Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
19 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Bij de les: Rotterdam, stad van verandering

Gepubliceerd: 20 February 2017 • Leestijd: 2 minuten en 20 seconden • Bij de les Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Er gaat niets boven Groningen, I ♥ Amsterdam, Rotterdam durft. Volgens Rik Riezebos wordt ‘een stad succesvol als je durft te denken en te handelen vanuit een identiteit’. Riezebos is gespecialiseerd in brand, design en reputation management en verzorgde een gastles op de hogeschool.

Rotterdam en Dresden. Twee steden die in de Tweede Wereldoorlog zijn platgebombardeerd. Dresden is in oude staat hersteld. Rotterdam niet. Dat zegt iets over de aard van de stad, zegt Rik Riezebos, oprichter en directeur van EURIB, een kennisinstituut op het gebied van brand, design & reputation management, tijdens een gastles op de hogeschool. Met enige regelmaat adviseert hij de gemeente Rotterdam over hoe ze zich naar buiten toe kan positioneren. Branding heet dat, niet te verwarren met marketing. ‘Branding zoekt naar de identiteit van een stad, terwijl marketing de ontvanger als startpunt neemt.’

De wil om te veranderen bepaalt de identiteit van Rotterdam, zegt hij. De stad is continu in beweging. Sinds eind jaren tachtig maakt Rotterdam een onstuimige groei door, is het aantal uitgaansgelegenheden explosief gegroeid en de dienstverlenende sector ook. Rotterdam is niet meer de stad van de opgestroopte mouwen, geen woorden maar daden en niet lullen maar poetsen.

Durven, daadkracht en doen zijn, wat Riezebos noemt, de nieuwe merkwaarden. En daar zijn er nog meer van: de betrokkenheid van de bevolking bij de stad is hoog: de stad is van de Rotterdammers. De mentaliteit is no nonsense en werelds: veel nationaliteiten, veel bedrijvigheid en bijzondere architectuur. Niet voor niets verscheen in Rotterdam de eerste Nederlandse wolkenkrabber (het Witte Huis) en de eerste autoloze winkelstraat (de Lijnbaan). ‘Rotterdam durft’ is de slogan die daarbij past. ‘Rotterdam zou ook ‘jongerenstad’ kunnen zijn of ‘sportstad’, maar ik vind het interessanter dat de stad zich van andere steden onderscheidt vanwege haar mentaliteit.’

‘Durven, daadkracht en doen zijn de merkwaarden van Rotterdam.’

Binnen die stedelijke identiteit kun je weer sub-identiteiten benoemen. Op dit moment is Rotterdam Innovation District in ontwikkeling. Het district bestrijkt RDM Campus en, aan de andere kant van de rivier, het gebied van de Vierhavens tot de Marconi-torens. Daar vind je de maakindustrie van Rotterdam. Zo wordt het doe-imago op het niveau van de stad en de wijken aan elkaar verbonden.

Natuurlijk is Rotterdam niet de enige stad die nadenkt over haar identiteit. De Spaanse stad Bilbao koos ervoor om van industriestad cultuurstad te worden. Het was bewust beleid om het vliegveld te laten ontwerpen door de Spaanse architect Calatrava, de metrostations door Norman Foster (dezelfde die in Rotterdam het havenbedrijf ontwierp) en een Guggenheim museum te bouwen.

Bijna niemand weet dat er twaalf (!) Nobelprijswinnaars uit Utrecht komen. Die stad zou zich sterker dan ze nu doet, kunnen positioneren als broedplaats van toptalent, vindt Riezebos.

Je kunt er zelfs voor kiezen om een negatief imago uit te buiten. De staat Minnesota is bekend om zijn barre klimaat, maar ze noemen zichzelf trots icebox of the nation. Texas, een staat met veel muggenoverlast, organiseert elk jaar het Mosquito Festival.

Wat Riezebos wil zeggen is: Wie je bent, of wie je wilt zijn, dat bepaal je voor een groot deel zelf. En het zijn de beleidsmakers en bestuurders die dat doen. ‘Alsjeblieft niet te veel democratie in de citybranding! Steve Jobs heeft ook nooit gevraagd wat mensen willen. Merkenbeleid duldt geen democratie. We gaan niet praten met mensen op straat. We hebben visionairen nodig.’

Nieuwe visionairen zullen bepalen hoe Rotterdam er over veertig jaar uitziet. ‘Dat zal weer heel anders zijn dan nu, want Rotterdam is immers de stad van verandering. Terwijl Amsterdam over veertig jaar nog gewoon, tsja…, gezellig is.’

Tekst: Dorine van Namen
Illustraties: Bibi Kok

De lezing door Rik Riezebos was georganiseerd door honoursstudenten van de opleiding communicatie.
Dit artikel wordt je aangeboden door Profielen, het nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam. Like what you see? Like ons dan op Facebook en blijf via je eigen tijdlijn op de hoogte van het laatste nieuws. Liever een nieuwsbrief? Meld je hier aan voor een wekelijkse update.

 

 

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top