HR doet zelf onderzoek naar ‘slechte begeleiding’ buitenlandstages
Gepubliceerd: 18 December 2017 • Leestijd: 0 minuten en 54 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.De Hogeschool Rotterdam gaat begin volgend jaar studenten enquêteren over de begeleiding tijdens buitenlandstages. Dat is besloten naar aanleiding van de uitkomsten van het onderzoek van Reporter Radio waarin de HR bovengemiddeld slecht scoorde.
Uit de enquête van Reporter Radio werd in oktober duidelijk dat bijna dertig procent van de HR-studenten zich tijdens de stage in het buitenland in de steek gelaten voelt, onder andere omdat e-mails naar docenten niet worden beantwoord. Ook is bijna de helft van de studenten van mening dat de voorlichting over cultuurverschillen en risico’s niet goed is geweest.
‘Onderzoeksvragen van reporter waren niet in orde’
De uitzending van Reporter was voor de studentenraad (sgmr) destijds reden om het collegebestuur om opheldering te vragen, met de nu aangekondigde enquête als een van de uitkomsten.
Enny Kraaijveld van het Centre of International Affairs (CoIA) vertelde tijdens de vergadering van de sgmr dat er nu door de HR zelf een enquête wordt opgezet. ‘We hebben het onderzoek van Reporter opgevraagd. We vonden in elk geval hun onderzoeksvragen niet in orde. Bij onze studenten was er ook geen herkenning van de stevige uitspraken die studenten in Reporter Radio doen. Maar we vinden het wel goed om zelf onderzoek te doen.’
Bovendien is het CoIA van plan om met de onderwijsinstituten voorwaarden op te stellen waar een buitenlandstage aan moet voldoen. Dat gaat dan over de inhoud van de stage, maar ook over welke informatie een stagiair moet krijgen en hoe hij begeleid moet worden.
Tekst: Lana van der Meer en Jos van Nierop
Beeld: Demian Janssen
Ze zouden dan beter ook gelijk de binnenlandse stages onderzoeken. Wat een drama is dat ook zeg. Vakken die niet op orde zijn, super slechte communicatie, continue wisselen van begeleiders. Wat betreft organisatie kan de HR nog veel leren van wat ze zelf probeert bij te brengen bij de studenten.
Misschien kunnen ze dan ook meteen kijken naar contact in gevallen van nood, creëer een system waarin HR een bericht stuurt naar alle leerlingen in een bepaald gebied mocht er iets gebeuren (een aan slag of zo). Op het moment moet het eerste contact uit de leerling komen (via telefoon geloof ik), het versturen van een SMS of whats app van uit HR waar de student dan op reageert is makkelijker en vriendelijker voor de student en ongetwijfeld zeker ook voor HR.
Of een website based applicatie waar in dat contact allemaal versoepeld word.