen voorbij gegaan. En heeft de plank mis geslagen, als je het mij vraagt. Je moet als onderwijsinstelling inderdaad gebruik maken van je eigen succesverhalen! Er is voor nieuwe/andere studenten niets inspirerender dan dat! #fail #supportyourlocals #makeithappen

  9. Mee eens, echt een gemiste kans voor de opleiding om te laten zien dat ze studenten afleveren die klaar zijn voor het ondernemerschap én slagen als ondernemer. Als opleiding wil je toch juist de succes verhalen kunnen vertellen? Het lijkt alsof de opleiding geen geloof, noch vertrouwen heeft in haar eigen studenten. Wat zegt dat dan over de kwaliteit van de ondernemersopleiding?

    De vraag is: staat de deur nog op een kier om Critisized alsnog een kans te geven?

 

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  2. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  3. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  4. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  5. Geen commerciële boodschappen.
  6. Niet op de man/vrouw spelen.
  7. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  8. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  9. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top

%d bloggers like this: