Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
30 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Berry en Janine: Eerst student, toen docent en nu onderwijsmanager

Gepubliceerd: 24 October 2017 • Leestijd: 2 minuten en 18 seconden • Afgestudeerd Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Janine Slootmaekers kreeg tijdens haar studie small business & retail management les van Berry Andeweg. Nu zijn ze allebei onderwijsmanager bij deze opleiding.

Janine Slootmaekers (29)
Tot 2010: sbrm, gevolgd door master onderwijskunde VU
Nu: onderwijsmanager HR

Berry Andeweg (37)
Tot 2005: sbrm
Nu: onderwijsmanager HR

Het was helemaal niet de bedoeling dat Berry in het onderwijs terecht zou komen, laat staan dat hij een opleiding zou managen én een docententeam zou aansturen. Hij had na de havo namelijk maar één grote droom en dat was auto’s verkopen. Dus ging hij small business studeren en nam hij een bijbaantje als autoverkoper. Andeweg: ‘Dat verkopen deed ik met plezier, maar toen ik m’n diploma op zak had en ’t fulltime ging doen, merkte ik dat ik meer kon.’

‘Voor ik het wist stond ik fulltime voor de klas’

‘Gelukkig belde een HR-docent met wie ik tijdens m’n opleiding goed contact had. Hij vroeg of ik af en toe een lesje ‘sales’ kon geven en dat greep ik gretig aan. Voor ik het wist stond ik fulltime voor de klas.’

En daar – tijdens een van zijn eerste lessen – ontmoette Andeweg studente Janine Slootmaekers. Ze wilde ondernemer worden en studeerde met veel enthousiasme. Ze hielp bij het proefstuderen en de open dagen en werkte al snel aan een groot ondernemersproject. Toen ze in haar tweede jaar stage moest lopen, deed ze dat onder andere op de HR.

En toen haar stage in het derde jaar op het laatste moment niet doorging, bood Andeweg haar een stageplek aan. Slootmaekers had één voorwaarde: ‘Ik wilde iets nieuws leren. Daarom wilde ik gaan lesgeven, want dat had ik nog nooit gedaan.’ Andeweg: ‘En ze had talent. In het begin deden we het samen, maar aan het einde van de stage had ze mij niet meer nodig.’

1.100 studenten en 40 docenten

Terwijl Andeweg steeds meer managementtaken op zich nam en steeds minder voor de klas stond, kreeg Slootmaekers een parttimebaan als docent op de HR én begon ze aan een studie bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit. Slootmaekers: ‘Ik wilde graag verder leren, maar kon het slecht combineren. Als ik op de universiteit was, was ik met m’n hoofd op de HR en andersom. Ik stopte met m’n opleiding en ben fulltime voor de klas gaan staan.’

Toekomst op de HR? Als ze mogen dromen, zien ze zichzelf als directeurs-duo.

Toen Andeweg in 2013 onderwijsmanager werd, vroeg hij Slootmaekers met hem mee te kijken. Andeweg: ‘Ik merkte al snel dat ik deze functie graag met z’n tweeën zou willen invullen. Je bent verantwoordelijk voor 1.100 studenten en meer dan 40 docenten. Dat kan je wel alleen doen, maar dan kan je nooit innoveren. En dat was juist nodig.’

Samen werkten ze aan een nieuw curriculum, stelden ze ‘een dijk van een docententeam’ samen en werkten ze aan een nieuw onderwijsconcept: het 60 punten-bsa.

De aanjager en de kritische vragen-steller

Het dynamische duo heeft de rollen verdeeld. Slootmaekers is de aanjager die mogelijkheden voor verandering ziet en Andeweg is degene die de kritische vragen stelt en op de centen zit. Samen zijn ze perfect in balans.

Andeweg: ‘Maar maak je geen illusies, we kunnen het ook hartgrondig oneens zijn en dan moet een van de twee zeggen: “Oké, we doen het op jouw manier.”’ Slootmaekers: ‘Maar er is één onderwerp waar we nooit onenigheid over hebben: het personeel. Wat dat betreft zitten we altijd op een lijn.’

Tekst: Tosca Sel
Foto: Frank Hanswijk

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

One Response to Berry en Janine: Eerst student, toen docent en nu onderwijsmanager

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top